Hlavní obsah

Z místa: Složitý zásah a mnoho evakuovaných. V Praze se srazily vlaky

Při srážce vlaků utrpělo lehká zranění asi 35 lidí.Video: twitter/HasiciPraha, twitter/PolicieCZ

aktualizováno •

„Byla to docela pecka,“ popisuje ranní srážku vlaků jedna z cestujících. V péči záchranářů po ranní nehodě skončilo 35 lidí. Dechová zkouška u jednoho ze strojvedoucích byla pozitivní. Policisté ho odvezli na odběr krve.

Článek

Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.

V Praze na Balabence se v úterý ráno srazily dva vlaky, podle záchranářů se zranilo asi 35 lidí. „Evakuace už je skončená. Zatím evidujeme 35 zraněných a 396 evakuovaných, 25 cestujících jsme zachraňovali pomocí výškové techniky. Srážka vlaků byla na vysokém náspu, takže jsme je snášeli hasičským vozem se žebříkem a plošinou na zem,“ popisuje mluvčí pražských hasičů Vojtěch Sosna.

Ukazuje mi záběry z místa, kde jsou zachránění zakrytí termofólií na žebříku. U nich jsou hasiči, kteří je snáší k vozům záchranné služby. Zásah byl složitý, protože byl na špatně přístupném místě. Hasiči se po zásahu mezi sebou baví o tom, že to naštěstí nebyla velká srážka a žádný z vlaků z mostu nespadl nebo se nezaklínil.

Necelé dvě hodiny po srážce obou vlaků je už po zásahu. U pražské Palmovky nehodu zkoumají drážní inspektoři. Okolo jsou také policisté a hasiči Správy železnic. Proti sobě stojí dva vlaky. Ten menší – motorový – má rozbité sklo u kabiny vlakvedoucího a celý je po straně zežmoulaný. Okolo se povalují termofólie, kterými záchranáři přikrývali zraněné cestující. Na tom větším vlaku – příměstském CityElefantu – není téměř nic vidět.

Podívejte se, jak to vypadalo na místě nehody:

+1

Přes 350 lidí převezl z místa nehody do pražských Vysočan evakuační vlak. Okolo půl desáté ráno stojí v hloučku před nádražím desítky lidí, okolo nich jsou hasiči i zdravotníci. Na sobě mají vesty s nápisy „Psycholog“ nebo „Tým posttraumatické péče“. Jeden z nich právě stranou tiše rozmlouvá s teenagerem, který byl ve vlaku.

U záchranného vozu postává paní s krunýřem okolo krku a nechává se vyšetřit. Její partner záchranářům říká, že se jí chce spát. Další cestující si zase stěžuje na bolest v hrudi. Se smíchem říká, že to je jen naražené. Záchranář mu odpovídá, že to ale taky může být zlomené žebro, tak ať se raději nechá alespoň základně ošetřit.

Vedle stojí paní Marie, která cestovala menším motorovým vlakem ze Kbel. Bere to se smíchem a říká, že má alespoň zážitek. „No, byla to docela pecka,“ popisuje. Seděla v zadní části, a když se vlaky srazily, tak na ni spadla paní. Bolí ji trochu hruď a kulhá. Ale asi to nebude nic vážného, dodává.

Foto: Jaroslav Hroch, Seznam Zprávy

Ve Vysočanech ošetřují hlavně drobnější oděrky, naraženiny. Během hodiny se ale počet záchranných vozů snižuje.

Ptám se, jak to na místě vypadalo a jestli to bylo vážné. „Ten náš vlak měl úplně zaražené nárazníky do toho většího. A asi deset nebo 15 lidí odnášeli na nosítkách. Hlavně je bolela hlava, krk nebo hruď,“ říká.

Zastavuji ještě dva cestující. Ti byli v příměstském vlaku – ve větším a těžším. Říkají, že to trochu narazilo, ale nebyla to ani moc velká rána.

Na místě srážky národní zabezpečovací systém

Na místo srážky vyjeli pracovníci Drážní inspekce. Podle nich osobní vlak, který narazil do jiné soupravy, minul návěstidlo zakazující jízdu. Škoda je přes 31 milionů korun. Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová Seznam Zprávám sdělila, že evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS) je v místě nehody v přípravě.

V Libni je v tuto chvíli národní liniový zabezpečovač. Funguje tak, že strojvedoucího v kabině upozorní, co přesně svítí na příštím návěstidle. „Je to takový malý semaforek, který opakuje, co bude na návěstidle před vlakem,“ přibližuje Seznam Zprávám zabezpečení tiskový mluvčí Správy železnic David Kabele. Systémem ale musí být vybaven i vlak, což u těch starších může být problém.

Vyšší stupeň zabezpečení – ETCS – bude na vybraných úsecích funkční od ledna. Tento systém pak dokáže vlak i zastavit, aby návěstidlo neprojel, a tím zabránit srážce. V Libni ale bude systém zaveden až později.

„Libeň je ale složitá dopravní tepna, kde vybavení tímto systémem půjde pomalu, skoro metr za metrem, takže oproti 1. lednu zde bude zabezpečení později,“ doplňuje Kabele.

Srážku vlaků v Libni policisté prověřují pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Dechová zkouška u jednoho ze strojvedoucích vlaků, které se ráno srazily, byla pozitivní. Policisté ho proto převezli na odběr krve.

Kvůli srážce vlaků byla také dočasně v obou směrech uzavřena Čuprova ulice v úseku ulic Na Žertvách – Povltavská, oznámila společnost TSK Praha i policie.

Doporučované