Hlavní obsah

Vlaky v Praze začnou sjíždět pod zem

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Cestující v Praze se dočkají obří podzemní centrální stanice pod hlavním nádražím, v níž se budou křížit dva železniční tunely o celkové délce 10,6 kilometru s pěti podzemními stanicemi. Třeba i na Václavském náměstí a v Karlíně.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Stát chce reagovat na stále větší množství cestujících v příměstských vlacích mířících do hlavního města. Železničáři v úterý prezentovali plánovanou podobu pražského podzemního železničního uzlu.

Zahrne dva tunely i dvoupatrovou centrální stanici pod hlavním nádražím, v níž se oba tubusy mimoúrovňově protnou. Variantu vybrala Centrální komise Ministerstva dopravy.

Foto: Seznam Zprávy

Mapa podzemních železničních stanic, které mají vzniknout v Praze.

„V centru Prahy vzniknou dvě tunelové trasy v délce 10,6 kilometru a pět nových stanic. Tunely se protnou ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím. Jeden povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý pak bude ještě o úroveň níže. Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

S výstavbou se počítá v letech 2035 až 2047. Finance podle Kupky může zajistit i takzvaná PPP spolupráce, tedy zapojení soukromého kapitálu. Ministr počítá také s významnou podporou od Evropské unie z nástroje CEF 3 (Nástroj pro propojení Evropy).

Každým tunelem projede až 16 vlaků za hodinu v každém směru. Vzniknou podzemní zastávky v Karlíně, na Václavském náměstíKarlově náměstí a také částečně zahloubená zastávka na Florenci.

„Nové trasy pomohou oddělit dálkovou a regionální dopravu. Tím se udrží komfort cestování, navíc při minimálním dopadu na životní prostředí. Předpokládané celkové náklady této varianty jsou ve výši 185 miliard korun,“ vysvětlil ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Úřady nyní zanesou záměr do strategických plánů. „Projekt přináší nové kolejové kapacity přímo v centru města. Výsledkem bude nejen vyšší atraktivita železniční dopravy, ale také uvolnění nejvytíženějších úseků MHD v centru. Posílená železnice zároveň odvede část dopravy ze silnic. Méně aut ve městě znamená méně emisí, méně hluku a výrazné zlepšení životního prostředí,“ uvedl náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Železnici pod zemí chce i Penta

S podzemní železnicí v Praze počítá ve svých plánech také společnost Penta, která vlastní pozemky v okolí hlavního nádraží, v Karlíně i na Florenci, včetně autobusového nádraží.

„Plánované železniční spojení v podzemí Prahy vnímáme jako mimořádnou příležitost jak ve spolupráci s městem i Správou železnic rozvíjet jak samotné hlavní nádraží, tak i zastávku Karlín v území stávajícího autobusového nádraží Florenc,“ uvedl obchodní ředitel Penta Real Estate Pavel Streblov.

Podle politiků spočívá největší problém dopravy v Praze v metropolitním regionu. Z historických důvodů není dostatečně propojená regionální a městská doprava. Nový uzel označují za průlom a řešení největšího dopravního problému v hlavním městě.

Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha řešila tři základní návrhy a dodatečně ještě dvě modifikace jednoho z nich.

Doporučované