Hlavní obsah

Závada ETCS je odstraněna, komplikovala vlakovou dopravu od rána

Foto: René Volfík, Seznam Zprávy

Ilustrační obrázek.

aktualizováno •

Od sobotního rána dopravu na železnicích komplikoval rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Závadu se podařilo odstranit kolem 10:45, systém již opět nabíhá a zpoždění vlaků se bude snižovat.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Železniční provoz na koridorových tratích v České republice komplikoval od dnešního rána několik hodin rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky byl příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Závadu se podařilo odstranit kolem 10:45, systém již opět nabíhá. Zpoždění vlaků by se tak měla postupně snižovat, uvedly na svém webu České dráhy (ČD). Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl České televizi, že příčinou problému nebyl kybernetický útok.

Provoz byl zhruba šest hodin omezený v dálkové i regionální dopravě, vlaky se zpožďovaly i o více než hodinu. Komplikace se týkaly úseků, které již přešly na zabezpečení ETCS. Po jeho výpadku musely vlaky na těchto koridorech z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit. Postupně provoz přešel na původní zabezpečovací systém, který fungoval před letošním 1. lednem. Vlaky navíc musely jezdit sníženou rychlostí 100 km/h.

„V 10:45 hodin je provoz obnoven, dochází k postupné stabilizaci provozu,“ uvedly později České dráhy. Zároveň ale upozornily, že některé vlaky mohou být stále zpožděné. „Dispečeři intenzivně pracují na minimalizaci zpoždění. Cestující prosíme, aby i nadále sledovali aktuální informace o provozu našich vlaků na webu a v aplikaci Můj vlak,“ dodal po 11:15 národní dopravce na síti X.

„Můžeme vyloučit kybernetický útok, to je pozitivní zpráva,“ řekl České televizi po poledni ministr Kupka. Podle něj byl problém v komunikační části systému, která slouží jak pro zabezpečení ETCS, tak obecně pro provoz vlaků v Česku.

„Na konci loňského roku došlo k významnému výpadku v Norsku a také na několika místech v Německu. Důležité je, že v ČR to neznamenalo ochromení celého systému,“ uvedl ministr. V pondělí se uskuteční jednání, jak podobným výpadkům předcházet. „Budeme spolupracovat i s partnery v zahraničí,“ dodal Kupka.

Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov, poté Břeclav - Bohumín, následně Česká Třebová - Břeclav a nakonec Praha-Běchovice - Česká Třebová.

Po výpadku ETCS musely ráno vlaky na těchto koridorech z bezpečnostních důvodů preventivně zastavit. „To je také hlavní příčinou aktuálních zpoždění. Postupně se přešlo na původní zabezpečovací systém, který fungoval před letošním 1. lednem. Nyní se tedy vlaky rozjíždějí, zatímco externí dodavatel signálu GSM-R na opravě intenzivně pracuje,“ řekl ČTK před 08:00 Kavka.

Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun.

V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun - Plzeň - Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.

Doporučované