Článek
Školy v pátek od Cermatu dostaly výsledky přijímacích zkoušek na střední školy. Ředitelé by měli pořadí uchazečů o studium podle hodnocení výsledků zveřejnit do dvou pracovních dnů.
S vyhodnocováním testů letos pomáhala i umělá inteligence. „Měla menší chybovost než lidský hodnotitel,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy ředitel Cermatu Miroslav Krejčí. Umělou inteligenci proto budou chtít zapojit i do vyhodnocování letošních maturit.
Znění ostrých testů a výsledky přijímaček 2023
Společnost Cermat v roce 2023 zveřejnila zadání testů z češtiny a matematiky k jednotlivým termínům zkoušky v tomto roce a také výsledky – oficiální klíče správných řešení.
Mohou posloužit i k procvičení na zkoušky v dalších letech. Odkazy vedou na stránku společnosti Cermat, kde je k dispozici více dalších testů z minulých let.
Čtyřleté obory a nástavbová studia
- Čeština první řádný termín (čtvrtek 13. dubna 2023) – výsledky
- Matematika první řádný termín (čtvrtek 13. dubna 2023) – výsledky
- Čeština druhý řádný termín (pátek 14. dubna 2023) – výsledky
- Matematika druhý řádný termín (pátek 14. dubna 2023) – výsledky
Šestileté obory
- Čeština první řádný termín (pondělí 17. dubna 2023) – výsledky
- Matematika první řádný termín (pondělí 17. dubna 2023) – výsledky
- Čeština druhý řádný termín (úterý 18. dubna 2023) – výsledky
- Matematika druhý řádný termín (úterý 18. dubna 2023) – výsledky
Osmileté obory
- Čeština první řádný termín (pondělí 17. dubna 2023) – výsledky
- Matematika první řádný termín (pondělí 17. dubna 2023) – výsledky
- Čeština druhý řádný termín (úterý 18. dubna 2023) – výsledky
- Matematika druhý řádný termín (úterý 18. dubna 2023) – výsledky
Jak letos dopadly přijímačky ve srovnání s předchozím rokem?
Matematika dopadla o pár procentních bodů hůř, čeština v podstatě stejně. Čtyřleté obory měly v češtině rozdíl jedné desetiny procenta, což je naprosto zanedbatelné. Sedmáci pak měli výsledky češtiny o jedno procento lepší a páťáci o jedno procento horší. Na českém jazyce se proto dá říct, že to v podstatě dopadlo úplně totožně jako minulý rok.
U matematiky však bylo kolem šesti procent zhoršení u všech kategorií žáků.
Termíny a vše důležité k přijímacím zkouškám
Čím si to vysvětlujete? Byly letos těžší testy, nebo děti s horšími znalostmi?
Asi to bude kombinace obojího. Těžko se dá takto relativně velký rozdíl házet jenom na jeden faktor. Jestli se neobjeví ještě nějaký další důvod, který mě osobně nenapadá, tak to musí být kombinace testu, žáka a přípravy na škole.
Jak letos dopadli žáci z řad ukrajinských uprchlíků?
Bylo jich zhruba 2200 a celkově, když porovnáme průměrné body ukrajinských žáků a průměrné body u celého vzorku, tedy i s Ukrajinci, tak dopadli zhruba o třetinu hůř než celý ten vzorek. Ale zároveň jsem si nechal vyjet detaily a máme i nějaké ukrajinské žáky, kteří byli extrémně úspěšní, jeden má i 100 procent z matematiky.
Zkoušku z češtiny nedělali, dělali jen matematiku, kterou měli i přeloženou, když potřebovali.
U jedné z úloh se letos přeli lingvisté o to, zda má více možných řešení. Jak tato sporná úloha nakonec dopadla?
Odpověď A, která byla jediná správná, mělo 54,7 procenta uchazečů správně. Otázku úplně vynechalo 1,6 procenta žáků, nezaškrtli ani jednu odpověď.
Více o sporné úloze v letošních přijímačkách
Má úloha 21 v přijímačkách z češtiny více řešení? Podle některých češtinářů a lingvistů ano. Rozporují zadání otázky, které nebylo dostatečně jednoznačné. Podle Cermatu je ale úloha v pořádku.
Testy letos částečně vyhodnocovala i umělá inteligence. Jak se osvědčila?
Umělou inteligenci jsme používali jenom u několika jednoduchých úloh. U nich měla menší chybovost než lidský hodnotitel. Ale vždycky proti ní šel i lidský faktor, který kontroloval, že umělá inteligence neudělala chybu. My vždy vše opravujeme tak, že to kontrolují dva lidé, kteří se kontrolují navzájem proti sobě. Nyní jsme u několika vybraných úloh část žákovských řešení nechali opravit umělou inteligencí, proti které šel jenom jeden člověk, a nikoliv dva.
Znamená to tedy, že ji do budoucna budete používat při více úlohách?
Plánujeme ji použít při maturitách na několik úloh z angličtiny a češtiny. Uvidíme, jak se to osvědčí na textových odpovědích. Zkušenosti z přijímaček naznačují, že by ty výsledky měly být velmi dobré.
Silný ročník
Kvůli silnému populačnímu ročníku lze podle odborníků na vzdělávání v některých regionech a oborech čekat problémy s kapacitou míst.
Studovat maturitní obory na středních školách, na víceletých gymnáziích a nástavbách chce podle dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy letos 116 031 dětí, tedy o čtvrtinu víc než před šesti lety, kdy se centrálně zadávané zkoušky konaly poprvé. Žáci základních škol letos podali 212 344 přihlášek, tedy o 13 procent více než loni.
Zdroj: ČTK