Článek
Možnost řídit od 17 let s mentorem zavedlo Ministerstvo dopravy od začátku minulého roku společně s takzvaným řidičákem na zkoušku. Sedmnáctiletí se za poslední rok ukázali jako zodpovědnější řidiči než jejich o rok starší protějšky. „Obavy ohledně toho, že budou sedmnáctiletí řidiči způsobovat smrtelné nehody a budou na silnicích nebezpeční, se nepotvrdily,“ zhodnotil dopravní psycholog Michal Walter.
Statistiky nehod mladých řidičů za minulý rok
Řidiči 17 let (s mentorem)
V této kategorii bylo loni celkem 24 048 řidičů, kteří dohromady způsobili šest nehod a čtyři lehká zranění.
Řidiči 18 let
V této kategorii bylo loni celkem 53 464 řidičů, kteří dohromady způsobili 1106 nehod, šest úmrtí, 31 těžkých zranění a 457 lehkých zranění.
Za nižším počtem nehod u sedmnáctiletých stojí především přímý dohled. „Mezi nehodami sedmnáctiletých bylo jen pár ťuknutí na parkovištích a jeden případ, kdy dítě ukradlo auto rodičům, jelo tím pádem bez mentora a s autem pak nabouralo,“ popsal Walter.
Program v minulém roce vzbudil velký zájem. „Možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora využilo loni až 20 % nových řidičů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Na každého z mladých řidičů připadli téměř dva mentoři.
Dřívější nástup do autoškoly a brzký začátek řízení může podle expertů budoucí řidiče pozitivně ovlivňovat.„Podle autoškol jsou právě sedmnáctiletí, kteří se přijdou co nejdříve přihlásit s rodiči, velice namotivovaní a váží si toho, že mohou začít jezdit o rok dřív. Těší se na to řízení, tím pádem se dobře připravují, poctivě chodí na výuku a dobře umí zákony i značky,“ říká Walter.
Kdo jsou mentoři
V loňském roce sedmnáctiletým řidičům pomáhalo celkem 40 717 mentorů, téměř 60 procent z nich bylo ve věku mezi 41 a 50 lety, dalších 21 procent pak mezi 51 a 60 lety. Podle předsedy Asociace autoškol Aleše Horčičky naprostou většinu mentorů představují rodiče, popřípadě další rodinní příslušníci.
Pro BESIP jsou dosavadní data uspokojivá, podle vedoucího Tomáše Neřolda by se počet zapojených řidičů i mentorů mohl dále zvyšovat. Na přesné zhodnocení dopadů tohoto programu je ale zatím brzy. „První rok fungování programu hodnotíme pozitivně, v dalších letech budeme porovnávat řidiče, kteří programem prošli, s těmi, kteří jím neprošli. Na to ale musíme ještě počkat, například v Německu se podobná data zjišťovala až po pěti letech,“ popsal Seznam Zprávám Neřold.
Co s čerstvě dospělými?
Důvodem pro vysokou míru nehodovosti u o rok starších, čerstvě plnoletých řidičů je především to, že už často nejsou pod přímým dohledem. „Rodiče už osmnáctiletému prostě nezabrání, aby sedl do auta a jezdil nebezpečně. Může se chtít třeba předvádět před kamarády, což ale kvůli nedostatku zkušeností může být nebezpečné,“ uvedl Walter.
Hledání řešení je pak podle předsedy Asociace autoškol Aleše Horčičky obtížné především kvůli hodnotám mladých řidičů. „Když jsme byli mladí, osmnáctiletí, měli jsme také úplně jiné hodnoty než bezpečnost. Zatímco u sedmnáctiletých si rodiče pohlídají, co jejich děti následně dělají, u osmnáctiletých už je to pro ně složitější,“ popsal Horčička.
Podle Waltera je důležitá prevence v podobě přítomnosti policistů na ulicích, což může mladé odradit od nebezpečné jízdy. Důraz by se měl poté podle Horčičky klást také na informovanost. „Zařídili jsme web pro zájemce o program řízení s mentorem nebo jsme vytvořili manuál pro mentory, kde radíme mimo jiné i mladým začínajícím řidičům, jak se chovat. Největší potenciál pak vidíme v aplikaci pro mentory, která dává všechny informace do online podoby a snaží se mladé řidiče motivovat k tréninku a zlepšování svých řidičských schopností,“ doplnil Horčička.