Hlavní obsah

Zlomová posila hasičů. Do akce jde letadlo, které nabere přes 6000 litrů vody

Foto: federico neri, Shutterstock.com

Speciální letadlo pro hašení požárů Canadair CL-415. Fotografie pochází z Toskánska z července 2022, kde požár zničil asi 600 hektarů lesa.

aktualizováno •

Les v Národním parku České Švýcarsko hoří čtvrtým dnem. Na místě zasahuje sedm vrtulníků, dva z toho jsou ze zahraničí. Odpoledne na letiště Vodochody dorazila dvě speciální letadla z Itálie. Do hašení se zapojí ve čtvrtek ráno.

Článek

U požáru v Národním parku České Švýcarsko zasahuje téměř 500 hasičů. V současnosti požár v Českém Švýcarsku hasí sedm vrtulníků, z nichž je jeden polský a jeden slovenský.

Ve čtvrtek ráno se do boje s ohněm zapojí i dvě letadla z Itálie typu Canadair CL-415  Jejich piloti naplňují trupové nádrže při letu těsně nad hladinou a k úplnému naplnění stačí asi kilometr a půl dlouhý úsek. Vodu budou proto nabírat z jezera Milada, které je dlouhé více než tři kilometry.

Dvě české helikoptéry, které se snaží zabránit šíření požáru, jsou armádní a dvě policejní. Polsko na pomoc poslalo vrtulník Black Hawk americké výroby, který je na hašení požárů upravený. Slovensko slíbilo poslat do Hřenska hasicí stroje, které se vrátily ze Slovinska. Do hašení je také zapojen vrtulník Mi-8 firmy Czechoslovak Group.

Vrtulníky k hašení používají tzv. bambi vaky, které visí zavěšené na laně pod vrtulníkem. Letadla Canadair CL-415 však mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu. Seznam Zprávy představují přehled vzdušné techniky, která je do hašení zapojena.

Letadla s velkokapacitními nádržemi z Itálie Canadair

Do České republiky zamířila i dvě letadla Canadair CL-415. Ve středu dvě velkokapacitní letadla z Itálie přistála na letišti Vodochody.

Hasičská letadla z Itálie by mohla ve značně problematické situaci způsobit zásadní pozitivní průlom. Alespoň to dnes prohlásil ministr vnitra Vít Rakušan. Italská letadla budou mít za úkol operovat tam, kde hasiči čelí největším problémům, například v nepřístupných oblastech, kde už nehoří, ale mohlo by tam vzniknout nové epicentrum, řekl Rakušan.

Podívejte se ve fotogalerii na leteckou techniku, která hasí České Švýcarsko:

+9

Letadlo typu Canadair CL-415, kterému se v anglosaském světě přezdívá Super Scooper, vzniklo v druhé polovině 60. let minulého století. Vyrobila jej kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů, nejde tak o přestavbu běžného typu letadla.

Letadlo Canadair je v něčem podle webu Flight Global značně unikátní. Konstruktéři canadairy navrhli jako létající čluny s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem. Tato letadla tak mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu.

Piloti naplňují trupové nádrže o celkovém objemu přes 6000 litrů při letu těsně nad hladinou. K úplnému naplnění stačí asi kilometr a půl dlouhý úsek. Výrobce uvádí, že Canadair CL-415 je schopný za hodinu uskutečnit až 12 odhozů vody. Záleží však na vzdálenosti požáru a místa, kde se voda nabírá.

Foto: Wikipedia, Horticultural Marxist

Letadlo Canadair CL-415 nabírá vodu při letu těsně nad hladinou.

Čtyři nádrže pojmou 6160 litrů vody. V letadle se ještě nachází nádrže na pěnu, které mají objem 340 a půl litru. To je dostatek pěny na zhruba 20 shozů.

Itálie patří k největším provozovatelům Canadairů v Evropě. Má jich téměř dvě desítky, podobně jako Španělsko, Francie nebo Řecko. Největší flotilu má podle očekávání Kanada, operuje se 64 stroji. Podle dostupných informací je to nyní poprvé, kdy tento stroj zasahuje v Česku.

Foto: Arcansel, Shutterstock.com

Speciální letadlo pro hašení požárů Canadair hasí v srpnu 2018 požár borovicového lesa v italské provincii Brescia.

Hlavní výhodou nově nasazených letadel z Itálie je možnost přistávání na hladině, aerodynamický systém napouštění a vypouštění vody. Mají také větší rychlost i nádrž než vrtulníky, které požár v blízkosti Hřenska hasily dosud. Letadla CL-415 jsou schopna uletět na jednu nádrž až 2427 kilometrů.

Vrtulníky hasí pomocí „bambi vaků“

Požár v Českém Švýcarsku zatím hasí sedm vrtulníků s tzv. bambi vaky, do nichž nabírají vodu přímo z vodní hladiny. S ohněm tam bojují dvě české armádní a dvě policejní helikoptéry a také vrtulník Mi-8 firmy Czechoslovak Group.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Vrtulníky vodu na hašení nabírají v Labi.

Dva stroje na pomoc poslalo Polsko a Slovensko. Polský vrtulník na místě operuje již od úterního večera, slovenský se do hašení zapojil ve středu ráno.

S bambi vaky pracují vrtulníky všechny, rozdíl je však ve velikosti vaků. Zatímco české mají kapacitu okolo tisíce litrů vody, polský i slovenský vrtulník mají vaky s kapacitou 3000 litrů. Vak helikoptéry Czechoslovak Group pak nabere až dva tisíce litrů vody.

Bambi vak je systém, který slouží k hašení požárů. Jedná se o vak, zavěšený na laně pod vrtulníkem, kterým pilot čerpá vodu pro hašení požárů a následně ji za letu shazuje dolů.

Polsko poslalo na pomoc České republice vrtulník Black Hawk americké výroby, který je k hašení požárů uzpůsobený. Podle šéfa polských hasičů Andrzeje Bartowiaka vykoná až 25 vzletů za hodinu.

„Situace je obtížná a nebezpečná. Požár je v hornaté oblasti, velmi těžko přístupný. Navíc zde fouká silný vítr. Proto musí být hašení prováděno především letadly a hasičskými vrtulníky. Dokud bude česká strana potřebovat naši pomoc, zůstaneme tak dlouho, jak bude třeba,“ řekl hlavní velitel polské hasičské služby Karol Kierzkowski.

Foto: J.Kozak, Shutterstock.com

Hasicí letadlo Antonov An-2, Frýdlant nad Ostravicí, květen 2022.

Kromě canadairů a policejních či vojenských vrtulníků v Hřensku působí i dva dvouplošníky Antonov An-2. Jeden z nich vyletěl z jihlavského letiště Henčov. Pilot Zdeněk Kölbl pro Třebíčský deník uvedl, že za dva dny nad ohněm zaznamenal okolo sedmdesát letů.

Letouny, které jsou v České republice známé pod přezdívkou „Andula“, vznikly ve 40. letech minulého století v Sovětském svazu. V ČR je funkčních zhruba 20 kusů, kromě hašení se využívají například i k práškování polí.

Aktualizace: Opravili jsme chybné údaje o kapacitě nádrží letadla Canadair a doplnili informaci, kde budou letadla nabírat vodu.

Doporučované