Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Tržby z přímého prodeje loni v Česku zůstaly na podobné úrovni jako v roce 2022. Činily 9,11 miliardy korun, což bylo o 0,2 procenta více než předloni. ČTK o tom informovala Asociace osobního prodeje. Shodně 35 procent tržeb podle ní připadlo na kosmetiku a vybavení do domácnosti. Čtvrtinu tvořily wellness procedury, které jsou zároveň nejrychleji rostoucím segmentem. Přímým prodejem se v Česku zabývají značky Oriflame nebo Mary Kay.
Loňský výsledek považuje asociace za úspěch. „Dokázali jsme potřetí v řadě stabilizovat tržby nad devět miliard korun, a to i ve světle všech negativních vlivů posledních let v čele s vysokou inflací a slabší ekonomikou. Opět jsme potvrdili, že právě osobní kontakt s klientem a dlouhodobý vztah a znalost klienta mají nezastupitelnou roli,“ uvedla generální ředitelka Asociace osobního prodeje Lenka Mrázová.
Ze států unijní sedmadvacítky je český trh podle asociace šestý největší. Vede Německo, následují Francie, Itálie, Polsko a Španělsko. V EU loni tržby z přímého prodeje dosáhly přibližně 700 miliard korun, více než polovina připadla právě na Německo. Za poslední tři roky tržby v EU průměrně rostly o 2,2 procenta, v Česku to bylo o čtyři procenta.
Přímým prodejem si v Česku plně nebo částečně vydělává 310 000 lidí, z toho 80 procent jsou ženy. V EU tento obor zaměstnává 5,3 milionu lidí, na celém světě pak 103 milionů lidí, vyplývá ze zprávy.
Asociace osobního prodeje vznikla v roce 1993. Aktuálně sdružuje devět společností, konkrétně Amway, Herbalife, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame, PartyLite, Vorwerk a Zaren.