Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Po letech sporů je konečně rozhodnuto: Výtoňský železniční most se bude rekonstruovat. Na úterní tiskové konferenci o svém rozhodnutí informoval ministr dopravy Martin Kupka z ODS.
Svůj názor opřel o rozhodnutí Výboru UNESCO z letošního července a stanoviskem o vlivu na kulturní dědictví, které přišlo v minulých dnech. „Podle závěrů posudku dopadu plánované rekonstrukce Výtoňského železničního mostu na kulturní dědictví by přesun původní nýtované příhradové konstrukce znamenal nevratnou ztrátu významného kulturního prvku,“ řekl ministr novinářům.
„Abychom se posunuli dál a nečelili trvalým sporům a dalším možným kolizím, pokládám za důležité respektovat tento názor, protože se jedná o kulturní památku,“ dodal.
Končí tak dlouhá tahanice o podobu ikonické památky, která v dnešní podobě spojuje pražskou Výtoň a Smíchov již od roku 1901. Správa železnic coby správce mostu chtěla jeho nýtovanou konstrukci s odkazem na budoucnost železniční dopravy v hlavním městě a stav historického mostu strhnout a přesunout ji do Modřan. Své tvrzení opírala zejména o potřebu třetí koleje.
Na druhé straně stáli zastánci rekonstrukce, kteří tvrdili, že třetí kolej je možné vyřešit i při zachování stávající historické podoby. Ta je ukázkovým příkladem industriální architektury 19. století, která přispívá k tomu, co na Praze oceňuje celý svět - že je ukázkou „urbanismu a architektury napříč generacemi, lidskou mentalitou a přesvědčením“, jak vyzdvihuje i organizace UNESCO. Jinými slovy je Praha víc než jen středověké uličky na Starém Městě nebo manýristické paláce na Malé Straně.

Výtoňský železniční most (v popředí) dotváří celou říční krajinu v Praze.
Spor mezi kulturním a dopravním zájmem končí jistým kompromisem. Současný most se snese a zrekonstruuje mimo současnou lokalitu. Následně se přesune na původní místo, kde se doplní o mostovku nesoucí třetí kolej. V mezičase potom bude dopravě sloužit mostní provizorium s jednou kolejí. Provoz pouze na jedné koleji probíhá na mostě i v současné době.
„Chceme proto ve velmi úzké spolupráci s hlavním městem a s Národním památkovým ústavem postupovat v zadání nové architektonické soutěže, která by řešila třetí kolej a dopojení od výtoňské strany až po Smíchovské nádraží. Zároveň by řešila i technickou rekonstrukci stávající konstrukce,“ prohlásil ministr.
„Stěžejní téma bude samozřejmě, jakou formou a v jakém rozsahu se most bude opravovat. Postupně zde docházíme ke shodě, že je ideální pod dohledem památkářů a případně i odborníků ze zahraničí celou mostní konstrukci snést na předem stanovené místo,“ doplnil jej generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Most stavíme ne tak, aby byl opraven, ale tak aby mohl sloužit dalších sto let,“ dodal.
Dokončení oprav v roce 2032
Ministerstvo zveřejnilo předběžný harmonogram dalšího postupu, podle kterého by měla provizorní konstrukce nahradit tu stávající na přelomu let 2027 a 2028. Práce na opravě snesené konstrukce, stavbě nového mostu s třetí kolejí a vybudování zastávky na výtoňské straně Vltavy by pak měly začít na konci roku 2029 a být dokončeny na konci roku 2032.
Přední zástupci resortu dopravy i Správy železnic na tiskové konferenci se opakovaně vraceli ke stanovisku Výboru UNESCO, což jen dokládá jeho význam. Výbor své nejnovější usnesení ohledně mostu přijal na zasedání v Paříži v červenci letošního roku. „Výbor žádá smluvní stát, aby zachoval a obnovil Vyšehradský železniční most na jeho současném místě vzhledem k jeho přínosu k OUV (Outstanding Universal Value, výjimečné světové hodnotě – pozn. red.) objektu; a vyzývá smluvní stát, aby zvážil další doporučení mise týkající se mostu a jeho okolí,“ zněl jeho postoj.
