Článek
Skoro třetinu celkové délky dálnice D35 chtějí letos rozestavět silničáři, práce zahrnou devět úseků. Ředitelství silnic a dálnic v pondělí oficiálně zahájilo práce sedmikilometrovém úseku mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem za 3,2 miliardy korun, včetně 570 metrů dlouhého tunelu Homole.
Dálnice D35 v budoucnu zkrátí cestu mezi Prahou a Ostravou až o hodinu. Hotovo má být podle plánů silničářů v roce 2029.
Řidiči ze severu Moravy nyní do hlavního města jezdí přes Brno po často ucpané dálnici D1. Situaci tam komplikují práce na rozšíření o jeden pruh v každém směru. Cesta z Ostravy do Prahy tak autem často zabere více než čtyři hodiny, náklaďákům daleko víc.
První úseky na „pětatřicítce“ přitom začaly už více než před 40 lety, jenže v dalších dekádách měly prioritu jiné stavby.
Teď stavbaři pracují na území tří krajů a rozestavěli přes 46 kilometrů. „Do konce letošního roku plánujeme ještě zahájit realizaci úseků Sadová–Plotiště (7,5 km) a Litomyšl–Janov (10,4 km). Na konci letošního roku by tak mělo být v realizaci celkem 64 km D35,“ pochlubil se ředitel ŘSD Radek Mátl.
Na zahájeném úseku u Vysokého Mýta v Pardubickém kraji budou stavební firmy pracovat na šesti mostech a čtyřech ptačích zábranách. Napojení Vysokého Mýta je navržené jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, který silničáři staví od loňska.
Tunel Homole budou stavbaři zčásti razit, zčásti hloubit. Pro jeho ražbu využijí novou rakouskou tunelovací metodu. „Injektovat kopec, aby v něm mohli razit, nebude vůbec jednoduché,“ doplnil Mátl.
Aktuálně je v realizaci 46,1 km dálnice D35 na území 3 krajů a do konce letošního roku plánujeme ještě zahájit realizaci úseků Sadová - Plotiště (7,5 km) a Litomyšl - Janov (10,4 km). Na konci letošního roku by tak mělo být v realizaci celkem 64 km D35. pic.twitter.com/OGRW8PUizj
— Radek Mátl (@MatlRadek) May 6, 2024
Varianta k D1 má nyní vládní prioritu. „Uleví přetížené D1 i místním silnicím. Do konce letošního roku se z ní stane největší dálniční staveniště ve střední Evropě, protože pracovat se bude zároveň na 64 kilometrech tohoto klíčového dopravního tahu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle něj v Česku letos začne výstavba 170 kilometrů dálnic a silnic a právě D35 je na nejvyšší příčce.
Dálnice má v budoucnu měřit 210 kilometrů. Spojí Olomouc, Hradec Králové či Liberec, teď je zprovozněných necelých 93 kilometrů. Jde však o nesouvislé úseky, přerušené rychlostní silnicí I/35. „Intenzita dopravy ve východních Čechách je opravdu vysoká, města jsou přetížená tranzitní dopravou. Tím, že dálnice zatím není dokončená, trpí hlavně lidé v městech a obcích u silnice I/35,“ doplnil Mátl.
Dostavba i díky PPP
Ministerstvo chce i na tuto dálnici pustit soukromníka. Tento týden začalo výběrem soukromé firmy, která formou PPP projektu dostaví celkem 35 kilometrů D35. Jde o úseky mezi Opatovcem na Svitavsku a Mohelnicí na Šumpersku a údržbu úseku od Opatovce do Litomyšle.
Zájemci mezi investory se sejdou s představiteli ministerstva v půli června. „Samostatné oddělení přípravy PPP projektů, tak transakční poradce má za úkol v co nejrychlejším tempu a v přesně nastavených transparentních podmínkách nachystat výběr koncesionáře tak, aby stavba mohla začít v roce 2026,“ sdělil Kupka.
Formou PPP už vzniká dálnice D4. Zadavatel v takovém případě uzavírá smluvní vztah se soukromým dodavatelem. Takzvaný koncesionář vysoutěží zakázku, vystaví úsek a pak zajišťuje údržbu. Smlouva většinou trvá 15 až 30 let, kdy zadavatel posílá soukromé firmě pravidelné splátky.