Článek
Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Mohou udělit i známku, není ale stěžejním motivem, řekla dnes novinářům jedna z autorek projektu Jana Kratochvílová. Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků.
Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku, doplnil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.
Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost. „Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Vycházeli jsme z mapování potřeb škol, analyzovali vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení. Na tom jsme postavili svou vizi,“ uvedla Kratochvílová. Vysvědčení by podle ní mělo změnit také vztah žáků a učitelů, a tím i výuku. „Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne bylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku,“ dodala.
Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním. „Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka. Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést,“ poznamenala Kratochvílová.
Podle ředitelky jedné ze zapojených škol Martiny Raiserové jde o změnu myšlení učitelů. „Musí přenastavit procesy a opustit tradici známek. Je to stejně časově náročné, pokud chtějí být dobrými učiteli. Nám vysvědčení pomohlo ujasnit si smysl a cíl hodnocení a v souvislosti s tím i změnu přístupu k žákovi. Znalosti jsou samozřejmě důležité, ale chceme, aby děti měly radost z učení a nesly za něj odpovědnost,“ řekla.