Hlavní obsah

1,8 milionu zlomyslných volání. Tísňové linky mají plán, jak zablokovat mobil

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

V Česku se prohlubuje problém s lidmi, kteří zbytečně volají na tísňové linky. Hlásí falešné události nebo si chtějí jen popovídat. Připravují se proto jasnější pravidla pro odmítání hovorů či přímo blokace telefonů a SIM karet.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Někteří volající, ať už jsou jejich důvody jakékoliv – od obyčejné zlomyslnosti, dětské uličnictví až po psychické problémy – dokážou během roku zavalit operátory tísňových linek desítkami, stovkami, ale i tisíci hovorů či SMS zpráv. Experti takový kontakt označují jako zlomyslnou komunikaci.

„Pamatuji si jednoho, který volal přímo z psychiatrické léčebny. Opakovaně jsme vyjížděli na prověření, tuším požárů. Domluvili jsme se s personálem v nemocnici a ustalo to, ale po nějaké době se to zase opakovalo. Sebrat takovým lidem telefon samozřejmě nemůžeme,“ líčí Petr Homola, náměstek ředitele národního operačního centra policie.

Přitom upozorňuje, že zlomyslná komunikace zbytečně zatěžuje jak operační středisko, tak i hlídky v terénu, které musí vyjíždět a ověřovat nahlášené informace.

Barbora Škodová, operační důstojnice Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy zase zmiňuje, že jim na linku opakovaně volá člověk, pro kterého se na oddělení vžilo označení „náhodný generátor slov“. „Náhodně mluví a nevnímá,“ popisuje a zdůrazňuje, že jde o krajní případ, který je vzácný.

„Zlomyslné hovory ze zkušenosti ještě dělíme na lidi, kteří si neuvědomují, že to dělají schválně. Máme stálé klienty, jen vidíme číslo a už to víme. Třeba paní, která volá, že dcera si přivedla přítele a ten se jí nelíbí. Nebo si nedávno stěžovala paní, že sousedi mají malé dítě a k tomu mají bojové plemeno psa a že si nemyslí, že je to správné a chce, aby to někdo řešil,“ popisuje Barbora Škodová.

40 telefonátů v řádu minut

Celorepublikový pohled ukazuje reálnou šíři celého problému: Hasičský záchranný sbor uvádí, že jen za rok 2023 registroval přibližně 1,76 milionu zlomyslných telefonátů a 41 tisíc SMS zpráv. Reálně tak 82 procent telefonátů a 83 procent SMS zpráv nevede k oznámení mimořádných událostí.

Loňské údaje zatím nemají hasiči k dispozici.

Policie zase dokládá, že několik jednotlivců dokázalo ročně na tísňové linky volat i více než 5000krát. Což znamená zavolat každý den alespoň 14krát. A evidují například i případy, kdy volající udělal 18 hovorů za šest minut, nebo dokonce 40 telefonátů za 14 minut.

Jde o případy, které se objevují v odůvodnění k vyhlášce Ministerstva vnitra, která navrhuje přesný postup, jak se s podobnými zlomyslnými útoky vypořádat.

Za takový druh volání už dnes hrozí tresty – v krajním případě až pokuta 200 tisíc korun v rámci přestupkového řízení u Českého telekomunikačního úřadu, zablokování možnosti kontaktovat tísňové linky a nebo i úplné zablokování SIM karty nebo telefonního zařízení.

I data telekomunikačního úřadu o udělených pokutách přitom ukazují, že problém má v posledních letech rostoucí tendenci. V roce 2020 eviduje 34 pokut v souhrnné výši bezmála 220 tisíc korun. Loni už šlo o 210 pokut, dohromady za bezmála 1,2 milionu korun.

Pokuty za zlomyslné volání na tísňové linky
RokPočet pokutSouhrnná výše (Kč)
202034219 300
202192517 000
2022148913 800
20231981 392 950
20242101 196 900
Zdroj: ČTÚ

Nejvyšší pokuta přitom byla vloni 60 tisíc korun – Český telekomunikační úřad podle své mluvčí Terezy Meravé přihlíží k majetkovým poměrům pachatelů, aby pro ně trest nebyl likvidační.

„Mezi březnem a dubnem loňského roku šlo o úmyslné a opakované volání z různých telefonních čísel. Volající v tom pokračoval i přes blokaci telefonního čísla,“ popisuje Meravá, za co si pachatel vysloužil nejvyšší pokutu.

Jasná pravidla blokace

Nově projednávaná vyhláška, která počítá s účinností od července, přitom stanovuje jasná pravidla pro blokace a odmítání na tísňových linkách.

„Teď to používáme velice zřídka na křiklavé případy. Vyhláška stanoví, že pokud někdo vícekrát zavolá, i přes to upozornění, že jsou jeho hovory vyhodnocené jako zlomyslná komunikace, tak ho budeme na 24 hodin blokovat,“ popisuje náměstek ředitele národního operačního centra Petr Homola.

Vyhláška nově navrhuje, že za šest a více telefonátů vyhodnocených jako zlomyslná komunikace bude pachatel na den blokovaný na tísňových linkách. Zároveň bude zařazen do takzvané Kategorie 1. V praxi to znamená, že pokud v následujících 60 dnech učiní další zlomyslný kontakt, rázem bude blokovaný na linkách na tři dny, po dalším porušení na týden a následně může být pachatel dokonce úplně odpojen od telekomunikační sítě.

Foto: Seznam Zprávy

Zlomyslná volání: přehled procesu, který směřuje k blokování čísla.

V extrémním případě tak od chvíle, kdy je autor zlomyslného volání zařazen do oné Kategorie 1, může podle nové vyhlášky dospět až k blokaci jeho zařízení a SIM karty během zhruba dvanácti dnů.

Zatěžují malé děti nebo i chytré hodinky

Mnoho kontaktů tísňových linek přitom nelze podle operační důstojnice hasičů Barbory Škodové označit za zlomyslné, ačkoliv by se na první pohled tak mohly jevit. Spadají do skupiny „zatěžující“.

„Zatěžující jsou hovory, kdy linku člověk omylem vytočí v kapse, nebo chytré systémy zavolají třeba ve chvíli, kdy neobvykle zatřesete s chytrými hodinkami. S tím se setkáváme opravdu hodně často,“ upozorňuje Škodová a dodává, že taková komunikace tvoří skutečně většinu kontaktů na tísňové lince.

„Nebo to bývají malé děti. Rodiče jim dají telefon bez SIM karty na hraní a myslí si, že se nikam nedovolají. Jenomže ony se rychle naučí, že mohou volat, a volají opakovaně. Na číslo 112 se dovolá i telefon bez SIM karty,“ doplňuje operační důstojnice.

Doporučované