Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vyčíslení škod po havárii cisternového vlaku s benzenem podle inspekce dosáhne až tři čtvrtě miliardy korun. Podle šéfa České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Petra Bejčka může být konečná částka ještě vyšší, hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk (ANO) mluví dokonce o miliardě. Kromě zatím neznámého viníka ale zůstává nejasné, kdo obrovské ekologické škody zaplatí.
Jak zjistily Seznam Zprávy, vlastníkem vlaku je z 80 procent firma NH Trans spadající pod dopravní koncern Budamar Group.
Strojvedoucí by zaplatili jen zlomek
Policisté prověřují spáchání dvou nedbalostních trestných činů. Nikdo zatím nebyl obviněn, kriminalisté mají oba vlakvedoucí detailně vyslechnout v těchto dnech. Jak v pondělí napsaly Seznam Zprávy, roli v práci strojvůdců mohlo hrát i návěstidlo před místem havárie, které někdy snižovalo rychlost při průjezdu stanicí víc a někdy méně.
Pokud by vina vedla do kabiny lokomotivy, strojvedoucí ze škody zaplatí jen zlomek. „Zaměstnanec odpovídá ze zákoníku práce do výše 4,5násobku průměrného platu. Pak je tu trestní rovina. Ale dneska vám nikdo neřekne, zda a kdy to skončí u soudu,“ uvedl prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic.
Soudy běžně ukládají peněžité tresty i za nedbalostní trestné činy, proti nehodám bývají pojištěné také přepravní společnosti.
Souprava 17 vagonů s toxickým benzenem havarovala 28. února před polednem ve stanici Hustopeče nad Bečvou. Vlak vykolejil a většina cisteren se vznítila. Strojvůdce jel pod hlavičkou firmy Ostravská dopravní společnost – Cargo, a. s.
Společnost zaměstnává podle poslední veřejné účetní uzávěrky za rok 2023 přes 40 zaměstnanců. Stejný rok uzavírala s aktivy přes 300 miliony korun.
K havárii vydala jen počáteční oficiální stanovisko. Zda a jak se bude podílet na finančních škodách, nebo do jaké výše je pojištěná, zatím specifikovat nechtěla. „Když pokračuje vyšetřování, nemůžeme poskytnout víc informací než ty, které už máte k dispozici,“ sdělila mediální zástupkyně firmy Petra Jamrichová.
Jak je patrné z veřejných dokumentů, firma ODOS – Cargo je součástí širšího sdružení. Z 80 procent ji vlastní společnost NH Trans, SE spadající pod slovenskou dopravní firmu Budamar Group. „Skupina patří mezi přední logistické společnosti ve střední a východní Evropě. Vyšetřujícím orgánům poskytujeme plnou součinnost a jsme připravení dodat všechny požadované podklady,“ sdělila Seznam Zprávám stejná mediální zástupkyně Jamrichová.
Zbylých 20 procent v Odosu drží stát, prostřednictvím ČD Cargo, spadajícím pod České dráhy. Ty však předem odmítly, že by se mohly na úhradách škod jakkoli podílet. „ČD Cargo tuto společnost neřídí ani nijak neovládá, nemá žádné své zástupce ve vedení společnosti, tedy ani v jejím představenstvu. Je to zcela samostatná společnost i přes malý majetkový podíl ČD Cargo,“ zdůraznil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Jak ukazují jiné případy ze železnice, soudní hledání viníka stejně jako uplatnění náhrad se může vléct roky.
Už nyní však zuří zákulisní boj mezi aktéry. Roli při řešení škod může hrát řada aspektů. Kromě lidského faktoru třeba technický stav trati a soupravy, nebo způsob likvidace škod.
Spor o hašení
Internetový portál railtarget.cz, který má blízko ke Sdružení nákladních dopravců Žesnad, před několika dny uveřejnil článek o špatném způsobu hašení toxického benzenu na místě havárie. Látka se podle odborných příruček nemá hasit vodou, protože usnadňuje zasakování do zeminy.
Text opírá svá tvrzení o anonymní vyjádření hasičů z chemičky Deza. Nicméně firma spadající pod koncern Agrofert oficiálně nic takového neříká. „Společnost Deza ani členové jejího záchranného hasičského sboru žádné výhrady vůči postupu vedení zásahu neuplatnili ani ho nijak nekomentovali,“ sdělil mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.
Brigádní generál a šéf krajských hasičů Karel Kolářík pro Seznam Zprávy kritiku odmítl. „Mrzí nás, že se k zásahu vyjadřují lidé, kteří na místě nebyli. Voda se používala hlavně na ochranu dvou cisteren, které nebyly zasažené požárem a ke třem vagónům, které hořely, ale nevytékal z nich benzen,“ reagoval.
Podle něj voda posloužila také na ochranu hasičů či k usměrňování zplodin hoření. „Také hrozilo nebezpečí, že by pěnidlo mohlo způsobit daleko větší škody a vyšší mísitelnost vody s benzenem,“ doplnil.
Ve čtvrtek při setkání s místními v Hustopečích nad Bečvou více než půl hodiny detailně popisoval zásah, který označil za nejnáročnější v dějinách tamního sboru. Poté sklidil od dvou stovek posluchačů potlesk.
Požadavky na nebezpečný náklad
Objevují se také pochybnosti ohledně přepravy tak velkého množství nákladu. Transport se řídí takzvaným Řádem pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID). Směrnice však nenařizují maximální délku soupravy. „Žádná pochybení ze strany Drážního úřadu nebyla v této fázi z hlediska zajištění přepravy nebezpečných věcí zjištěna,“ sdělila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Sdružení nákladních dopravců, jehož členy jsou i přepravci OSOD – Cargo a ČD Cargo, odmítají změny pravidel na tratích. „V současné době nevidíme žádný důvod přistupovat k lokálním omezením nebo zpřísňování či stanovování dalších podmínek pro přepravu nebezpečných věcí v ČR , protože jejich přeprava po železnici dlouhodobě vykazuje vysokou úroveň bezpečnosti. Další zvyšování úrovně bezpečnosti lze zajistit jen vyšší mírou zabezpečení železničního provozu,“ apeloval v tiskové zprávě výkonný ředitel sdružení Oldřich Sládek na další zavádění systému ETCS na českých tratích.
Všechny zmíněné aspekty nyní posoudí soudní znalci. Policisté avizovali, že i na základě posudků uzavřou vyšetřování v řádu měsíců.