Článek
Pamatujete na Tečku? Mnozí ji využívali v době pandemie jako „vstupenku“ při cestování nebo v restauraci, kdy aplikací prokazovali, že jsou očkovaní proti covidu-19. Po ústupu viru lidem aplikace přestala dávat smysl, Ministerstvo zdravotnictví tehdy avizovalo, že chystá její vylepšení a má být obdobou elektronické karty pacienta. Trvalo to více než dva roky, až letos v březnu Tečku nahradila EZKarta. A ministerstvo s ní má velké plány.
Zatím však u praktiků budí spíše obavy.
Aplikace, kterou si v době pandemie stáhlo až sedm milionů lidí, nyní stále slouží jako očkovací průkaz, po přihlášení v ní uvidíte údaje o prodělaných očkováních sebe a případně svých dětí od roku 2010. Autor textu má například v aplikaci záznam o dva roky starém očkování proti covidu a rok staré „tetanovce“.
V příštím roce přibude do mobilní aplikace několik nových funkcí, třeba rozcestník s informacemi o praktických lékařích nebo o novinkách z pojišťovny konkrétního pacienta. Podle lékařů je aplikace krokem vpřed, celkový stav elektronizace zdravotnictví je ale podle nich tristní.
„Česká republika má v digitalizaci zdravotnictví zpoždění 20 let za nejvyspělejšími státy světa,“ říká pro Seznam Zprávy Jan Mečl, primář urologie Krajské nemocnice Liberec, který zároveň vede pracovní skupinu České lékařské komory (ČLK) pro IT.
Jan Mečl
Mečl v letošních krajských volbách kandidoval jako lídr SOCDEM v Libereckém kraji, do vedení kraje se ale nedostal, Sociální demokracie v kraji získala pouze 0,93 procenta hlasů.
Opravdová revoluce podle něj začne až v roce 2026, kdy je v plánu centrální digitalizace zdravotnictví a lékaři si budou moci elektronicky vyměňovat a sdílet kupříkladu žádanky.
Informace o odběrech krve i porodu
Ministerstvo ale chystá některé novinky už v příštím – volebním – roce. Co má být v aplikaci nového? Kromě rozcestníku v ní bude také navigace neboli mapa zdravotnických zařízení. Ta by měla pomoci lidem ztraceným v rozsáhlých budovách nemocnic, kteří si budou moci v aplikaci naťukat, kam se potřebují dostat. Nová funkce by jim měla zároveň ukázat, jestli není místo, kam zrovna potřebují, zavřené a také jaké má zrovna kapacity.
„Myslím, že to lidé ocení, já sám pracoval mnoho let ve Fakultní nemocnici Ostrava a doteď se v ní přesně nevyznám. Co mají potom říkat pacienti,“ popisuje Petr Foltýn, ředitel Národního centra elektronického zdravotnictví.
Další novou funkcí bude propojení aplikace s daty, která má ministerstvo o pacientech k dispozici. Na mobilu by tak každý měl možnost si zobrazit záznamy, které se o něm vedou ve zdravotnických registrech.
„Jedná se například o absolvované hospitalizace či informace o odběrech krve u dárců nebo o porodech. Data bude možné stáhnout v PDF výpisech nebo rovnou ukázat v aplikaci,“ přibližuje Foltýn.
„Nechci číst zdravotní data z mobilu“
Lékaři se nicméně obávají, jak budou některé funkce fungovat v praxi. Podle Mečla není sdílení zdravotnických informací přes aplikaci něco, co pomůže zefektivnit procesy mezi pacienty a lékaři.
„Já jako praktikující lékař nechci a nepotřebuju, nepřeju si to, abych si musel číst zdravotní data z mobilu pacienta. Číst dokument ve tvaru A4 z mobilu je blbé, stejně tak to, aby mi pacient v ambulanci něco posílal do mailu. To ještě zesložiťuje celou situaci a podle mě to úplně přínosné není,“ míní primář.
Další vylepšení „appky“, která ministerstvo plánuje, jsou v harmonogramu až po volbách – v nejdříve v roce 2026. EZKarta má v budoucnu sloužit jako rezervační nástroj. „Typicky pro úkony jako očkování či screeningová vyšetření nebo pro obyčejnou prohlídku u lékaře,“ upřesňuje Foltýn.
