Hlavní obsah

Tragédie předčila drsnou kampaň. Proud na železnici zabil mladíka

Foto: Policie České republiky

Policejní snímek vagonu, kde se neštěstí stalo.

Je to smutný paradox. Ve stejný den, kdy Správa železnic začala upozorňovat na to, že životu nebezpečné je se i jen přiblížit k elektrickému vedení, došlo k tragédii na nádraží v Letohradu na Pardubicku.

Článek

V nové kampani Správa železnic představuje elektrické vedení jako neviditelného zabijáka. Ve videu, které se z animace překvapivě mění v reálný záběr z průmyslové kamery, dokládá, že se stačí jen se k němu přiblížit, aby došlo k zásahu proudem.

„Nemusíte se dotknout vedení, abyste dostali smrtící šok,“ vysvětluje zrádnou a veřejnosti méně známou vlastnost železniční trakční soustavy. Takzvaný elektrický oblouk pak srovnává se sílou blesku. „A dosáhne dál než natažená ruka. Nelezte na odstavené vagony a sloupy,“ varuje spot zveřejněný na sociálních sítích Twitter a Facebook.

Jen několik hodin po zveřejnění – v pátek večer – přitom došlo k Letohradu na Pardubicku k neštěstí, kterým se snaží kampaň zabránit.

Skupinu teenagerů napadlo udělat si selfie fotografii na odstaveném vagonu na vlakovém nádraží.

„Výsledek je tragický: Jeden zasažený proudem zemřel, jeden zasažený proudem skončil v nemocnici, jedna dívka se na místě zhroutila a ostatní skončili v slzách,“ popsala událost Dita Holečková, tisková mluvčí policie Pardubického kraje. Další detaily s poukazem na věk zúčastněných nepřidala.

Na místě zasahoval záchranář Marek Dvořák, který na svém instagramovém profilu doplnil, že skutečně vyrážel kvůli zásahu elektrickým proudem. „Promluvte se svými dětmi adekvátně věku, přečtěte jim tenhle příběh, ať další není o nich…“ zakončil lékař.

I on v reakci pro Seznam Zprávy zdůraznil, jak nebezpečné je traťové vedení a to, že výboj může člověk dostat, aniž by se přímo dotkl drátu, a doporučuje proto dbát opravdu zvýšené opatrnosti při pohybu v blízkosti kolejí.

„Vědomě si dávat zvýšenou pozornost v těchto exponovaných místech, neriskovat, nepřecenit svoje schopnosti. Vlak někde jede i rychlostí 150 km/h, může se k vám přiblížit velmi rychle,“ apeluje záchranář a dodává, že blízká místa kolem železnice nepředstavují nebezpečí jen kvůli elektřině.

„Jsou to nehody při nastupování a vystupování z vlaku, nehody na přejezdech a sražené osoby přecházející přes železniční trať,“ popisuje, k jakým typům incidentů vyráží.

Správa železnic navíc upozorňuje, že podle jejích dostupných dat roste počet úrazů na dráze u osob do 26 let.

Zatímco v roce 2021 došlo k 10 zraněním v této věkové kategorii, tak v roce 2022 se zranilo 17 osob. V předcovidovém roce 2019 došlo jen ke čtyřem úrazům.

Data ovšem také ukazují, že na dráze dochází k většímu počtu úmrtí než úrazů. Konkrétně u věkové skupiny do 26 let se loni stalo 44 smrtelných incidentů. V roce 2021 26 úmrtí a v roce 2019 42 úmrtí.

Celkově za loňský rok zaznamenala Správa železnic 215 zranění a 238 úmrtí. Právě to jsou důvody, proč těsně před aktuální tragédií spustili varovnou kampaň, jejíž plán byl se v první fázi zaměřit primárně na děti a mládež.

Doporučované