Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ředitel Pavlíků v rozhovoru pro Seznam Zprávy mimo jiné popsal, že se některými nenávistnými zprávami a výhrůžkami, které dostává on i pedagogický sbor, již zabývá policie. Problém podle něj pro všechny zúčastněné zhoršují sociální sítě. „Nesnášíme násilí, netolerujeme ho ani ve škole, ani nikde jinde,“ říká ředitel.
V sobotu se na sociálních sítích začaly šířit záběry, které zachycují skupinu dětí šikanující žačku sedmé třídy. Oběť čelí kopancům, plivancům či nadávkám. Video zachycuje jen část potyčky. Podle některých svědectví trval incident dvě hodiny. Policie prověřuje, zda nedošlo ke spáchání několika trestných činů.
Jak situaci momentálně řešíte?
Mluvil jsem se zřizovatelem, kde jsme řešili i jak pojmout problematiku mobilních telefonů, používání sociálních sítí a tak dále. Uvažovali jsme třeba i o tom, co zavedli ve Vsetíně, tedy úplně telefony dětem odebírat. Zákaz telefonů ve vyučování už u nás platí, ale přesto víme, že největší problém jsou právě sociální sítě. Ve škole nám to nějakým způsobem funguje, venku ale bohužel ne, takže jsme řešili, jestli se pro to dá ještě něco víc udělat. Máme preventivní akce. Všechno nám funguje a nevíme například, jak přimět i rodiče, aby nás v tomto podpořili.
Řešili jsme také zvedající se násilí celkově jako společenský jev a další podněty, které by bylo dobré řešit. Snažím se zařídit krizovou intervenci pro děti, aby tady byli další odborníci. A zařizujeme pomoc i pro zasaženou žákyni, kterou ve škole očekáváme, chceme, aby měla možnost se do tohoto prostředí vrátit.
Jaká konkrétní opatření budete zavádět?
Vlastního psychologa máme dlouhodobě. Funguje nám školské poradenské pracoviště, pracujeme na tom neustále. Ať už jde o prevenci nebo komunikaci s rodiči, když už se řeší nějaký problém. Zákonní zástupci za námi chodí a problémy s nimi řešíme. Stala se opravdu mimořádná věc, která je naprosto šílená. Je to hrozný čin, k němuž by vůbec nemělo docházet.
Teď se to šíří na internetu a na sociálních sítích, kde se objevují útoky jak na naši žačku, tak vůči škole, učitelům nebo mně. Situaci chceme především zklidnit. Obáváme se, aby nenávistné komentáře situaci nezhoršily v kontextu návratu zpět do školního prostředí. Snažíme se dětem vysvětlit, že jakékoliv násilí je zkrátka špatně. Vyřizovat si věci násilím je nesmysl. Je těžké se k tomu vůbec vyjádřit, protože mně se to prostě hnusí.
Na sítích se mimo jiné objevuje i kritika mířící na vás. Někteří tvrdí, že jste měli zasáhnout dříve.
Naše škola jedná okamžitě, jak se dozví o nějakém problému. Máme jasně nastavený mechanismus, který funguje. Na naší škole je šest set dětí a téměř každé dítě potřebuje někdy nějakou pomoc. Někdy se zkrátka dostane do nějaké svízelné situace, děje se něco třeba i doma, mimo školu. Se všemi se snažíme pracovat. Řešíme všechno od počátku, ale tyto emoce, které vidím, k tomu mimořádnému stavu asi patří.
Některé narážky mimo jiné i na ostatní pedagogy už teď samozřejmě řešíme i s policií, protože některé zprávy, které dostáváme, už jsou opravdu velice nekorektní. S policií spolupracuji i v rámci toho, co se stalo, i v rámci těchto reakcí.
Čelíte tedy i výhrůžkám a tak podobně?
Všechno má v šetření policie, takže už bych to více nekomentoval.
Zhoršují situaci právě sociální sítě?
Problém je hodně spojený právě s kyberšikanou. Jedna věc je sobotní potyčka, druhá to, co nyní proudí na sociálních sítích. Naše děti to vnímají, stejně tak i rodiče začínají mít obavy. Děti teď často chodí a ptají se na ten případ, a my chceme ošetřit i děti, které vše pociťují skrze sociální sítě.
Píšou tam často dospělí lidé a neuvědomují si, že příspěvky čtou děti a je pro ně složitější to psychicky zvládnout. Ti lidé, kteří se ozývají, tady většinou nežijí, nevědí toho tolik o situaci. A děti to vnímají a uvědomují si, že se to týká jich konkrétně. Tohle je strašně traumatizuje.
Jaký máte vzkaz pro žáky i jejich rodiny?
Rodiče musí s dětmi mluvit. I o tomto případu. Někteří rodiče se je samozřejmě snaží ochránit, což chápu, ale zaznamenaly to i nejmenší děti a je potřeba s nimi velmi citlivě věc rozebrat. A trávit s nimi čas.
S dětmi situaci ve škole rozebíráme. A kdyby se někomu zdálo, že to nezvládá, cítí se ohrožen nebo že se zkrátka něco děje, nabízíme pomoc jak psychologa, tak krizové interventky, které jsem požádal o spolupráci. Víme, že je pro děti velmi těžké incident vstřebat a dál fungovat, aby se cítily komfortně a v bezpečí.
S krizovými interventkami už tedy spolupracujete.
Ano, oslovili jsme také koordinátorku prevence pro okres Hodonín a domlouval jsem se i s interventkami z Brna. Mapují si teď celou situaci. Zároveň s dětmi pracují také třídní učitelé ve svých hodinách.
Chceme hlavně ve třídě, odkud žákyně pochází, vytvořit komfortnější podmínky pro její návrat. Chtěli bychom, aby věděla, že za ní stojíme a budeme se snažit, aby mohla dál pokračovat u nás ve škole a aby se tady cítila dobře.