Článek
Telefonní systém pro komunikaci vězňů s jejich rodinami a známými po téměř třech dnech znovu funguje. Výpadek skončil v pondělí večer, oznámila Vězeňská služba na sociální síti X. Podle společnosti Telio, která telefonickou komunikaci vězňů zajišťuje, za výpadkem stál kybernetický útok.
Telefonní systém, prostřednictvím kterého jsou realizovány telefonní hovory vězněných osob, je již opět funkční. Výpadek nastal v noci z pátku na sobotu a trval do dnešnich 20,30 hodin.
— Vězeňská služba České republiky (@vezenskasluzba) February 3, 2025
Službu, která legálně zprostředkovává neveřejné hovory z věznic, zajišťuje BVfon Czech Telecommunication – dceřiná společnost firmy Telio. „Kybernetický útok se zaměřil na IT systémy společnosti Telio a ovlivnil některé z našich zákaznických produkčních prostředí včetně produkčního prostředí dceřiné společnosti BVfon Czech Telecommunication, s. r. o., čímž se služba neveřejného telefonování poskytovaná pro Vězeňskou službu ČR stala pro uživatele dočasně nedostupnou,“ citovala vyjádření firmy mluvčí Vězeňské služby Markéta Prunerová.
Vězni využívají k telefonování automaty. Dostanou vlastní osmimístný telefonní účet, na kterém si mohou i prostřednictvím příbuzných dobíjet kredit. „Zájem vězněných osob o telefonování prostřednictvím těchto telefonů je velký,“ sdělila mluvčí.
S rodinami mohou vězni od dob koronavirové pandemie komunikovat také online prostřednictvím platformy Skype. Vězeň má takto například nárok na denní dvacetiminutovou konverzaci se svými dětmi. Skype mohli podle Prunerové odsouzení využívat i při aktuálním výpadku telefonních automatů, záleželo ale na aktuálních možnostech dané věznice.