Hlavní obsah

Zájem o řidičáky na automaty prudce roste. Manuální řazení bude pro srdcaře

Foto: wellphoto, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Řidičské průkazy jen na auta s automatickou převodovkou lze v Česku získat již delší dobu, ale zájem žáků v autoškolách roste. Do budoucna ale autoškoly očekávají strmý nárůst.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Lidé, kteří si žádají o řidičský průkaz, mají v autoškole dvě možnosti. Buď podstoupí zkoušku v autě s klasickou převodovkou a řidičák budou mít takzvaně neomezený, nebo se rozhodnou absolvovat autoškolu s autem s automatickou převodovkou. „V takovém případě má řidič ve svém průkazu takzvaný harmonizační kód, který ho omezuje na řízení právě jen vozidel s automatickou převodovkou,“ popsal předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.

Úskalím řidičáku na automat tedy je, že dotyčný nesmí řídit auto s manuální převodovkou, i když se mu k tomu naskytne příležitost, nebo právě jiné auto nemá k dispozici. Za porušení tohoto pravidla hrozí řidiči stejný trest jako za řízení bez řidičáku, a to pokuta 25 až 75 tisíc, čtyři trestné body a zákaz řízení na 18 až 36 měsíců.

Jestli řidič sedí ve správném typu auta mohou zkontrolovat policisté při rutinních kontrolách. „Strážníci mě zastavili na běžnou kontrolu, dal jsem jim svůj řidičák a hned, jak si všimli, že mám řidičák jenom na automat, tak se hned šli podívat, jestli opravdu jedu v automatu,“ potvrdil například řidič automatu Jan.

Anketa

Preferujete manuální, nebo automatické řazení?
Manuál
69,4 %
Automat
30,6 %
Celkem hlasovalo 9137 čtenářů.

Na úrovni Evropské unie se už nějakou dobu jedná o potenciálním sjednocení řidičských průkazů do jednoho, řidičák na automaty totiž může být brán jako diskriminační. Například dle majitele brněnské autoškoly Cool Petra Železníka by byla tato změna vítaná. „Rozumný člověk, který umí řídit jen automat, do manuálu vůbec nesedne, protože nebude vědět, jak ho ovládat a v podstatě ani nastartovat. Nemyslím si, že by to byl nějaký významný problém, kdyby se toto rozdělení zrušilo,“ doplnil Železník. Konkrétní řešení je ale zatím v nedohlednu.

Manuály automatům ustoupí

Zájem o řidičáky na automaty se rok od roku mírně zvyšuje, zatím ale ještě nejde o příliš silný trend. Nicméně v nejbližších letech se očekává v oboru raketový růst zájmu o tento typ průkazů. „Během následujících let se podíl řidičáků na automaty určitě bude zvyšovat, výrobci vozidel vyrábějí daleko více aut s automatickou než s manuální převodovkou. Bude se to otáčet opravdu intenzivně, do pěti let budeme podle mě mít v autoškolách více automatů než aut s manuální převodovkou,“ řekl Horčička.

Blížící se obrat k automatům vnímají i v jednotlivých autoškolách. „U řidičáků na automaty je to často nárazové, teď to ještě nebývá tak časté, vývoj do budoucna ale jasně probíhá právě ve směru k automatům,“ potvrdil Petr Železník.

Důležitou roli v tomto ohledu hrají i samotné automobilky. Čím dál více nových aut se totiž prodává jen s automatickou převodovkou a dle dopravního psychologa Michala Waltera jde o trend, jemuž se lidé přirozeně přizpůsobují. „Manuální převodovky budou postupně ustupovat, i když někteří srdcaři u nich samozřejmě zůstanou,“ řekl Walter.

Neustálý nárůst počtu aut s automatickou převodovkou potvrzuje i Svaz dovozců automobilů (SDA), dle nějž jsou automatické převodovky výhodnější i pro výrobce. „Mají mnohem více převodových stupňů, což dovoluje motoru dlouhodobě pracovat v optimálním režimu, čímž se snižují emise,“ vysvětlil PR manager SDA Petr Horák. Díky automatickému řazení se také motor méně opotřebovává.

Už nyní se manuální převodovka stává spíše vzácností. „V manuálu už zůstávají v podstatě jen řidičská auta nebo malé vozy, nižší a nižší střední třídy. Tam na manuální převodovku člověk ještě narazí, ale velmi zřídka. U větších aut od střední třídy výše už jsou dnes téměř výhradně automaty,“ doplnil Horák.

Automat bývá volbou i záchranou

O řidičák na automat si zájemci často žádají sami, většinou kvůli tomu, že je pro ně řízení v této podobě pohodlnější a jednodušší. „Řidičák na automat chtějí především ti klienti, kteří už od začátku vědí, že se jezdit s manuálem učit nechtějí a většinou už mají nějaký automat doma,“ uvedl předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.

Stejnou zkušenost potvrzuje i motorista Jan z úvodu tohoto textu, který auto původně nikdy nechtěl, kvůli rodině ale nakonec udělal kompromis. „Šel jsem cestou nejmenšího odporu. Proč bych se ve svých čtyřiceti letech učil řadit, když nemusím? Všichni, co znám mi radili, ať si automat taky pořídím, a stejně je jich čím dál víc,“ řekl.

Velkou část řidičů s tímto typem řidičáku tvoří také ti, pro něž je řízení auta s manuální převodovkou nad jejich síly. Dle psychologa Waltera jsou auta s automatickou převodovkou vhodnou alternativou pro lidi, kteří mají problém zkoordinovat všechny úkony potřebné v autě s manuální převodovkou. „Ovládání auta s automatem je daleko snazší. V autoškolách je to většinou tak, že když to někomu s manuálním řazením příliš nejde a je toho na něj moc, tak mu nabídnou řidičák na automat. Člověk nemusí u automatu hlídat zdaleka tolik věcí,“ popsal Walter.

Stejný postup je běžný i dle brněnské autoškoly Cool. „Když vidíme, že se při jízdách lidé trápí a mají problémy s ovládáním auta, nabízíme jim možnost přestoupit na automat,“ doplnil majitel. Možnost řídit tak dostávají i lidé, kteří by jinak na řidičák nedosáhli.

Významným benefitem automatických převodovek je i větší bezpečnost v důsledku snazšího ovládání auta. „S automatem můžete věnovat větší pozornost jízdě a prostředí kolem sebe, naopak nemusíte tolik přemýšlet o samotném řízení. Dnes už navíc nové synchronizované převodovky ani nemají vliv na spotřebu,“ dodal Walter.

Doporučované