Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Milada Aksmanová dostala letos v červenci vyúčtování za plyn od Pražské plynárenské. Očekávala, že dostane peníze za přeplatky záloh, místo toho ale na faktuře stálo: Doplaťte 11 302 korun.
Za poslední rok společnost navýšila cenu energií třikrát - od listopadu, od ledna a od dubna, jenže v prvních dvou případech o tom paní Aksmanovou zapomněla informovat. Před rokem stačila záloha dva a půl tisíce korun, dnes už je to sedm a půl tisíce.
Majitelka malé poradenské firmy si pozorně přečetla svoji smlouvu s Pražskou plynárenskou a zjistila, že firma podle smlouvy musí o navýšení cen informovat nejméně 30 dní předem, aby měl zákazník možnost od smlouvy odstoupit a přejít k levnějšímu dodavateli. Jinak je navýšení neplatné.
Místo zaplacení faktury proto poslala Pražské plynárenské reklamaci. Společnost ale trvala na tom, že vyúčtování je správné. Aksmanová se proto obrátila na Českou obchodní inspekci (ČOI), kde ji odkázali na Energetický regulační úřad (ERÚ).
„Z Energetického regulačního úřadu mi pan úředník napsal, že případ prověřil, že se mi Pražská plynárenská omluví a pošle mi nové vyúčtování. Za hodinu přišel omluvný dopis Pražské plynárenské s novým vyúčtováním,“ popisuje pro Seznam Zprávy.
Kdyby si nevšimla patřičného odstavce ve smlouvě, doplatila by 11 302,61 Kč. Podle opraveného vyúčtování naopak dostala zpět 6628 Kč díky přeplatkům na zálohách. Rozdíl bezmála 18 000 korun. Pomohl až zásah ERÚ, dodavatel energie totiž sám od sebe na reklamaci nereagoval.
„Dokonce mi poslali i upomínku a upozornění, že k nezaplacené fakturaci připočítávají i úrok z prodlení, přestože jim tam visela moje nevyřízená reklamace. Asi jim to připadalo jako dobrá forma nátlakové akce,“ říká Aksmanová.
„Lidé to většinou zaplatí. Málokoho napadne dívat se do smlouvy, psát jim reklamace a tak dále. Já jsem zvyklá smlouvy číst,“ dodává Aksmanová.
Dodavatelé se snaží změnit fixaci na spotovou cenu
Pražská plynárenská drží pozici třetího největšího dodavatele energií na českém trhu. V srpnu měla společnost více než 376 tisíc odběratelů. Podle mluvčího Miroslava Vránka řešila se zákazníky desítky podobných případů.
„Vzhledem k obrovskému množství rozesílaných oznámení se z podstaty věci z různých důvodů vyskytly i chyby, které však v žádném případě nebyly úmyslné, ale vyplynuly z procesu hromadného zpracování a odeslání, z celoročního hlediska, statisíců oznámení. Těchto případů bylo v poměru k počtu rozesílaných oznámení minimální množství a problém se doposud řešil se zákazníky v řádu desítek,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Vránek.
Energetický regulační úřad potvrzuje, že Pražská plynárenská patří mezi ty „slušnější“ dodavatele.
„ERÚ sice smí komunikovat pouze pravomocně uzavřené případy (po proběhnuvší kontrole a správním řízení), nicméně nahlédneme-li do statistik podání (stížnosti a dotazy spotřebitelů), společnost Pražská plynárenská nepatřila a nepatří mezi často dotazované – v absolutních číslech ani vzhledem k podílu na trhu ‚na hlavu‘,“ říká pro Seznam Zprávy mluvčí ERÚ Michal Kebort.
Sporů kvůli nedodržení smlouvy a navyšování cen energií podle Keborta v posledním roce výrazně přibylo. V běžných letech řešil ERÚ přibližně 12 až 13 tisíc podání ročně a několik desítek či nižších stovek sporů. Letos, jen za prvních osm měsíců roku, obdržel ERÚ 15 tisíc podání. Návrhů na spor přichází i několik denně, popisuje mluvčí.
„Jedním z velmi častých ‚nešvarů‘ dodavatelů v posledních měsících je změna produktu z běžného ceníkového či dokonce fixovaného na spotový produkt, případně problémy se zvyšováním ceny, kdy změna není řádně oznámena. Dlužno podotknout, že dodavatel jde v takových případech sám proti sobě, protože pokud není změna ceny řádně oznámena, jde o změnu neúčinnou,“ říká Kebort.
Jste ve finanční nouzi?
Pokud máte kvůli drahým energiím a inflaci obecně nedostatek financí, mohou vám pomoci mnohé státní příspěvky.
Zastropování cen energií platí až od ledna, již od 1. listopadu však můžete svému dodavateli energie platit nižší zálohy. Stačí zavolat na infolinku dodavatele a domluvit se na nové výši plateb.
Spotřebitel se ale musí aktivně bránit, změnu odmítnout, namítnout dodavateli její neúčinnost, případně reklamovat vyúčtování, kde by se neoprávněně zvýšená cena projevila.
„Na vyřízení reklamace má dodavatel energií 15 pracovních dnů. Pokud by reklamaci vyřídit nestihl, může si spotřebitel nárokovat několikasetkorunovou náhradu za každý den prodlení. Opět je tedy i v zájmu dodavatele, aby reklamaci řešil, a to včas,“ dodává mluvčí ERÚ.