Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Je 7:55 a v ulici Újezd na Malé Straně stojí před světelným semaforem pět aut. V pěti autech sedí dohromady přesně pět lidí.
Za nimi stojí dva vagony tramvaje, které zabírají skoro stejně místa na silnici. Uvnitř se mačká okolo 200 lidí. Většinou žáků a studentů, kteří si zřejmě připíší pozdní příchod do školy.
Tato scéna se opakuje skoro každý všední den. Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) je právě toto hlavní argument pro zpoplatnění vjezdu do centra Prahy dvěma páteřními ulicemi na obou stranách Vltavy - Újezd a Karmelitská je to na levém břehu a Smetanovo nábřeží a Křížovnická ulice na pravém břehu.
Podle Hřiba zpožďují osobní auta veřejnou dopravu. Auta tam jezdí po kolejích, jinou možnost nemají. A proto je podle něj nutné je omezit.
Na konci ledna vypršel termín pro podání připomínek k návrhu vyhlášky, podle které by od 1. října měli řidiči platit za jednodenní vjezd do centra 200 korun.
Místní radnice opatření podporuje, některé okolní městské části ale omezení autodopravy v centru hlasitě odmítají. Zároveň se městské části měly do konce ledna vyjádřit i k reformě parkování.
„Každý den platit? Radši bych jela tramvají“
Na Maltézském náměstí parkuje maminka, která přivezla dceru do místní mateřské školy. Říká, že kdyby měla každý den platit 200 korun, určitě by řešila dojíždění jinak.
„Nechala bych auto zaparkované někde dál. Jezdíme z Prahy 4, tak bychom jeli třeba ze Smíchova tramvají,“ uvažuje.
„To by se mi líbilo! Nejhorší je to tady večer, až do půlnoci,“ reaguje Taťána, jedna z místních obyvatelek, která vystupuje z auta na Malostranském náměstí.
Návrh vyhlášky uvádí, že místní obyvatelé by samozřejmě za vjezd platit nemuseli. „Já třeba zaparkuju až nahoře na Baště svaté Ludmily. O půlnoci se převleču z pyžama a jedu tramvají pro auto, abych ho zaparkovala před domem, protože druhý den ráno ponesu dort, tak abych s ním nemusela do tramvaje,“ popisuje problémy s parkováním v centru Taťána.
Bezplatný vjezd by měli mít i ti, kdo ve vybraném místě užívají některou nemovitost k podnikání.
A výjimka má platit také pro zásobování v době od osmi hodin večer do deseti hodin dopoledne. Jedinou podmínkou je, že dodávka se zbožím musí skutečně zásobovat podnik přímo ve zpoplatněné zóně, nikoliv pouze projíždět.
„Většinou jsme tady mezi půl osmou a osmou ráno. Každý den zavážíme zeleninu a ovoce. S parkováním tady problém není,“ říká řidič dodávky před hotelem v Nebovidské ulici.
„Když ne k vám do centra, tak ani k nám do tunelu“
Zpoplatnění vjezdu do centra jde ruku v ruce s velkou parkovací reformou, kterou Praha chystá. Zatímco o reformě parkování diskutují politici napříč městskými částmi i politickým spektrem, ze zpoplatnění vjezdu do centra se stal politický boj.
Některé městské části poslaly k návrhu na dvousetkorunový poplatek velmi jasnou připomínku: „Nechceme to, zrušte to.“
Praha 2 zaslala na magistrát dopis, ve kterém celou vyhlášku o zpoplatnění vjezdu odmítá. Vysvětluje to tím, že by řidiči místo toho jezdili už tak dost vytíženými ulicemi Ječná a Žitná.
„Na území Městské části Praha 2 se mimo jiné jedná o tzv. severojižní magistrálu, ulice Ječná, Žitná, Resslova, Karlovo náměstí, Sekaninova nebo Jaromírova a Čiklova, ale také Rašínovo nábřeží či náměstí Míru. Ve většině těchto případů se jedná o lokality především obytného charakteru, ve kterých bydlí tisíce obyvatel. Ze zaslaných materiálů je patrné, že zavedení shora popsané obecně závazné vyhlášky na vybraných částech městské části Praha 1 zatíží tyto popsané oblasti. Jejich další zatížení tak ve svém důsledku postihne negativními vlivy nejvíce obydlené území na km2 v hl. m. Praze,“ píše se v dopise, který má redakce k dispozici.
Praha 6 zase požaduje, aby se při zpoplatnění vjezdu do centra zároveň zpoplatnil i vjezd do některých částí Prahy 6. Případně aby průjezd šestou městskou částí omezovaly světelné závory nebo aby Praha omezila vjezd do tunelů městského okruhu.
Anketa
O tom, jaká pravidla nakonec budou platit pro parkování a pro vjezd do centra, rozhodnou následující měsíce - magistrát nyní musí zpracovat připomínky a úpravy a výsledek pak musí schválit městské orgány.
Zatímco parkování upravuje takzvané „nařízení hlavního města“, a stačí k němu tedy souhlas městské rady, zpoplatnění vjezdu do centra má podobu vyhlášky, kterou bude muset odhlasovat celé zastupitelstvo. A právě tam se schyluje k velkému konfliktu.