Hlavní obsah

Zase ta korektura. Podívejte se, které úlohy v přijímačkách byly nejtěžší

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Seznam Zprávy se podrobně podívaly na výsledky přijímaček do čtyřletých a osmiletých oborů a daly dohromady souhrn nejtěžších otázek z češtiny a matematiky. Školáky nejvíce potrápily korektura a slovní úlohy.

Článek

Už je to pravidlem. V jednotných přijímacích zkouškách z češtiny děti narazily při vyhledávání chybně zapsaných slov v textu. Test z matematiky pak žáky nejvíce prověřil u slovních úloh.

Vychází to z dat organizátora zkoušek Cermat, která Seznam Zprávy prozkoumaly. Zaměřili jsme se na uchazeče o čtyřleté obory a osmiletá gymnázia.

Průměrně získali žáci hlásící se na střední školy s maturitou 71,8 procenta bodu z českého jazyka a 63,8 procenta bodu z matematiky. To znamená, že se uchazeči o studium oproti roku 2019 zhoršili o zhruba tři procentní body v češtině a naopak o čtyři procentní body zlepšili v matematice.

Jde o srovnání s posledním předcovidovým testováním. Od té doby se totiž dva roky jednotné přijímací zkoušky konaly za odlišných podmínek. Zájemci o osmiletá gymnázia se zvedli jak v češtině, tak matematice – získali 54 procent (52,6 v roce 2019 ), respektive 44,9 procenta bodu (41,2 v roce 2019).

Teď už ale rovnou ke konkrétním otázkám. Přehled těch nejtěžších pak najdete v galerii na konci textu. A můžete si rovnou zkusit, jestli odpovíte správně. Řešení je vždy v popisku.

Čeština

Typická úloha, která byla nejtěžší pro všechny žáky jak u čtyřletých, tak v případě osmiletých oborů: úkolem je v textu níže najít čtyři slova s pravopisnou chybou a ještě je správně opravit. V této konkrétní úloze se podařilo kompletně splnit zadání jen šesti procentům deváťáků.

Foto: Cermat

Řešení: nabitý, oceněné, potemnělou, byly.

Podobně nebyli žáci zcela úspěšní ani v dalších podobných úlohách, kde měli vyhledat v textu několik slov. Boduje se ale každý úspěch, alespoň částečně tedy úlohu splnila většina školáků. Můžeme se však také podívat na otázku, ve které nejvíce žáků nezískalo ani bod.

V testu pro osmiletá gymnázia to byla sedmá úloha z prvního termínu. Žáci měli užít ve větě výraz „pracovně“ tak, aby šlo o jiný slovní druh než příslovce. Podařilo se to ale jen 22 procentům testovaných.

Foto: Cermat

Řešení: např. V pracovně máme knihy.

Matematika

V případě matematiky už tradičně nedělaly žákům problémy výpočty, ale slovní úlohy. Deváťáky ve druhém termínu speciálně potrápila úplně poslední úloha, jejíž třetí část zvládla jen 3 % žáků. Vzhledem k tomu, že jde o závěrečnou otázku přijímacích zkoušek, může hrát roli i fakt, že řadě uchazečů na ni prostě nezbyl čas.

Foto: Cermat

Řešení: o 640 hvězdiček.

Obdobně měli i zájemci o osmiletá gymnázia v obou termínech potíže s posledními úlohami. Vyjma nich byla ale nejtěžší pátá otázka z prvního termínu, kterou zvládlo pouze 6,4 procenta dětí. Šlo o úlohu s výpočtem váhy jednotlivých objektů.

Foto: Cermat

Řešení: 5.1: 90 g, 5.2: 110 g.

Letos se přijímacích zkoušek z matematiky účastnili také žáci z Ukrajiny. Na čtyřleté obory se jich hlásilo 1190 a průměrně získali 36,6 procenta bodů. O osmiletá gymnázia mělo zájem 17 uchazečů a o šestiletá čtyři žáci, dosáhli procentního skóre v rozmezí 12 až 92 %, respektive od 20 do 78 %.

Nejtěžší úlohy z každého testu pro deváťáky a páťáky najdete níže:

+4

Doporučované