Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zájem o kurzy používání umělé inteligence ve výuce mezi učiteli roste, některé školy ale o novou technologii projevují větší zájem než jiné. Podle Evy Nečasové by se učitelé bez AI sice obešli, ale nebylo by to pro ně strategické. „Daleko lepší je se v této oblasti vzdělávat a rovnou ji začít zavádět do výuky, protože to stejně přijde. Není to bublina, která splaskne, nebo něco, co za chvíli zmizí,“ upozorňuje Nečasová.
V sebevzdělávání učitelům často brání systémové překážky a přetížení, nezbývá jim tak dost času na vlastní rozvoj. Pomoci by podle Nečasové mohly mimo jiné právě i nové technologie, překážky je ale třeba odstranit, aby se školství mohlo posunout vpřed.
„Často je to o konkrétním vedení školy, které by mělo pedagogy podporovat, nezatěžovat je zbytečnými administrativními úkony, nabízet jim mentoring a především čas na seberozvoj,“ popisuje.
I když umělou inteligenci žáci často používají na podvádění, například generování slohových úloh, řešením podle Nečasové může být transparentnost učitele a správně stanovené cíle výuky. „Vždy budou děti, které téma nebaví, nezajímá nebo na něj nemají kapacitu a AI použijí nevhodně, není to ale pravidlem,“ říká Nečasová.
Eva Nečasová v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, jak umělou inteligenci vnímají učitelé, jak by se o ní měli vzdělávat a jak tato technologie dopadá na školy a výuku. Rozhovor vyšel v rámci série vedené na téma Umělá inteligence ve školství.
Vzděláváte v oblasti umělé inteligence jak učitele, tak žáky, zvyšuje se v poslední době jejich zájem?
V organizaci AI Dětem fungujeme tři roky a na začátku v roce 2022, než nastoupil Chat GPT, jsme už chodili do sboroven a měli jsme prvních 20 škol, ve kterých jsme učitele vzdělávali. Tehdy to šlo úplně mimo pedagogy.
Když nastoupil ChatGPT, začaly se nejdříve zajímat ty nejvíce progresivní školy, případně samostatní pedagogové, a teď po delší době vnímám výrazné zvýšení gramotnosti v této oblasti. Zájem je teď u nás relativně velký, máme 25 lektorů a neustále dostáváme nové poptávky od sboroven, které si přejí být proškoleny.
Zůstávají některé školy naopak pozadu?
Bohužel ano, bude jich poměrně hodně, ale k nám se nedostanou, protože musí samy chtít. Odhaduji, že je teď zhruba deset procent škol, které s umělou inteligencí pracují, přemýšlí o ní a učí s ní, většina škol tuto oblast do výuky zatím nijak nezahrnula.
Hrozí tedy prohloubení digitální propasti mezi žáky na progresivních školách a na těch, které jsou „pozadu“?
Nepochybně hrozí. Na druhou stranu je to stejný problém, jaký nastal s nástupem internetu. Ten také do škol prostupoval pomalu, téměř deset let. Adopce technologií ve školách zkrátka trvá, jde tedy o naprosto přirozený proces. Některé školy na novinku naskočí dřív, postupně se k nim začnou přidávat další, až se novinka stane normou a přijmou ji i ty školy, které do té doby zájem neměly a například se potýkaly s jinými problémy.
Tomuto efektu se pravděpodobně nelze vyhnout, na nějakou dobu se tedy rozdíly mezi jednotlivými školami prohloubí, ale nemyslím si, že by to šlo udělat jinak.
Vnímáte umělou inteligenci jako něco, bez čeho se školy a učitelé neobejdou?
Samozřejmě se bez umělé inteligence obejdou a obešli by se ještě dlouho, ale není to strategické. Daleko lepší je se v této oblasti vzdělávat a rovnou ji začít zavádět do výuky, protože to stejně přijde. Není to bublina, která splaskne, nebo něco, co za chvíli zmizí. AI tady s námi už bude. Je proto vhodnější vzít ji jako fakt, hledat v ní pozitiva a omezovat negativa.
Je důležitější o umělé inteligenci vzdělávat učitele, nebo děti?
Obojí je velice důležité. Kdybychom nevzdělávali učitele, dětem by se nedostával potřebný obsah relevantní formou. Vlivem technologií se svět proměňuje opravdu rychle a měnit by se měla i forma a obsah toho, co se děti dozvídají ve školách. Je potřeba vzdělávat všechny, a to nejen v rámci školy, ale i rodiče nebo veřejnost.
Jak by se tedy učitelé měli o umělé inteligenci učit?
