Hlavní obsah

Úskalí kluzkých chodníků. Kdo má na starosti údržbu a kdo může za úraz?

Foto: Michal Sula, Seznam Zprávy

Praze a Brno mají na úklid chodníků interaktivní mapy. V té pražské tyrkysová barva označuje nejvyšší prioritu. Tu má například Václavské náměstí.

Kdo má na starosti úklid sněhu nebo posyp chodníku před vaším domem, vyplývá z městských plánů zimní údržby. Pokud chodníky spadají pod město, je předem určené, které mají prioritu.

Článek

Mnohé chodníky se po náloži sněhu a v kombinaci s mrazivým počasím proměnily v kluziště. Kdekoho pak při balancování na kluzké ploše napadlo, kdo má údržbu daného úseku na starosti.

Vyznat se v tom, není vůbec jednoduchá záležitost. Třeba v hlavním městě je správa rozdělena mezi několik útvarů.

„Část je ve správě Technické správy komunikací (TSK), část je ve správě městských částí, pak je spousta soukromých investorů, kteří mají celé čtvrtě s chodníky, které nejsou předané pod hlavní město, a tyto chodníku si hodně berou i městské části,“ vysvětluje mluvčí TSK Barbora Lišková a dodává, že zároveň jsou ve městě chodníky, které vůbec nejsou zařazené do zimní údržby.

Základní přehled mohou Pražané vyčíst z interaktivní mapy plánu zimní údržby, kterou provozuje právě TSK.

Chodníky jsou rozdělené do dvou kategorií. V prioritní skupině je 1065 kilometrů komunikací a v druhé 669 kilometrů. Prioritní chodníky se mají zprůchodnit do 12 hodin.

Foto: TSK

Kdo má na starosti úklid chodníku u vašeho domu? V Praze i Brně to můžete zjistit z interaktivních map. V té pražské světle modrá barva označuje nejvyšší prioritu. Týká se například Václavského náměstí.

Foto: TSK

Barevně vyznačené chodníky a vozovky v okolí redakce Seznam Zpráv v Praze na Andělu.

„Zachovaná musí být schůdnost u logických tras třeba na metro. Není technicky úplně možné udělat chodníky kompletně,“ vysvětluje Barbora Lišková.

Může se tak stát, že je v ulici zařazen do úklidu jen chodník na jedné straně. „Komunikace, které jsou mimo systém, se uklízí, až když jsou poklizené ty v prvních dvou kategoriích. To třeba bude následovat v tomto týdnu,“ dovysvětluje Barbora Lišková.

Když se redakce Seznam Zpráv doptávala konkrétně na Praze 4, jak postupují u chodníků, které má ve správě, tak mluvčí Jiří Bigas reagoval, že chodníky jsou v majetku a péči hlavního města a odpovědnost tak jde právě za TSK.

Podobný plán a i interaktivní mapu zimní údržby má i Brno. „Obecně mají v Brně na starosti chodníky městské části, pokud by se chtěl občan více informovat, tak je u nás na webu interaktivní mapa. V těchto dnech se to aktualizuje. Ale nedochází tam v podstatě ke změnám,“ říká Vladimíra Navrátilová, tisková mluvčí akciové společnosti Brněnské komunikace.

Zodpovědnost majitele. V praxi je to složitější

Obecnou poučkou je, že při úrazu na zledovatělém chodníku má poškozený oslovit majitele chodníku a s ním řešit i případné odškodnění.

Podle advokáta Viktora Paka, z advokátní kanceláře Pak & Švehelka, který má za sebou letitou soudní bitvu o odškodnění, která skončila úspěchem až u Ústavního soudu, ovšem v praxi záleží na mnoha okolnostech.

+2

„Soudy odškodnění zamítaly, protože byla městská vyhláška, která říkala, že se chodník neudržuje v době, kdy sněží, a že si mají lidé dávat větší pozor, a že když tam někdo uklouzne, tak si za to může sám,“ shrnuje problém, kterému s klientem čelili.

Až Ústavní soud zaujal opačné stanovisko a uvedl, že komunikace většího veřejného významu – v tomto případě šlo o chodník před veřejnou budovou – se musí udržovat.

„Hodnotilo se i to, že klient měl na sobě kotníčkové boty, že dělal malé kroky, že šel s maximální opatrností. A že přes veškerou opatrnost uklouzl,“ popisuje advokát.

Doporučované