Článek
Železniční provoz na koridorových tratích v České republice od sobotního rána už několik hodin komplikuje rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky je příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Zatím podle něho není jasné, jak dlouho problém potrvá. Provoz je omezený v dálkové i regionální dopravě. Vlaky nabírají zpoždění. Na síti X o tom informovaly České dráhy (ČD).
Z důvodu výpadku zabezpečovacího zařízení je od ranních hodin omezen provoz vlaků na koridorových tratích a spoje nabírají zpoždění. Správa železnic intenzivně pracuje na nápravě.
— České dráhy (@ceskedrahy_) March 15, 2025
Prosíme cestující, aby sledovali naše webové stránky https://t.co/5aeTy8RtMf nebo aplikaci Můj…
Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov, poté Břeclav - Bohumín, následně Česká Třebová - Břeclav a nakonec Praha-Běchovice - Česká Třebová.
Po výpadku ETCS musely ráno vlaky na těchto koridorech z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit. „To je také hlavní příčinou aktuálních zpoždění. Postupně se přešlo na původní zabezpečovací systém, který fungoval před letošním 1. lednem. Nyní se tedy vlaky rozjíždějí, zatímco externí dodavatel signálu GSM-R na opravě intenzivně pracuje,“ řekl ČTK před 08:00 Kavka.
Podle webu ČD mohou mít některé spoje zpoždění až hodinu. Vlaky musí navíc z bezpečnostních důvodů jezdit sníženou rychlostí 100 km/h. „Bohužel zastavení provozu při výpadku má doběh i na zpoždění současných spojů. Časový údaj o opravě systému GSM-R, který je nutný pro správné fungování ETCS, zatím nemám k dispozici,“ uvedl před 10:00 Kavka. Problémy se týkají pouze koridorů s ETCS, na ostatních tratích komplikace nejsou.
„Prosíme cestující, aby sledovali naše webové stránky nebo aplikaci Můj vlak, kde aktualizujeme informace k mimořádné události,“ dodaly České dráhy.
Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun.
V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun - Plzeň - Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.