Článek
Uběhl víc než měsíc od spuštění digitálního stavebního řízení. I dříve shovívavým úředníkům už dochází trpělivost. Proto se pod záštitou svých stavebních úřadů začali obracet na veřejného ochránce práv Stanislava Křečka.
Kancelář ombudsmana zatím obdržela asi 20 podnětů. Zastoupeny jsou stížnostmi stavebních úřadů prakticky všechny kraje. „Zástupci stavebních úřadů se na ombudsmana obracejí z velké části neformálně po telefonu. Sdílejí s našimi právníky své zkušenosti s elektronickým systémem – délku trvání úkonů, možnost či nemožnost zadávání informací nebo třeba propojení s jinými systémy,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy mluvčí ombudsmana Markéta Bočková.
Vyšší pracnost a časová náročnost
Jako nejvážnější vnímá český ombudsman výhrady, že práce s novým systém je mnohem pracnější a časově náročnější než se systémem dosavadním. „Podle stavebních úřadů nový informační systém práci nezrychluje, ale naopak prodlužuje jakýkoliv úkon, a to nikoliv v zanedbatelné míře,“ píše Křeček v dopise ministrovi pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi (Piráti).
Ombudsman v dopise ministra žádá o vyjádření a nápravu. Podle Bočkové může totiž problémy vyřešit pouze ministerstvo. Proto se teď čeká na reakci Bartoše. Na tu má ze zákona 15 dní od doručení dopisu.
Ministerstvo na nápravě pracuje
Resort se zjednodušováním systému už počítá. „Plán dalšího vývoje počítá s tím, že se práce v Informačním systému stavebního řízení bude postupně zjednodušovat a zrychlovat,“ uvedl mluvčí ministerstva Petr Waleczko.
Ministerstvo pro místní rozvoj nyní připomínky vypořádává. V posledních dnech se zástupci ministerstva setkali například se členy České komory architektů, České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě či Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů nebo se zástupci koaličního hnutí STAN.
O případné odškodnění mohou ministerstvo žádat teprve samotní stavebníci. A to za nesprávný úřední postup, například za průtahy při vyřizování jejich žádosti zapříčiněné nefungujícím systémem, jak uvádí Bočková. Stavebníci se ale na ombudsmana zatím neobracejí. Kancelář veřejného ochránce práv předpokládá, že by k tomu mohlo dojít na přelomu roku.
Problémy trvající od začátku
Problémy s novým systémem se objevují od jeho samotného spuštění. Stavební úřady poukazují především na chyby Portálu stavebníka, který je vstupní branou pro komunikaci stavebníků s úřady, a Informačního systému stavebního řízení, který slouží úřadům pro vyřízení žádostí stavebníků. Z Portálu stavebníka se totiž do informačního systému nepřeklápí všechny údaje uvedené v žádosti stavebníka.
To může způsobovat vážné problémy. V důsledku nefunkčního modulu pro dotčené orgány hrozí vznik tzv. fiktivních závazných stanovisek. Tedy situace, kdy z důvodu nevydání závazného stanoviska ve stanovené lhůtě se má za to, že dotčený orgán vydal ke stavbě stanovisko souhlasné a bez podmínek.