Článek
Jejich prodeje v posledních dnech rostou, na konci minulého týdne byl denní průměr kolem 25 000 prodaných známek, což je proti jiným částem roku až dvojnásobek. Nyní navíc bude ještě dál růst, sdělil dnes správce systému dálničních známek, společnost Cendis. Od spuštění prodejů elektronických dálničních známek v prosinci 2020 jich řidiči dosud nakoupili přes sedm milionů.
Přelom ledna a února je podle šéfa Cendisu Jana Paroubka obdobím největší špičky prodeje dálničních známek. Jen poslední lednový den vyprší platnost viněty přes 927 000 řidičů. „Jsme na to technicky připraveni,“ podotkl.
Denní průměr prodejů v posledních dnech stoupl přibližně na 25 000 známek za den a podle Paroubka bude v následujících dnech výrazně stoupat. Celoroční denní průměr prodaných elektronických známek byl loni 15 000, do čehož jsou započítány i exponovaná období na začátku roku a během letních prázdnin, kdy jsou průměrné denní prodeje výrazně vyšší.
Je to tam, 7⃣ milionů prodaných elektronických dálničních známek. 💪 Máme radost a děkujeme, že jezdíte s platnou e-známkou. 👍 🚘 Seženete ji na 👉 https://t.co/FYmXmbnitB #edalnice pic.twitter.com/bFGTvGupp6
— CENDIS, s.p. (@cendiscz) January 28, 2022
Řidiči, kteří při nákupu známky požádali o notifikaci před ukončením platnosti, nyní deset dní před vypršením platnosti ročního kuponu dostávají upozornění. Cendis jim rozesílá zprávu prostřednictvím e-mailu nebo formou SMS. Platnost známky lze ověřit i na webu edalnice.cz.
V závěru minulého roku zaznamenali někteří řidiči, kterým končila platnost známek, problémy s notifikacemi na konec platnosti. Podle Cendisu se tehdy naplnil nastavený denní limit pro upozornění, takže někomu zpráva nemusela přijít. Nyní by ovšem podle firmy měl systém fungovat bez potíží.
Elektronické známky loni nahradily papírové kupony. Jsou vázány na poznávací značky aut, není už tak nutné je lepit na přední sklo vozidla. Ceny známek zůstaly proti loňsku stejné, roční stojí 1 500 korun, 30denní 440 korun a desetidenní 310 korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v minulých dnech připustil, že by se ceny dálničních známek mohly v následujících letech změnit. Řidiči zatím od předloňského prosince nakoupili přes sedm milionů známek za více než 6,6 miliardy korun.