Hlavní obsah

Zácpa pod okny radnice. Doprava z Barrandovského mostu se přesouvá po Praze

Foto: Josef Mačí, Seznam Zprávy

Takto to vypadalo v úterý ráno v Písnici.

Ani dopravní modeláři nedokázali odhadnout, kde všude může oprava Barrandovského mostu způsobit dopravní komplikace. Ukazuje se, že jedním ze slabých míst může být průjezd pražskou Libuší.

Článek

Fronta vozidel poslušně popojíždí pražskou Písnicí. Dlouho se nestojí. Jen pokud řidiči pouští přes přechod rodiče s dětmi spěchajícími do školy nebo nechávají zařadit zpátky do pruhu autobus. Zároveň je ale kolona nekonečná a nerozjede se prakticky po celou dobu ranní špičky.

„Tady je to pořád stejné. V úterý a ve středu se popojíždí v koloně vždycky,“ říká mi v poklusu Petr, který se synem předběhli vozidla po chodníku. Spěchají do školky, kterou od rušné silnice dělí kreslená hradba.

Tentokrát ale řidiči popojížděli v koloně Písnicí i v pondělí. A dá se předpokládat, že to samé je potká i všechny ostatní všední dny.

Středem původní zástavby, která byla až do roku 1974 samostatnou obcí, vede jedna z objízdných tras, pokud se řidiči chtějí vyhnout jízdě přes rekonstruovaný Barrandovský most. Speciálně kvůli tomu se otevřel sjezd do Písnice z Pražského okruhu. Je to první možnost, jak z obchvatu sjet a vydat se směrem k Jižní spojce nebo do centra.

„Směrem do centra je to tak plus minus stejné, ale obráceně je to rozhodně horší. Nabíráme zpoždění v obou směrech,“ vyklání se na mě z okýnka řidič Jirka, který na konečné autobusu 113 čeká na další jízdu.

„Proto už strašně dlouho prosíme, aby se konečně postavil obchvat kolem Písnice,“ gestikuluje směrem k pomalu se sunoucí koloně Jana.

Nový dopravní uzel

Právě to byl důvod, proč kompletně hotový sjezd z Pražského okruhu do Písnice zůstával dosud uzavřený. Podmínkou pro jeho otevření byla stavba obchvatu. Hotový měl být už v roce 2010, reálně se ale má začít stavět až za dva roky.

Odbočka z Pražského okruhu se proto otevírá pouze výjimečně a jen se souhlasem městské části při jiných dopravních omezeních v Praze. Jako byla před čtyřmi lety oprava Libušské ulice a letos i přestavba Barrandovského mostu.

„Všichni musíme nést nějaký díl odpovědnosti, takže jsme s otevřením sjezdu souhlasili, jakkoliv je to nepříjemné,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy starosta městské části Praha-Libuš Jiří Koubek (TOP 09).

Z Písnice se stal dopravní uzel se vším všudy. Sjíždí sem lidé od Dolních Břežan, protože spojka do Komořan a Zbraslavi přes Břežanské údolí se musela neočekávaně uzavřít kvůli havarijnímu stavu mostu a opěrných zdí.

Cestu si tudy ale také zkracují řidiči, kteří se vyhýbají cestě přes Barrandovský most. A oblohu zase ovládají přistávající dopravní letadla. Aby toho nebylo málo, opravuje se také hlavní ranvej na Ruzyni, a tak se nad hustě osídlené části Prahy přesunul i letecký provoz.

Hluk vozidel a letadel dokážou v Písnici přehlušit jen žáby z rybníku Švorcáku, který je pár desítek metrů od konečné autobusu.

Foto: Josef Mačí, Seznam Zprávy

Školka v Písnici.

Stopka na semaforech

Paradoxně se největší potíže nedějí při průjezdu starou Písnici, ale až za tržnicí Sapa. Zatímco k ní průběžný provoz udržuje kruhový objezd na styku s Kunratickou spojkou, dále už motoristy z obou stran nevyhnutelně zastaví dva semafory na křižovatce s Meteorologickou a Dobronickou ulicí.

Druhou z nich může starosta Koubek sledovat v přímém přenosu. Přímo zde totiž sídlí úřad městské části.

„Provoz je horší v obou dopravních špičkách, takže u nás reálně pozorujeme, jaký má dopad rekonstrukce Barrandovského mostu. Paradoxně se ale nezhoršila tolik doprava ve staré Písnici tak, jak bych to možná i já sám očekával, ale právě v Libuši,“ dodává starosta.

Dopravní situace se tu navíc v následujících týdnech určitě nezlepší, spíše naopak. Od 16. června se kvůli stavbě tramvajové trati zkomplikuje průjezd kruhovým objezdem u Základní školy Meteorologická.

Řidiči se nedostanou z Meteorologické do ulice Generála Šišky a dále do Modřan nebo opačně. Vozidla tak budou muset hledat zase jinou trasu.

Doporučované