Šonka: Bude to chaos
Takový nástroj by mohli využívat například praktici. Předseda Sdružení praktických lékařů Petr Šonka si nemyslí, že by objednávání přes aplikaci mohlo nahradit současný stav.
„Pacienti se v takových případech často spletou. Umím si živě představit, že se mi například na preventivní prohlídku omylem objedná někdo, kdo na ní byl před rokem. Pak na sebe budeme v ordinaci zmateně koukat a bude zabírat čas pro jiného pacienta,“ vysvětluje Šonka.
Podle zkušenosti šéfa praktiků je navíc u každého online rezervačního systému stále potřeba verifikace od pracovníka ordinace. „Když to necháte jen na pacientech, bývá z toho obrovský chaos,“ popisuje Šonka.
Primář Mečl má zase obavy z toho, aby byl systém efektivní a lidé ho doopravdy používali. Pokud nebude od začátku lepší než stávající systémy rezervací, nevidí lékař důvod, aby ho pacienti začali masově využívat. A vnímá i další problém.
Mečl: Vidím rizika
„Vidím tam rizika, protože objednat se k lékaři, pokud mám zdravotní problém, není jako objednat se k holiči. Člověk neumí úplně rozlišit, jestli ho zdravotní problém náhodou neohrožuje na životě. A když uvidí volné místo za tři měsíce a odklikne si ho, může být často pozdě,“ varuje lékař.
Aplikace má také pomoci lékařům v efektivnější komunikaci směrem k pacientům. Plán je takový, že lékaři budou mít možnost svým pacientům posílat hromadné zprávy, například informace o tom, kdy si berou dovolenou a kdo je mezitím bude zastupovat.
„Přes aplikaci by ale mohli posílat i cílené zprávy konkrétním pacientům, třeba těm, kteří se už dlouho nedostavili na preventivní prohlídku,“ vysvětluje Foltýn.
S tím souhlasí i šéf praktiků Šonka. Jako nejdůležitější využití EZKarty vidí právě podporu prevence.
„Za mě to může být výborný nástroj na to, abychom pacientovi napsali: Nemáme u vás v posledních dvou letech vykázanou preventivní prohlídku, kontaktujte svého praktického lékaře a objednejte se na prevenci. Nebo: Nemáte proběhlý screening karcinomu prsu, něco s tím udělejte,“ doplňuje Šonka.
Konec papíru
Ministerstvo má v budoucnu ambici používat EZKartu také jako nástroj pro udělení souhlasu pacienta. Podle Foltýna jde o další krok k systému zdravotnictví, které by v budoucnu mělo být úplně bez papíru, tedy vše v elektronické podobě.
„Mělo by jít o možnost elektronicky požádat o souhlas pacienta ze strany zdravotnického zařízení a ten by jej mohl elektronicky prokazatelně potvrdit,“ upřesňuje Foltýn.
Mečl však dodává pohled z praxe. „Část pacientů nad 70 let to prostě nedá,“ obává se lékař.
Stejně to vidí i Šonka, zdravotnictví má podle něj v mnoha částech elektronizace služeb velký dluh. „Že něco bude hotové a zdigitalizované, slyším posledních deset let. Raději tedy se soudy počkám na čas, až budeme mít nové funkce opravdu připravené,“ komentuje šéf praktiků.
Všechny záznamy o očkování od loňského roku jsou teď na jednom místě.
— Markéta Pekarová Adamová (@market_a) April 4, 2024
EZKarta začala psát novou kapitolu digitalizace zdravotnictví. Vývoj aplikace pokračuje dál, funkce budou přibývat a cílem je osobní zdravotnický portál přístupný z mobilu. pic.twitter.com/QgVScfiFPL
Na tom, že české zdravotnictví nutně potřebuje kvalitní elektronizaci, se všichni oslovení experti shodnou. Kvalitní pacientská aplikace toho má být součástí.
Lékaři se ale dívají do budoucnosti s obavou. Milníkem je pro ně podle Mečla již zmíněný rok 2026. „Musíme počkat na to, jakým způsobem se zvládne proces elektronizace zdravotnictví. A bojíme se toho, abychom nedopadli jako stavební řízení,“ uzavírá Mečl.