Hlavní obsah

„Jaký je podle vás rok?“ bombarduje učitel České dráhy kvůli špatným vlakům

Foto: České dráhy, Seznam Zprávy

Jedna ze souprav na lince Ex4 mezi Varšavou a Vídní.

Cestující roky upozorňuje, že České dráhy neplní závazkovou smlouvu s Ministerstvem dopravy, když v některých dálkových vlacích chybí elektrické zásuvky nebo wifi připojení. Omluvil se mu i ministr, na nápravu ale čeká marně dál.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Univerzitní pedagog Jan Viktorin pravidelně pendluje vlakem mezi Břeclaví a Ostravou. Při téměř dvouhodinové jízdě často potřebuje pracovat na notebooku. Ani v dálkových mezinárodních spojích kategorie EuroCity však často nenajde elektrické zásuvky či wifi připojení, přestože to České dráhy garantují v závazkové smlouvě s Ministerstvem dopravy.

Cestující si už čtyři roky marně stěžuje přes kontaktní formulář dopravce. S dopisy nepochodil u vedení Českých drah ani u ministra dopravy Martina Kupky, přestože mu adresáti slibují postupnou nápravu. „Bohužel reagují jen servilními odpověďmi stylem ‚Zalepíme vám pusu‘, ale reálně se nic neděje,“ vadí Viktorinovi.

České dráhy: Na vině jsou zahraniční dopravci

Redakce Seznam Zpráv má k dispozici jeho komunikaci s dopravcem i úřady. „Opakovaně vás upozorňuji na neadekvátní vagóny… Zdá se vám, že žijeme v roce 1989/1990? Já si myslím, že tomu tak není, že je rok 2023… Ve vagónu, ve kterém jsem seděl, nebyla ani zásuvka,“ napsal třeba loni v únoru.

Od té doby odeslal víc než desítku dalších stížností.

Dráhy potíže přiznávají, odkazují na zahraniční dopravce, kteří povětšinou u dané linky zajišťují vozy mezi Vídní a Varšavou. „ČD podle mezinárodních dohod o provozu vlaků EuroCity na tuto linku vozy nevypravují. Pokud na této lince nejsou vozy s uvedenými službami, jak píšete, pak to znamená, že tyto vozy zahraniční železnice nemají k dispozici a nasazují vozy náhradní. S podobným problémem se potýkají železnice napříč Evropou,“ sdělil pro Seznam Zprávy mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Viktorin se přitom opírá o údaje v závazkové smlouvě. Dokument garantuje zásuvku 230V na dvě pevná místa i wifi připojení, na konkrétní lince Ex4 už od prosince 2022. „Za služby odpovídají České dráhy a mají to dotované. Kdyby jezdily na komerční riziko za vlastní peníze, tak by se jinak snažily,“ namítl cestující.

115 kontrol na desítky tisíc spojů

Linku si u Českých drah objednává Ministerstvo dopravy, dodržování závazků však kontroluje jen ve zlomku případů. V desítkách tisíc spojů napříč všemi dopravci v Česku loni evidovalo 115 kontrol s celkovou výší pokut 1,34 milion korun.

„Požadavek na vybavení zásuvkami a wifi na lince Ex4 u vozů zahraničních dopravců platí podle smlouvy od loňského jízdního řádu. Cestujícímu samozřejmě vzniká nárok na uplatnění práva z přepravní smlouvy za sníženou kvalitu,“ sdělil mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.

Anketa

Narážíte ve vlacích také na chybějící služby?
Ano
85,5 %
Ano, ale jen u zahraničních dopravců
1,9 %
Ne
12,6 %
Celkem hlasovalo 4531 čtenářů.

Dráhy v komunikaci s cestujícím opakovaně hovoří o zásuvkách či wifi jako o doplňkové službě. „České dráhy nabízejí za nedodržení standardů kvality odškodnění, i když nemají tuto povinnost. To je ve výši 30 korun a vyplácí se formou voucheru. O kompenzaci je třeba požádat přímo ve vlaku,“ sdělil mluvčí. Dodal, že je dopravce vyplácí jen v případě, kdy nelze poskytnout služby v jiném voze soupravy.

Odškodnění? 60 korun

Odškodnění lze získat za každou chybějící avizovanou službu. „Pokud chybí wifi a zásuvky, lze požádat o kompenzaci ve výši dvakrát 30 korun,“ doplnil Šťáhlavský.

Pedagog se obrátil i na ministra dopravy Martina Kupku (ODS), který zmínil, že na trase jezdí hlavně vozy z Polska a Rakouska. „Bohužel i oni mají velké problémy s dodržováním plánovaného řazení a podobně jako České dráhy, tak ani oni nemají k dispozici dostatek kvalitativně vyhovujících vozů. Tento problém nedodržování standardů kvality na této lince s nimi opakovaně řeší zástupci ČD při všech mezinárodních jednáních,“ reagoval loni v dubnu ministr.

Viktorinovi se omluvil a slíbil, že problém s nedodržováním standardů kvality protějškům připomene. „Obnovu vozového parku sleduji jako jednu z priorit. Věřím, že už letos na podzim se podle příslibu opravárenských společností začne situace zlepšovat,“ avizoval před více než rokem.

Podle pedagoga se však doposud nic nezměnilo. „Doufal jsme, že je stížnosti vybudí něco dělat. Jel jsem spojem minulý týden v pondělí a problém zůstává,“ reagoval Viktorin.

Dráhy namítají, že vozový park obměňují, včetně nákupu nových vlaků ComfortJet. „Máme objednáno celkem 20 kompletních vlaků – 20 jednotek, každá s devíti vozy. Letos bychom měli uvést do provozu 64 z těchto 180 vozů, první z nich pak už v průběhu června,“ dodal Šťáhlavský.

Doporučované