Článek
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se chce zasadit o to, aby klesal počet úmrtí na českých silnicích. Podle Strategie BESIP 2021–2030 by se měl počet usmrcených a těžce zraněných osob v silničním provozu za toto období snížit na polovinu. Místo 460 obětí v roce 2020 by tak v roce 2030 na silnicích mělo dojít „jen“ k 230 úmrtím.
Stejný cíl si stanovily všechny státy Evropské unie i OSN. „Jde o dost ambiciózní cíl, razantní snižování se ve většině evropských států nedaří takovým tempem, jako jsme si představovali na začátku dekády, ale zlepšení se nám daří,“ zhodnotil vedoucí BESIPU Tomáš Neřold.
Přestože loni na českých silnicích zemřelo nejméně lidí od doby, kdy policie statistiky vede, meziročně přibylo obětí mezi motorkáři. V roce 2023 jich při nehodách zemřelo 74, loni to bylo o devět více. „Významnou část těch nehod nezpůsobili motorkáři, ale řidiči, kteří jim nedali přednost, protože si jich nevšimli,“ popsal ministr Kupka. Podle mluvčího resortu Františka Jemelky zaviní nehodu motocyklisty jiný řidič ve 46 procentech případů, typicky kvůli nedání přednosti.
Podle Neřolda je tak klíčový mimo jiné i dohled policie a prevence, BESIP se proto věnuje dopravní výchově a kampaním. „BESIP reaguje na vývoj ukazatelů, které mají nyní negativní trend. Proto bude BESIP v roce 2025 vést dvě preventivní osvětové kampaně, které nyní připravuje. První z nich bude zaměřená na bezpečnost motocyklistů s pracovním názvem „Podívej se 2ד,“ uvedl mluvčí Ministerstva dopravy.
Úmrtí na českých silnicích
V minulém roce na českých silnicích zemřelo celkem 438, oproti roku 2023 šlo o pokles o 17 lidí. Za posledních deset let počet úmrtí na silnicích klesl o třetinu.
Nejvíce obětí bylo loni téměř shodně v Jihomoravském a Středočeském kraji, šlo o 72 a 71 případů. Nejméně obětí, a to 13, bylo naopak v Karlovarském kraji.
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu
Druhá kampaň BESIP ponese název „Stačilo málo“, bude se soustředit na bezpečnost chodců na přechodech. „Kampaň reaguje na to, že až 40 % nehod s chodci se stane buď na přechodu nebo v jeho blízkosti. Příčinou je přitom velmi často nepozornost na straně řidiče nebo chodce. Kampaň bude se sugestivními spoty cílit jak na řidiče aut, tak na chodce,“ řekl Jemelka. Součástí kampaně bude i analýza nebezpečných přechodů a doporučení k jejich úpravám.
V minulém roce se počet obětí mezi chodci sice snížil – ze 74 za rok 2023 na 69 za rok 2024 – přibylo ale těžkých zranění, počet se zvýšil z 325 na 356.
Rychlost a výstavba dálnic
Podle ředitele divize bezpečnosti Centra dopravního výzkumu Pavla Havránka je v případě nehod potřeba na prvním místě řešit otázku překračování rychlosti. „Problematika rychlosti je jednoznačně hlavní. Důležité jsou proto funkční dohledové systémy, které se dlouhodobě sledují a vyvíjí,“ řekl Havránek.
Pro snižování počtu nehod je podle něj zásadní také práce s mladými řidiči, například skrze řízení pod dohledem mentora od sedmnácti let. Tato skupina řidičů loni způsobila šest nehod a čtyři lehká zranění. Jejich o rok starší vrstevníci byli zodpovědní za šest úmrtí a třicet jedna těžkých zranění. „Je to i o výchově a kultuře, na což se samozřejmě dosahuje obtížně a je to dlouhodobý proces,“ doplnil Havránek.
Důležitá je podle BESIP mimo jiné také tvorba bezpečnější infrastruktury, především výstavba dálnic. „Rozšiřování dálniční sítě zvyšuje bezpečnost, protože dálnice jsou výrazně bezpečnější než komunikace prvních tříd, které nejsou směrově oddělené,“ řekl Neřold. Podle něj je dalším zásadním nástrojem pro zajišťování bezpečnosti budování obchvatů, protože snižují intenzitu provozu a tím pádem množství kolizí s chodci a cyklisty, anebo odstraňování nehodových lokalit.
Podle dat Portálu nehod mezi nejrizikovější nehodové lokality patří například silnice číslo 3 na Benešovsku s 57 nehodami za poslední dva roky, anebo silnice číslo 35 v Liberci, kde řidiči v posledních dvou letech způsobili 48 nehod, nejčastěji z důvodu nedání přednosti.
Těžká zranění na českých silnicích
Loni u nás při nehodách na silnicích došlo k 1609 těžkým zraněním, což je o 141 méně než v roce 2023. V posledních deseti letech počet těžkých zranění klesl o více než třetinu.
V loňském roce nejvíce těžkých zranění evidoval Středočeský kraj s 265, Jihočeský kraj se 155 a Jihomoravský se 144. Nejméně jich měl Liberecký kraj se 44. Mužů bylo mezi vážně zraněnými dvakrát více než žen.
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu
Význam odstraňování nehodových lokalit zdůraznil i Havránek. BESIP má tyto lokality přesně vymezené, finance na řešení dostávají ze Státního fondu dopravní infrastruktury kraje. „Každý rok dostávají kraje podporu sto milionů na jejich krajské silnice nižší, druhé a třetí třídy. Přímo na rizikových místech se pak mohou přebudovat křižovatky, instalovat svodidla ke stromům anebo zlepšovat protiskluzové vlastnosti vozovek,“ popsal Neřold.
Na konci března BESIP předá vládě ke schválení Akční plán Strategie BESIP pro následující dva roky, který se kromě prevence zaměří i na opatření vedoucí k bezpečné infrastruktuře a dohledu nad nebezpečnými přestupky. Mezi opatření v plánu patří například dohled policie nad dodržováním rychlosti v rizikových lokalitách, další instalace závor na železničních přejezdech nebo preventivní aktivity zaměřené na uživatele elektrokoloběžek.
BESIP také plánuje vyhodnotit síť silnic I. tříd z hlediska jejich bezpečnosti a zaměřit se na nápravu u těch s nejnižším hodnocením.