Je potřeba několik věci, celé je to taková skládačka. Zaprvé je důležité, aby alespoň rámcově porozuměli tomu, co to umělá inteligence je a jak funguje. Ne do úplných detailů, ale aby chápali, že jde o systémy, které jsou považovány za inteligentní a mají určitou schopnost se rozhodovat, což s sebou přináší obrovské dopady na společnost. Samy systémy umělé inteligence totiž mohou také rozhodovat špatně, mohou mít předsudky a i tak mění naše fungování v mnoha oblastech. Je tedy třeba, aby této teoretické stránce učitelé rozuměli.
Důležité je také to, aby se učili jednotlivé AI aplikace používat, rozvíjeli své dovednosti a digitální kompetence. To znamená, aby umělou inteligenci například používali při přípravách, protože jim může práci usnadnit, a také aby zjišťovali, jak se dá AI využívat přímo v průběhu výuky, protože učitelům může mimo jiné pomoci individualizovat výuku. Celkově se teď oblast didaktiky tak, jak jsme na ni byli zvyklí, proměňuje a hodně se uvažuje nad tím, jak změnit například způsoby hodnocení toho, co děti na školách dělají.
Poslední částí jsou postoje. Ve školách by měl být velký prostor na to mluvit o dopadech technologií na společnost, protože jediný způsob, jak můžeme zmírnit související rizika, je mít vzdělanou společnost, která bude negativním dopadům technologií odolná. Věřím ale, že pozitivních dopadů bude celkově mnohem více.
Brání něco učitelům se v této oblasti vzdělávat?
Máme významné systémové překážky, které učitelům jejich práci komplikují, často je to o konkrétním vedení školy, které by mělo pedagogy podporovat, nezatěžovat je zbytečnými administrativními úkony, nabízet jim mentoring a především čas na seberozvoj.
Bez této podpory není možné se nikam posunout, protože je pro pedagogy celkově náročné měnit celý způsob jejich výuky, na který jsou zvyklí často desítky let.
Osobně jsem velký technologický optimista, do jisté míry se tak podle mě může podařit odstranit systémové problémy s pomocí technologií.
Na jednom řešení teď pracujeme, bude to aplikace Tiny, která bude učitelům dávat data o tom, co si děti odnášejí z hodin, pomůže jim zkrátit hodnocení studentů a přípravu na hodiny, což jsou dvě oblasti, kde jsou učitelé nejvíce přetížení. Žákům bude dávat formativní individuální zpětnou vazbu, nejen hodnocení známkou od jedné do pěti, a bude se tak moci více přizpůsobit potřebám jednotlivých žáků. Zatím je ale stále ve vývoji, začneme s ní v hodinách informatiky, později se rozšíří do dalších předmětů.
Vede použití umělé inteligence ve výuce k tomu, že žáci nad látkou více přemýšlí?
Může to tak být, ale u umělé inteligence i jakýchkoliv jiných technologií je to vždy otázka formy výuky. Pouhé generování textů nebo obrázků v hodině bez vzdělávacího cíle děti nerozvíjí, jiná použití ano. Záleží tedy vždy na tom, jaký cíl si učitel stanoví, a pokud se ho rozhodne dosáhnout s pomocí AI nebo jiných technologií, na tom už tolik nezáleží. Děti ale teď určitě na AI reagují nadšeněji než na jiné metody, protože je to něco nového.
Setkali jste se tedy už i s nevhodným používáním umělé inteligence ve výuce?
Vidím to docela často, ale je to jen tím, že učitelé zatím nemají konkrétní metody a strategie, které by jim umožnily se nad tou hodinou s AI správně zamyslet. Snažíme se jim proto dávat různé příklady dobré praxe, aby využívání této technologie v hodinách mělo smysl.
Žáci umělou inteligenci využívají mimo jiné na podvádění, vytváření slohových prací a tak podobně. Jak to vnímáte?
Řeším to dnes a denně. Základ je v tom, že učitel by měl přijít do hodiny s určitým vzdělávacím cílem, ten dětem transparentně vysvětlit a zdůvodnit. Pokud například chci, aby se děti naučily formulovat vlastní myšlenky, sdělím jim to a od používání umělé inteligence je odradím, jindy jim mohu naopak použití AI doporučit na vytvoření osnovy a následně chtít podle osnovy vlastní text se zdroji, úvahami a tak podobně.
Transparentnost je při učení dětí velmi důležitá. Většina děti totiž sama od sebe potřebu podvádět nemá. Vždy budou děti, které téma nebaví, nezajímá nebo na něj nemají kapacitu a umělou inteligenci použijí nevhodně, není to ale pravidlem. Je tedy potřeba učitelům ukazovat praktické způsoby využití AI, aby se oprostili od toho, že je tato technologie jen na podvádění, ale viděli ji jako užitečný nástroj, se kterým mohou vytvořit takovou výuku, že děti nebudou chtít podvádět.