Hlavní obsah

Vedení pošty tají analýzu, podle které vybíralo „zbytečné“ pobočky

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Podle jakého klíče se vedení České pošty rozhodovalo, zda pobočku zruší, nebo zachová? Analýzu, která by hodnotila všechna kritéria, zatím do rukou nedostali ani starostové, ani dozorčí rada státního podniku.

Článek

Kolik lidí odbaví pošta, kterou vám chtějí zrušit? Jak dlouhá je na ní čekací doba, jaká jsou v okolí parkovací místa nebo jak dlouho vám to k ní trvá dojet městskou hromadnou dopravou? I takové informace by měly být v analýze, podle které se vedení České pošty rozhodovalo o zrušení poboček po celém Česku.

Analýzu však prozatím vidělo jen nejvyšší vedení, nedostali ji ještě ani starostové.

Zastupující ředitel České pošty Miroslav Štěpán na pondělní tiskové konferenci uvedl, že pobočky, které zruší a které naopak zanechají, posuzovali podle balíku různých kritérií, od ekonomických až po zákaznický komfort, jehož součástí je třeba dostupnost MHD nebo parkovacích míst v okolí pobočky.

Seznam Zprávy chtěly analýzu od vedení České pošty získat. Mluvčí pošty Matyáš Vitík ji však poskytnout odmítl. „To jsou interní analýzy, které z podstaty věci, že se jedná o interní know-how, nezveřejňujeme,“ odpověděl.

Jak pak odpoledne potvrdil předseda Svazu měst a obcí František Lukl, konkrétní analýzu zatím od České pošty neviděl ani svaz, ani jeho členové.

„Ani členové dozorčí rady neviděli konkrétní seznam a ani analýzy,“ řekl Lukl, který je sám členem dozorčí rady České pošty, na dotaz Seznam Zpráv. Jeho informaci redakci potvrdily i další zdroje.

Šéf České pošty představil změny

Záznam tiskové konference zastupujícího ředitele České pošty včetně nejdůležitějších informací naleznete v tomto článku.

Starostové a primátoři od pošty prozatím dostali jen krátký jednostránkový dopis, ve kterém jim oznámili, které pobočky jim od 1. července letošního roku uzavřou. V dopise podepsaném Miroslavem Štěpánem pouze uvedli informace, které dnes Štěpán představil i na tiskové konferenci, tedy že klient navštíví poštu v průměru 1,5krát měsíčně a vyřízení jedné transakce trvá v průměru dvě minuty, a tudíž budou kapacity pošty pro jednoho klienta více než dostatečné.

Svaz měst a obcí dnes po mimořádném jednání vyzval vedení státního podniku k hledání společného řešení. „Myslíme, že finální číslo by mělo být stanovené až poté, co se uskuteční debaty na obcích,“ uvedl Lukl. Stát by se podle něj neměl upínat ke konkrétnímu číslu zrušených pošt, ale spíše k tomu, aby zredukovaná nabídka fungovala tak, jak má, a nedošlo v některých případech ke kolapsu zbývajících poboček.

Manažeři České pošty by měli počínaje dnešním dnem objíždět starosty a primátory jednotlivých obcí a probírat s nimi detaily i to, jak k výběru poboček k uzavření dospěli. Podle oslovených starostů a primátorů s nimi prozatím nikdo nejednal.

„Tento proces chceme mít hotový do tří týdnů,“ řekl zastupující ředitel Štěpán. Na individuálních schůzkách by starostové mohli s poštovními manažery i takzvaně měnit kus za kus. Štěpán však upozornil, že každá výměna bude muset být individuálně posouzena, aby zůstávající pobočka splňovala všechny potřebné parametry, včetně třeba tříkilometrové pěší dostupnosti ze zbývajících částí města, pokud by se jednalo o město, kde má zůstat jen jedna pošta.

Zruší i vaši poštu?

Kompletní seznam rušených poboček České pošty si projděte v našem článku.

„Jsme pro postupné evoluční změny a ne pro radikální řezy, které s námi nikdo neprojednává,“ uvedl místopředseda Svazu měst a obcí Pavel Drahovzal.

Svaz chce s nejvyšším vedením České pošty jednat hned po Velikonocích. Lukl slibuje, že jim představí desítky vlastních podnětů. „Odejde od nás také apel na vládu, aby o finálním počtu zrušených poboček rozhodla až po jednání se zastupiteli měst a obcí,“ dodal Lukl.

Doporučované