Hlavní obsah

Termín rozšíření D1 je na hraně. Neuděláme z Brna rybník, slibuje šéf ŘSD

Foto: TASR, Profimedia.cz

ŘSD v Brně pracuje na čtyřech úsecích městského okruhu, velkou zkoušku pro řidiče bude znamenat rozšiřování dálnice D1. Ilustrační foto

V Brně se má po letech úvah začít rozšiřovat dálnice D1 na tři pruhy. Pokud však Ředitelství silnic a dálnic nezíská potřebná razítka do června, stavba se odsune o další sezonu.

Článek

Když Brno před osmi lety paralyzovala dopravní omezení ze všech stran, koloval mezi místními vtip, že je to jak obléhání Švédy za třicetileté války.

Letos se velké dopravní potíže na jihu Moravy mohou vrátit. Kromě rekordního tempa na čtyřech částech Velkého městského okruhu v Brně teď Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje rozšíření D1 na tři pruhy v každém směru.

Týká se bezmála 30 kilometrů v okolí druhého největšího města Česka. Silničáři avizují, že mnohaleté komplikace nebudou tak markantní jako při modernizaci D1 v letech 2013–2021.

Již odsunutému startu rozšiřování D1 však reálně hrozí další odklad. „Pokračují hodnocení komise. Stále věřím, že je červen stihnutelný. Úplně podle plánu nejdeme, rezervu bychom potřebovali větší,“ řekl pro Seznam Zprávy šéf brněnského závodu ŘSD David Fiala.

„Samozřejmě záleží, jak se budou chovat účastníci tendru. Když do konce dubna vybereme zhotovitele, v červnu začínáme.“

O zakázku s odhadovanou cenou 1,3 miliardy korun, která zahrnuje necelé dva kilometry dálnic, projevilo zájem pět uchazečů. Všichni se vešli pod vypsanou částku. Nejnižší nabídka činí 1,027 miliardy korun, silničáři však rozhodnou na základě více kritérií.

Fiala zároveň přiznává, že jakékoli zdržení bude znamenat odklad na další stavební sezonu. Potíže by znamenalo, pokud některá z neúspěšných firem v tendru podá rozklad.

Proti změněnému stavebnímu povolení se také nedávno vymezil spolek Voda z Tetčic. Zda bude spolek s odvoláním úspěšný, rozhodne Ministerstvo dopravy. „Dostalo od nás potřebné podklady. Věřím, že stavební povolení podpoří. Nevidím reálný důvod povolení shodit,“ doplnil Fiala.

Osm stavebních sezon

Stavbaři mají začít jedním z nejvytíženějších míst na tuzemských dálnicích. Úsekem mezi výpadovkou na Vídeň a dálnicí na Bratislavu denně projede asi 80 tisíc aut.

Podle šéfa ŘSD Radka Mátla potrvá rozšiřování D1 u Brna za desítky miliard korun nejméně osm stavebních sezon. „Minimálně do roku 2030 budeme řidiče u Brna obtěžovat. Nicméně veškeré opravy chceme dělat při zachování širokých jízdních pruhů v režimu 2+2. Pruhy budou širší o půl až tři čtvrtě metru než při modernizaci D1. Věříme, že dopravní proud kromě největších špiček proteče,“ uvedl v podcastu ŘSD.

Mátl s oblibou přirovnává dopravu k vodě – v případě překážky si najde novou cestu. „Jsem přesvědčený, že dopravní opatření budou dostačující tak, aby dopravní proud protekl po dálnici a nerozléval se do okolí. Doufáme, že Brno nepřestavíme na rybník,“ sdělil Mátl.

Ještě na podzim chce ŘSD rozjet soutěž na mimoúrovňové křížení Brno-jih, čemuž přezdívají matka křižovatek. Projekt zahrne nové propojení dálnic D1 a D2.

Projekty dvou úseků plánovaného rozšíření podle Fialy zatím čekají na koordinaci s tratí vysokorychlostní železnice. „Bez nivelety (pomyslné čáry udávající výškové poměry a podélný sklon liniové stavby, pozn. red.) nejsme schopni v projektech pokračovat. Snad to budeme mít do poloviny roku zafixované,“ dodal Fiala.

+5

Rekordní práce na okruhu

V Brně teď silničáři rekordně staví. V úterý rozjeli další část Velkého městského okruhu. Úsek Bauerova mezi výstavištěm a řekou Svratkou vyjde na 1,2 miliardy korun a má usnadnit příjezd k plánované multifunkční hale ve veletržním areálu.

„Chceme, aby část Bauerovy ulice poblíž největšího brněnského koupaliště Riviéra byla širší a bezpečnější,“ sdělil brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

ŘSD přitom staví také úseky v Žabovřeské, na Tomkově náměstí a v Rokytově. Omezený je také průjezd na Poříčí kvůli stavbě protipovodňových opatření.

Jízda po okruhu tak znamená pro řidiče velkou zkoušku trpělivosti. „Máme rozestavěné stavby za šest miliard korun. Co do velikosti a počtu staveb jsme v Brně nikdy nestavěli víc,“ sdělil Fiala.

„Do komunikací v Brně dáváme nyní nejvíc peněz ze všech měst v České republice,“ doplnil Mátl.

Čtyři části městského okruhu chtějí silničáři dokončit ve druhé polovině příštího roku.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Mapa městského okruhu v Brně

Pozn.: Na vizualizaci chybí úsek Bauerova u výstaviště.

Už za pár dní však předají Dopravnímu podniku města Brna půlkilometrový tramvajový tunel, který je součástí stavby v Žabovřeské ulici.

Nejvytíženější tramvajová linka číslo jedna se na svou původní trasu, která nově zahrne i tunel, vrátí na začátku května.

Redaktor Seznam Zpráv se ve středu podíval na stavbu. „Co je ve skále, je nyní v podstatě hotové a budeme se nyní soustředit na dokončení silniční stavby,“ řekl Fiala.

„Připravujeme stavby, které jsou pro město klíčové. Potrvá to dvě sezony a pak se městu dopravně neuvěřitelně ulehčí,“ doplnil Mátl.

Doporučované