Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vcházím na pobočku banky Air Bank, po chvíli se mě ujímá usměvavá pracovnice, která nemá s dotazem na ověření identity aplikací eDoklady žádný problém. „Už s tím pracujeme delší dobu, žádné problémy jsem nezaznamenala, i když se tím lidé prokazují málokdy,“ sděluje bankovní poradkyně.
Jenže problém přijde znenadání. Ani po dvou pokusech se nám nedaří propojit mobil a tablet, ze kterého se mi zaměstnankyně banky snaží načíst QR kód.
„To se mi ještě nestalo,“ diví se pracovnice a dodává, že je sama s možností zkontrolovat identitu elektronicky jako „ověřovatel“ spokojená.
Stejný scénář se opakuje také ve dvou dalších bankách, které postupně navštěvuji. Tentokrát načítám já kód z monitoru pracovníka Raiffeisenbank. Zase dva pokusy a opět neúspěch. Je chyba na mé straně?
Podobně je to totiž i v České spořitelně. „Máme to funkční několik dní. U mě jste zatím první, kdo se takhle chce prokázat,“ přibližuje zaměstnanec banky. Mluvčí České spořitelny i Air Bank nicméně potvrzují, že nejde o plošný výpadek a žádné potíže neevidují.
„Zatím se pomocí eDokladů prokázalo několik stovek lidí,“ říká Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny. Také Raiffeisenbank ověřila stovky klientů, pouze jednotky neúspěšně.
Kód na papíře. Ale funguje
Elektronické doklady má na starosti Digitální a informační agentura (DIA), kterou zkouším kontaktovat a přesně popsat situaci. Podle Jakuba Palaty z oddělení komunikace DIA je na mé straně vše v pořádku, aplikace je aktualizovaná a na skenování kódu se téměř nedá co zkazit. Jdu to tedy zkusit dál – na poštu.
Jako první se jdu optat na poštu v ulici Milady Horákové v Praze na Letné. Digitalizaci tady vyřešili po svém. Ujímá se mě pracovník z okénka Balíkovny, QR kód spolu s údaji o pobočce má vytisknutý na papíře. A bohužel – zase nefunguje. O okno dál už se ale konečně zadaří, zkušený „poštmistr“, opět s papírovým kódem, mé údaje bez problémů načítá.
eDoklady jsme testovali i v létě. Výsledek si můžete přečíst zde:
„Fotku vám povolit nemůžu, na papíře máme údaje, které nejsou veřejné,“ informuje zaměstnanec pobočky. Možnost prokázat se občankou v mobilu hodnotí pozitivně, je to podle něj dobrá alternativa. Třeba pro ty, kteří si zapomenou peněženku a jdou si na poštu vyřídit něco, kvůli čemu se musí prokázat dokladem.
Posouvám se o přibližně dva kilometry dál, na poštu poblíž Vítězného náměstí. Pracovnice pobočky není z mé návštěvy dvakrát nadšená, ověřovat doklady elektronicky bude poprvé. Podaří se to na první pokus, opět s kódem na papíře, který vypadal totožně jako na předchozí poště.
„Vidíte, to bylo jednodušší, než jsem myslela,“ říká spokojeně zaměstnankyně.
Mobilem i na obecním úřadě a u voleb
Výsledek malého redakčního testu je tedy poněkud překvapivý: v bankách se aplikací prokázat nedalo, na poštách ano. Vždy jsme přitom se zaměstnanci poctivě zkontrolovali zapnutý bluetooth i připojení k internetu, kontrolou prošla i aktuálnost verze aplikace, vše bylo v pořádku aktualizované.
Podle DIA i zástupců bank šlo s největší pravděpodobností o smůlu. Banky opravdu od nového roku nezaznamenaly žádné větší problémy s digitálním prokazováním identity.
„Výpadky při používání eDokladů mezi bankami jsme během pondělního dopoledne neevidovali. Celou situaci a provoz eDokladů pečlivě monitorujeme, protože zájem o jejich využívání neustále narůstá,“ sdělil Seznam Zprávám Jan Hainz, mluvčí DIA.
eDoklady v číslech
- K 27. 12. 2024 si aplikaci eDoklady stáhlo 577 363 uživatelů.
- 344 029 uživatelů ji využívá na mobilních telefonech s operačním systémem Android, 310 656 s operačním systémem iOS. Někteří z uživatelů tedy své eDoklady využívají na více mobilních zařízeních.
- Počet ověřovatelů (OVM) dosáhl 3518.
Zdroj: Digitální a informační agentura
Protože počet ověřovatelů narostl od ledna 2025 několikanásobně, věnovala podle Hainze DIA spolupráci s novými ověřovateli v posledních týdnech předchozího roku velkou pozornost. Kromě pošt a bank se lidé mohou prokázat elektronicky i na obecních úřadech. A na podzim také u voleb.
„Nejvíce nových ověřovatelů samozřejmě bude mezi obcemi a jejich příspěvkovými organizacemi, proto pro ně DIA připravila speciální webinář, který je volně dostupný na YouTube. Druhou velkou skupinou jsou volební komise, pro které DIA ve spolupráci s Ministerstvem vnitra připravila celou novou metodiku ověřování totožnosti voličů s eDoklady,“ přibližuje Hainz.
Podle průzkumu, který DIA provedla ve spolupráci se Svazem měst a obcí České republiky, obce s rozšířenou působnosti potvrdily, že 71 % nových ověřovatelů je na přijímání eDokladů od ledna již zcela připravených, u 27 % ještě v době konání průzkumu přípravné práce probíhaly.