Článek
Fronta vozidel poslušně popojíždí pražskou Písnicí. Dlouho se nestojí. Jen pokud řidiči pouští přes přechod rodiče s dětmi spěchajícími do školy nebo nechávají zařadit zpátky do pruhu autobus. Zároveň je ale kolona nekonečná a nerozjede se prakticky po celou dobu ranní špičky.
„Tady je to pořád stejné. V úterý a ve středu se popojíždí v koloně vždycky,“ říká mi v poklusu Petr, který se synem předběhli vozidla po chodníku. Spěchají do školky, kterou od rušné silnice dělí kreslená hradba.
Tentokrát ale řidiči popojížděli v koloně Písnicí i v pondělí. A dá se předpokládat, že to samé je potká i všechny ostatní všední dny.
Středem původní zástavby, která byla až do roku 1974 samostatnou obcí, vede jedna z objízdných tras, pokud se řidiči chtějí vyhnout jízdě přes rekonstruovaný Barrandovský most. Speciálně kvůli tomu se otevřel sjezd do Písnice z Pražského okruhu. Je to první možnost, jak z obchvatu sjet a vydat se směrem k Jižní spojce nebo do centra.
„Směrem do centra je to tak plus minus stejné, ale obráceně je to rozhodně horší. Nabíráme zpoždění v obou směrech,“ vyklání se na mě z okýnka řidič Jirka, který na konečné autobusu 113 čeká na další jízdu.
„Proto už strašně dlouho prosíme, aby se konečně postavil obchvat kolem Písnice,“ gestikuluje směrem k pomalu se sunoucí koloně Jana.
Nový dopravní uzel
Právě to byl důvod, proč kompletně hotový sjezd z Pražského okruhu do Písnice zůstával dosud uzavřený. Podmínkou pro jeho otevření byla stavba obchvatu. Hotový měl být už v roce 2010, reálně se ale má začít stavět až za dva roky.
Odbočka z Pražského okruhu se proto otevírá pouze výjimečně a jen se souhlasem městské části při jiných dopravních omezeních v Praze. Jako byla před čtyřmi lety oprava Libušské ulice a letos i přestavba Barrandovského mostu.
„Všichni musíme nést nějaký díl odpovědnosti, takže jsme s otevřením sjezdu souhlasili, jakkoliv je to nepříjemné,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy starosta městské části Praha-Libuš Jiří Koubek (TOP 09).
Z Písnice se stal dopravní uzel se vším všudy. Sjíždí sem lidé od Dolních Břežan, protože spojka do Komořan a Zbraslavi přes Břežanské údolí se musela neočekávaně uzavřít kvůli havarijnímu stavu mostu a opěrných zdí.
Cestu si tudy ale také zkracují řidiči, kteří se vyhýbají cestě přes Barrandovský most. A oblohu zase ovládají přistávající dopravní letadla. Aby toho nebylo málo, opravuje se také hlavní ranvej na Ruzyni, a tak se nad hustě osídlené části Prahy přesunul i letecký provoz.
Hluk vozidel a letadel dokážou v Písnici přehlušit jen žáby z rybníku Švorcáku, který je pár desítek metrů od konečné autobusu.
Stopka na semaforech
Paradoxně se největší potíže nedějí při průjezdu starou Písnici, ale až za tržnicí Sapa. Zatímco k ní průběžný provoz udržuje kruhový objezd na styku s Kunratickou spojkou, dále už motoristy z obou stran nevyhnutelně zastaví dva semafory na křižovatce s Meteorologickou a Dobronickou ulicí.
Druhou z nich může starosta Koubek sledovat v přímém přenosu. Přímo zde totiž sídlí úřad městské části.
„Provoz je horší v obou dopravních špičkách, takže u nás reálně pozorujeme, jaký má dopad rekonstrukce Barrandovského mostu. Paradoxně se ale nezhoršila tolik doprava ve staré Písnici tak, jak bych to možná i já sám očekával, ale právě v Libuši,“ dodává starosta.
Dopravní situace se tu navíc v následujících týdnech určitě nezlepší, spíše naopak. Od 16. června se kvůli stavbě tramvajové trati zkomplikuje průjezd kruhovým objezdem u Základní školy Meteorologická.
Řidiči se nedostanou z Meteorologické do ulice Generála Šišky a dále do Modřan nebo opačně. Vozidla tak budou muset hledat zase jinou trasu.