Podle expertů jde o velmi silný apel. Podle Martina Horáčka, prezidenta Českého národního komitétu Mezinárodní rady památek a sídel, hlavního poradního orgánu UNESCO, byla diplomatická formulace „výbor žádá“ pro Česko velká výzva. „Česká republika sama o zapsání Prahy na seznam světového dědictví usilovala a zápisem se zavázala k tomu, že bude památku chránit se vším všudy. Pokud tak neučiní, může o svůj zápis na seznam přijít,“ varoval v červencovém rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Rozhovor si můžete přečíst zde:
Ministr Kupka na tiskové konferenci zopakoval některé závěry mezinárodní organizace. „Mostní konstrukce je podle Výboru UNESCO součástí panoramatu Prahy s tím, že dotváří rytmus pražských mostů, a že právě toto je jedna z klíčových hodnot samotného mostu,“ uznal vliv názoru organizace na finální rozhodnutí a zmínil i právě možný dopad vyškrtnutí Prahy ze seznamu na turistický ruch v hlavním městě.
Tlak na rozhodnutí o rekonstrukci však byl i zevnitř Česka. V letošním roce k tomu ministerstvo vyzval Národní památkový ústav a minulý týden ministru Kupkovi přišel otevřený dopis od skupiny šesti senátorek a senátorů, z nichž tři - Hana Kordová Marvanová, Jan Pirk a Břetislav Rychlík - jsou dokonce členy senátorského klubu Kupkovy ODS a TOP 09. „Stanovisko výboru bylo formulováno nezvykle ostře a jasně naznačilo i možné vyškrtnutí Prahy ze seznamu světového dědictví UNESCO, což pro naši zemi znamená velké reputační riziko,“ napsali. „Je nezbytné zadat nové výběrové řízení na rekonstrukci Vyšehradského mostu, a to tak, aby v něm byl tentokrát opravdu vyváženě zastoupen i veřejný zájem ochrany kulturního dědictví,“ dodali v dopise.
Stínový ministr: změna rozhodnutí by vyvolala zbytečné spory
Rekonstrukce doplněná o třetí kolej na samostatné mostovce odpovídá i loňské studii Nadačního fondu Vyšehradský most, za nímž stojí Tomáš Bistřický, někdejší spoluvlastník nápojářské firmy Toma, vlastník logistické firmy Eurowag a filantrop Martin Vohánka a finančník Jan Barta.
O projektu jsme psali zde:
„Jsme potěšeni, že pan ministr Kupka zvolil celosvětově osvědčený a standardní postup. Rekonstrukce s dostavbou třetí koleje nabízí rychlost a minimalizaci výluk, což je nejlepší řešení pro železniční dopravce, jejich cestující i Pražany,“ reagoval na nový vývoj Tomáš Bistřický, člen správní rady nadačního fondu.
Návrh Nadačního fondu Vyšehradský most si můžete prohlédnout ve vizualizaci:
„Jak jsme slíbili, naši studii dáváme zcela zdarma k dispozici a také naši experti jsou připraveni v dalších krocích pomoci svými znalostmi a zkušenostmi z rekonstrukcí desítek podobných mostů po celém světě,“ dodal.
Podporu a zajištění odborných konzultací v procesu přípravy opravy mostu nabízí i Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel. „Opravit Výtoňský most je správné rozhodnutí. Záchrana mostu je prioritní, rozhodnutí o rozdělení na samostatnou opravu mostní konstrukce a ostatní práce představuje moudré řešení,“ řekl jeho prezident Horáček.
Rozhodnutí vítá i opozice. „Souhlasím s návrhem technického postupu ze strany Správy železnic. Z mého pohledu je absolutně prioritní čas a potřeba kapacitní dopravy. Změna rozhodnutí po volbách by vyvolala zbytečné spory a další odklady,“ sdělil Seznam Zprávám stínový ministr dopravy a poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník.
Ministra Kupku nicméně zkritizoval za jeho laxnost. „Původně měl celou věc rozhodnout už v loňském roce, spíš ještě dříve, a neměl Správu železnic nechat utrácet za architektonickou soutěž. Pokud by hned v úvodu byla projednána s Prahou a památkáři, mohl dnes již projekt běžet,“ dodal.