Článek
Tvůrci internetových videí, kteří je publikují za účelem zisku, se musí nově registrovat u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Youtuberům a influencerům to nařizuje evropská audiovizuální směrnice, která usiluje o ochranu dětí na internetu a stanovuje pravidla pro šíření obchodních sdělení kvůli ochraně spotřebitelů. Rada to ve čtvrtek oznámila v tiskové zprávě.
„Cílem tohoto právního předpisu je nastavit minimální regulační rámec pro všechny typy audiovizuálních mediálních služeb, které v rámci Evropské unie soutěží o publikum z široké veřejnosti. Směrnice zejména nastavuje standardy ochrany dětských uživatelů před rizikovými obsahy, stanovuje pravidla závazná pro šíření obchodních sdělení, aby byla hájena práva spotřebitelů, a zakotvuje povinnosti směřující k ochraně práv jednotlivců i skupin osob,“ uvedla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
Směrnice, která byla do českého právního řádu transponována prostřednictvím zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, se tak vztahuje i na youtubery, vloggery nebo influencery, kteří svá videa umísťují na sítě, jako je YouTube, Instagram, Facebook, TikTok a podobně.
Audiovizuální obsah tvůrců prezentujících se na sociálních sítích se stává audiovizuální mediální službou na vyžádání (AVMSnV), jestliže je tato služba provozována jako hospodářská činnost, tedy když tvůrce svou činností sleduje generování zisku. Dále, když hlavním účelem služby je informovat, bavit nebo vzdělávat širokou veřejnost, respektive oslovovat širokou veřejnost prostřednictvím audiovizuálních obsahů, které jsou pod redakční kontrolou tvůrce; a rovněž, když tvůrce jako podnikatelský subjekt sídlí v České republice. Evidence tvůrců je bezplatná prostřednictvím formuláře.