Hlavní obsah

Výzkum: Žáci využívají AI hlavně při češtině. Většina učitelů ji ignoruje

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Děti mají zájem o AI a technologie, školy ale ve využívání nových nástrojů pokulhávají. Většina pedagogů umělou inteligenci ignoruje. „Učitelé by však před tímto tématem neměli zavírat oči,“ upozorňuje analytička Jitka Uhrová.

Článek

Analytici Ústavu empirických výzkumů (STEM) zkoumali v rámci projektu „Jak se učíme my“ návyky generace Z, kdy se soustředili na používání umělé inteligence ve školách. Výzkum mimo jiné ukázal, že žáci o využívání umělé inteligence a technologií ve výuce mají zájem, samy školy ale k používání AI žáky příliš nepovzbuzují. „Škola zatím s používáním umělé inteligence není příliš provázaná. Žáci ji často prozkoumávají nezávisle na škole,“ popisuje Jitka Uhrová, která se podílela na zpracování výzkumu.

V rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, jakou roli má ve školách umělá inteligence a jaká jsou úskalí AI ve výuce.

Nejpopulárnější je u studentů ChatGPT

Podle výzkumu nějaký z nástrojů umělé inteligence použilo již 45 % zkoumaných žáků a studentů. Mezi nimi je zdaleka nejpoužívanějším nástrojem ChatGPT (89 %), na druhém místě je s odstupem Photomath (43 %). Z hlediska předmětů nejčastěji využívají nástroje umělé inteligence pro český jazyk, cizí jazyk a matematiku.

Je umělá inteligence pro děti jen trendem, anebo si na ni už začínají zvykat?

Vypadá to tak, že si zvykají. Téměř polovina zkoumaných žáků už umělou inteligenci použila, ne všichni ale do školy. Spíše jde o věc, která je baví, rádi ji prozkoumávají a používají třeba i k jiným účelům. V tomto oboru se situace rozvíjí velice dynamicky. Pro výzkum jsme data sbírali v minulém dubnu, je tedy možné, že třeba na jaře by podíl žáků se zkušenostmi s AI byl ještě vyšší. Zajímavé je, že jde o mnohem častější zkušenost pro žáky středních škol než pro mladší žáky.

Významné rozdíly podle věku

Umělou inteligenci použila podle průzkumu téměř čtvrtina žáků základních škol. Studentů středních škol bylo výrazně více - 65 procent.

Měli by se tedy učitelé snažit při výuce spojené s AI obracet i na mladší žáky?

Hlavní otázka spočívá v tom, jaký k tomuto tématu má mít přístup celá škola. Naše výsledky ukazují, že aktivní seznamování s AI, vybízení k jejímu užívání a zadávání úkolů souvisejících s AI zdaleka není pro žáky běžnou zkušeností. Žáků celkově, kteří se nějakým způsobem setkali ve škole s využíváním moderních technologií, je relativně malý podíl.

Otázka, jestli by se o AI měli více učit i mladší, je tedy v tuto chvíli poměrně předčasná, protože se s AI ve většině škol zatím aktivně nepracuje.

Umělou inteligenci tedy učitelé do výuky zatím příliš nezačleňují?

Z našich výsledků se ukázalo, že zatím nejde ve školách o převažující jev, obzvláště u mladších žáků. Pro školy z toho vyplývá doporučení, že AI do své výuky budou muset zařadit. Nebo alespoň nějakým způsobem přemýšlet o tom, jak s touto technologií pracovat.

A jak mohou učitelé začlenit AI do výuky?

Zadávání úkolů, ve kterých studenti mají pracovat i s AI, je určitě dobrá cesta. Musí s tím ale být spojené i to, že vyučující žákům předestřou komplikace, které jsou s používáním AI spojeny. Role učitelů je velice silná, protože dokáží tím procesem žáky provést, dotazovaní žáci totiž například často reflektovali, že si někdy nejsou jistí svou schopností rozpoznat, které výsledky AI nástrojů jsou fakticky správné.

Právě tato role na učitele ale samozřejmě klade vysoké nároky, oni sami by se totiž měli v tomto tématu dobře orientovat, což v běžné školní praxi není snadný úkol.

Vzdělávat o AI by se tedy měli nejen žáci, ale i učitelé?

Učitelé by měli být motivovaní průběžně se vzdělávat, což je ale opravdu obtížné. Záleží proto i na vedení školy, jak moc své učitele podporuje a jestli nějaký rozvoj probíhá třeba i u ředitele či ředitelky a tak podobně.

Někteří učitelé používání AI naopak striktně zakazují nebo žáky od těchto nástrojů odrazují, nemohou pak tito žáci mít nevýhodu oproti těm, kteří se ve škole naučí s AI pracovat?

Samozřejmě mohou, protože prostor, který AI mohou ve škole věnovat, je určitě užitečný i do budoucna. Nějaká potenciální nevýhoda nemusí být ale nějak velká, protože pořád mají žáci poměrně velký prostor pro to, aby se s AI naučili pracovat sami. V praxi někteří žáci, kteří se o toto téma velmi silně zajímají, mohou mít lepší přehled než samotný učitel, a tudíž pak své znalosti mohou sdílet i mezi svými vrstevníky a učit se od sebe navzájem.

Pak je ovšem důležité, aby učitel dal těmto nástrojům nějaký rámec a upozorňoval případně na rizika, která s sebou nesou.

Úkoly s AI učitelé příliš nezadávají

Bezmála čtvrtina zkoumaných žáků dostala v rámci vyučování úkol vyžadující použití umělé inteligence. Na středních školách se s podobným zadáním setkala třetina studentů. Na základní škole pak pouhá sedmina žáků.

Se zákazy a odrazováním od používání AI se setkala třetina žáků, se zadáváním úkolů s použitím AI o něco méně. Co zbytek?

Více než polovina žáků se ze strany učitelů nesetkala ani s jedním, ani s druhým přístupem. Lehce tak toto téma ignorovali. Učitelé by před tímto tématem neměli zavírat oči a sami by se měli naučit AI využívat, i když půjde ještě o dlouhou cestu pro celou společnost.

Jak AI vnímají sami studenti?

Neplatí, že by s pomocí AI jen čistě tvořili nějaký hotový text a sami nedělali nic. S pomocí AI řeší úkoly, které považují za zbytečně zdlouhavé, tyto nástroje jim také pomáhají utřídit si myšlenky, s vygenerovaným obsahem dále pracují a přemýšlí nad ním. Je to poznat například i na typech úloh, na které AI používají, často ji používají také na výpočty a pro pochopení zadání.

Doporučované