Hlavní obsah

Tlačítko, které v metru zachrání život? Skoro nikdo o něm neví

Foto: DPP

Nouzové tlačítko na nástupišti v metru.

Lepší značení a osvětová kampaň. Praha chce zlepšit povědomí o nouzovém tlačítku v metru. To mohlo minulý týden zachránit život slepci, který spadl do kolejiště. Cestující o něm ale nevěděli.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Praha podle radního pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) pracuje na zviditelnění nouzového tlačítka v metru. Minulý týden, když metro usmrtilo nevidomého muže, který spadl do kolejí ve stanici Křižíkova, totiž vyšlo najevo, že velká část cestujících o něm neví.

„Dopravní podnik už pracuje na zlepšení informovanosti o tlačítkách pro nouzové zastavení vlaku,“ uvedl Hřib pro Seznam Zprávy.

Tlačítka pro nouzové zastavení soupravy metra jsou umístěna v každé stanici pro každou kolej zvlášť. Kromě toho, že velká část cestujících vůbec netuší o jejich existenci, ale může být problém i s jejich hledáním.

Nouzový systém je většinou na začátku a na konci nástupiště na stěnách, případně na sloupech. Jde o malé tlačítko, které cestující mohou snadno přehlédnout. V minulosti se objevil i případ, kdy kolemjdoucí chtěli tlačítko použit, ale stěžovali si, že jim nešlo rozbít ochranné sklo.

Podle Hřiba má dopravní podnik do příštího jednání dozorčí rady navrhnout konkrétní řešení, jak tlačítko zviditelnit. „Pracuje se na větším zvýraznění existujících tlačítek například ve formě dalších orámování nebo případně naváděcích šipek,“ uvedl Hřib.

Dodal, že jeho tým pracuje také na osvětovém videu pro sociální sítě. „Bude se věnovat i nouzovým tlačítkům na eskalátorech, kde je ten problém s informovaností obdobný,“ dodal pirátský radní.

Připomněl také několik osvětových kampaní, které k nouzovému tlačítku dopravní podnik v minulosti vedl.

Systémové řešení pádů do kolejiště podle Hřiba ale přinese až automatizace metra, která bude spojena s instalací fyzických nebo virtuálních nástupištních stěn. Zakázka na toto technické řešení byla vyhlášena na začátku tohoto roku a fyzické stěny se už testují na stanici metra Zličín.

Součástí tendru v celkové hodnotě téměř 36 miliard korun je 52 automatických souprav na linku C, 16 souprav pro budovanou linku D a nutné úpravy stanic.

Anketa

Věděli jste o existenci nouzového tlačítka v metru?
Ano
15,1 %
Ne
84,9 %
Celkem hlasovalo 1831 čtenářů.

Doporučované