Hlavní obsah

Kampaň na mostech měla učit řidiče bezpečnosti. Narazila

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Dálniční mosty jako příležitost pro edukativní kampaň (ilustrační snímek).

aktualizováno •

Nápad využít mosty přes dálnice jako plochy, které mají řidičům připomínat preventivní zásady bezpečného provozu, narazil u Ministerstva dopravy. O jeho vhodnosti se neshodnou ani oslovení bojovníci proti reklamám u vozovek.

Článek

Podle jedněch potřebná edukativní kampaň, podle druhých ale reklama, která je zákonem v ochranném pásmu dálnic zakázaná.

Ani bojovníci proti reklamám u dálnic se nemohou shodnout, jak se postavit k nápadu využít mosty vedoucí přes dálnice jako nosiče preventivních upozornění, jako je bezpečnostní ulička pro záchranáře nebo dodržování bezpečného odstupu.

Nápad se podle informací Seznam Zpráv snaží prosadit Česká asociace pojišťoven. Proti se ovšem postavilo Ministerstvo dopravy. Na posledním jednání Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu padl závěr, že se mosty k propagačním bannerům používat nebudou, uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

„Je to v rozporu s ustanoveními zákona o pozemních komunikacích. I zařízení určená pro obecnou propagaci včetně BESIP považuje zákon za reklamní zařízení, která jsou u dálnic zakázána,“ vysvětluje důvody mluvčí a dodává, že k edukaci řidičů lze využívat informační panely, které má na dálnicích Ředitelství silnic a dálnic.

Redakce oslovila i Českou asociaci pojišťoven, ta ovšem aktivitu odmítla komentovat.

Podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy ale mohl být takový projekt užitečný a zrušení podzimní kampaně označuje za krok zpět.

„Zahraniční zkušenosti, a to i ze zemí, kde jsou přísně regulována reklamní sdělení, ukazují, že řidiči na bezpečnostní sdělení umístěná na mostech přes dálnice reagují pozitivně. Zejména pokud jsou tato sdělení poutavá a dobře kreativně uchopená, řidiče efektivně oslovují a zvyšují jejich vnímavost k bezpečnostním doporučením,“ uvedl prezident svazu Marek Pavlas s tím, že věří, že se podobná kampaň podaří realizovat v budoucnu.

V zahraničí běžné versus nebezpečný nápad

K nápadu osadit mosty přes dálnice vzdělávací kampaní zaujaly opačné postoje i osobnosti bojující proti reklamním zařízením u hlavních silničních tahů

Štěpán Fiala z občanského sdružení Nechceme-billboardy.cz argumentuje, že podobné kampaně jsou běžné i v zahraničí – například v Německu nebo Rakousku.

„Pokud je to decentně udělaný vizuál, tak bych s tím problém vůbec neměl. Je velmi časté, že jediné reklamy v zahraničí jsou tyto preventivní. Ďábel se skrývá v detailu, pokud by tam bylo třeba logo pojišťovny, tak už to zavání skrytou reklamou. A v zahraničí je to čistě edukativní bez skrytého poselství,“ reaguje Štěpán Fiala.

Vojtěch Razima, ředitel organizace Kverulant.org, který dlouhodobě bojuje proti reklamám u hlavních tahů, je ale zásadně proti. „Rozhodující je pro mě z věcného hlediska argument, že v okamžiku, kdy se díváte na billboard u silnice, tak v periferním vidění ještě pořád něco vidíte, kdežto když zvednete hlavu na mostní konstrukci, tak už v periferním vidění nevidíte vůbec nic,“ odmítá myšlenku Vojtěch Razima.

Podle něj i mosty vybízí k formátu s delším textem. „Když si budete číst text, tak se vám v mozku zapojí jiná centra než ta, která jsou zodpovědná za jemnou motoriku ovládání volantu a vozidla,“ říká Razima.

Český kontext

Oba oslovení bojovníci proti reklamám zároveň zmiňují, že je třeba vnímat nápad i v českém kontextu. Edukativní kampaň na mostech přichází v citlivý okamžik, kdy se začala odstraňovat reklamní zařízení z mostních konstrukcí. Přestože je zákon o provozu na pozemních komunikacích zakazuje podobně jako billboardy, tak se jejich odstraňování táhne dlouhé roky.

„Chápu obavu ministerstva, aby se to nezneužívalo ke skrytým reklamám,“ zmiňuje Štěpán Fiala, který resort chválí, že se skutečně začal zabývat sundáváním ilegálních reklam z mostů.

Seznam Zprávy už v minulosti popisovaly, že v prvních letech po zákazu billboardů v ochranném pásmu kolem silnice I. třídy a dálnic se ohledně toho, jestli do ochranného pásma patří i mosty, odehrály právní tahanice.

Například dceřiná společnost skupiny BigBoard zkoušela žalovat Ministerstvo dopravy kvůli odstraňování reklam z mostů nad dálnicemi u Městského soudu v Praze.

„Žalobce namítal, že takováto reklamní zařízení nejsou v jejich silničních ochranných pásmech,“ popisovala tehdejší mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Firma tehdy svoji žalobu ale stáhla ještě před začátkem soudního jednání. Na mostech ovšem reklamy zůstávají často dodnes.

Doplnili jsme vyjádření prezidenta Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marka Pavlase.

Doporučované