Článek
Žádosti o tři vybrané dávky začne od pondělí přijímat dalších 39 pošt. Celkem tak bude teď možné o příspěvky na bydlení, rodičovskou a přídavek na dítě požádat v bezmála stovce poštovních poboček. Do pololetí se pak počítá s rozšířením služby do 752 pošt. ČTK o tom v pátek informoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Přijímání žádostí o dávky se začalo testovat loni od pololetí v pěti desítkách pošt v Libereckém a Ústeckém kraji a na Vysočině. Úřad práce pak začátkem listopadu oznámil, že se chystá postupně zrušit 83 ze svých 369 poboček po Česku, tedy víc než pětinu. Zdůvodnil to snahou zajistit bezpečnost úředníků i postupující digitalizací.
Po kritice ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) řekl, že podle původního plánu ukončí provoz pět desítek pracovních úřadů a je snaha nahradit je podatelnami na poště. Generální ředitel úřadu práce Daniel Krištof se chystá podrobnosti k nové síti úřadů práce oznámit nejspíš koncem ledna.
„Během půl roku, kdy pro klienty úřadu práce fungujeme jako chytrá podatelna, se ukázalo, že technicky, personálně a odborně jsme schopni tuto agendu vykonávat. Česká pošta má pobočky po celé České republice a není důvod je nevyužít i pro jiné než klasické poštovní služby. Aktuálně rozšiřujeme možnost vyřídit agendu úřadu práce o 39 poboček, do poloviny roku počítáme s celkem 752 poštami s přepážkou úřadu práce,“ uvedla v tiskové zprávě ředitelka pobočkové sítě České pošty Martina Ivanová.
Přijímání žádostí o tři dávky začala jako první testovat loni začátkem června pošta v Liberci. Od července se připojilo pět desítek poboček ve trojici krajů. Do konce loňska bylo míst celkem 57. Od pondělka by tak lidé měli mít možnost žádat v celkem 96 poštách. Úřad práce dosud nepřiblížil cenu, kterou by měl za přijímání žádostí o dávky České poště platit. Chystanou optimalizaci sítě poboček úřadů práce oznámil ministr práce předloni v létě. Přeměna se měla původně uskutečnit do dvou let. Loni na podzim Jurečka řekl, že by měla trvat letos a příští rok.
Ministerstvo práce už dřív uvedlo, že přepážky pracovního úřadu jsou na poštách označené a mělo by být možné se předem objednat na webu či v mobilní aplikaci pošty. Lidé si mohou vybrat pobočku i termín. S sebou by pak měli mít občanský průkaz či český cestovní pas i číslo účtu, na který si chtějí nechat dávky posílat. K žádosti o přídavek na dítě či příspěvek na bydlení potřebují také potvrzení o svém příjmu a o příjmu ostatních členů domácnosti. U dávky na bydlení jsou to pak doklady o úhradě nákladů, vyúčtování, rozpis záloh či nájemní smlouva.
Opozice i někteří experti záměr přijímat žádosti o dávky na poště kritizovali. Poukazovali na to, že lidé v tísni potřebují zvláštní přístup a je nutné se jim věnovat déle a podrobněji. Podle části kritiků se ztrátové poště vymýšlela nová náplň, aby nemusela rušit své pobočky a propouštět.