Článek
„Řidiči, pozor! Dosavadní část dálnice D1 mezi Spořilovem a Průhonicemi v délce cca 5,2 km je od 1. 1. 2023 místní komunikací I. třídy ve vlastnictví hl. města Prahy. Tento úsek je od neděle vyjmut ze zpoplatněné sítě komunikací. Současně počítejte s úpravou rychlosti na 110 km/h,“ varovalo Ředitelství silnic a dálnic na twitteru.
Jak uvedl server Zdopravy.cz, který na změnu jako první upozornil, úsekem D1 mezi Spořilovem a Průhonicemi projede ve všední den téměř 90 tisíc aut, z toho čtvrtina nákladních.
Vysvětlení, proč ke změně došlo, je prosté: Praha už v roce 2017, tedy za primátorky Adriany Krnáčové (ANO), uzavřela se státem memorandum o výměně komunikací. Všechny úseky radiál od vnějšího okruhu směrem k centru mají patřit městu, od okruhu ven naopak státu.
„V posledních letech probíhala výměna několika úseků silnic a dálnic, my jsme například předávali úsek silnice 1. třídy I/4 na Strakonice – v té části od okruhu ven z města. Teď došlo k výměně D1 v části od okruhu dovnitř do města,“ popsal pro Seznam Zprávy pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Nižší rychlost
Darovací smlouva o převedení 5,2 kilometru komunikace v hodnotě bezmála 4,8 miliardy korun, kterou finálně uzavřelo hlavní město se státem loni v červnu, začala platit právě 1. ledna 2023. A s ní i nová pravidla daná zákonem, včetně nižší rychlosti.
„Snížení nejvyšší povolené rychlosti vůbec nebylo naším cílem. Já osobně z toho nejsem nadšený. Cílem bylo sjednotit Prahu a údržbu podle memoranda z roku 2017. Město bohužel nemůže vlastnit dálnice, ale nejvýše silnice pro motorová vozidla 1. třídy, to je dané zákonem. Limity rychlosti jsou bohužel také dané zákonem, konkrétně o pozemních komunikacích, a tam je napsané 110 km/h,“ vysvětlil Scheinherr.
Snížení rychlosti může mít i pozitivní dopady, například nižší hluk v okolí nebo bezpečnější nájezd z Opatova směrem k centru. Na silnici 1. třídy také není potřeba dálniční známka.
„Mnozí řidiči z okolních obcí využívali raději cesty skrz městské části. Teď budou nově moci bezplatně využívat tento kus silnice pro motorová vozidla. Zároveň bude umožněna výstavba Vestecké spojky, která je zanesena v územním plánu,“ připomněl dosavadní radní pro dopravu.
„Další rozvoj přilehlého území“
Zmiňovaná Vestecká spojka, s níž počítá územní plán z roku 1999, má z D1 odbočit na čtvrtém kilometru a umožnit řidičům průjezd do Vestce a Jesenice.
Zatím je v provozu I. etapa, ta druhá závisí na výstavbě více než 12kilometrového úseku okruhu z Běchovic k dálnici D1 (ten by se měl začít stavět příští rok a s dokončením se počítá v roce 2027, pozn. red.).
U plánovaného exitu 4 jsou momentálně rozsáhlá pole bez zástavby, většinou s ornou půdou. Bez změny územního plány na nich tedy nelze stavět. Z některých prohlášení lze ale odvodit, že lokalitu v budoucnu mohou čekat změny.
„Rozhodnutí o vyřazení předmětného úseku mj. umožní další rozvoj přilehlého území, který dále umocní dlouhodobě se měnící dopravní význam předmětného úseku,“ reagovala na dotaz Seznam Zpráv mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Její prohlášení se ale váže především k vybudování Vestecké spojky.
Radní Scheinherr je ohledně nové zástavby opatrnější: „Územní plán tam předpokládá pouze tento jeden sjezd a takto s tím počítáme i my ve vedení města.“
O něco konkrétnější je Ondřej Svoboda (Praha 11 sobě), zastupitel městské části Praha 11. „Nová klasifikace umožní výstavbu křižovatky pro napojení budoucí Vestecké spojky. S tou se počítá jako s důležitou komunikací pro zlepšení obsluhy okolních obcí a dosud nezastavěných pozemků s předpokládaným komerčním využitím. Jedná se také o důležitou spojku po výstavbě středočeské části dálnice D3; Vestecká spojka v tomto případě zabrání kolapsu například Vídeňské ulice,“ popsal pro Seznam Zprávy.
Podle katastru nemovitostí vlastní, kromě jiných, velkou část dnešních polí mezi Šeberovem a Průhonicemi dva miliardáři – Ivan Zach a David Beran, kteří podle časopisu Forbes patří do sedmé desítky nejbohatších Čechů.