Článek
Nehod, během nichž došlo ke střetu vlakové soupravy s nákladním vozidlem, bylo během loňského roku celkem 12. Došlo při nich ke zranění 48 lidí.
Z dat Správy železnic zároveň vyplývá, že k nejvíce střetům loni došlo na železničních přejezdech, které nejsou opatřeny závorami (66 nehod), na těch s výstražnými kříži to bylo loni 52 havárií.
Za většinu střetů mohou řidiči aut
Ani závory ale nejsou stoprocentní pojistkou – každá pátá mimořádná událost (loni celkem 30) se stane na přejezdu, který je opatřen závorami.
„Podle informací Drážní inspekce drtivou většinu mimořádných událostí na železničních přejezdech způsobují neukáznění účastníci silničního provozu, kteří porušují hned několik ustanovení zákona o silničním provozu,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Martin Drápal.
Současně dodává, že nejčastěji k nehodám dochází kvůli tomu, že řidiči ignorují světelnou či zvukovou signalizaci přejezdového zabezpečovacího zařízení, případně se nepřesvědčí o tom, zda se k přejezdu neblíží vlak.
V roce 2022 došlo na železničních přejezdech ke 14 střetnutím nákladních vozidel s vlaky. V roce 2021 bylo takových nehod 12.
Ještě častěji než nákladní vozidla se nicméně s vlaky na přejezdech střetávají řidiči osobních automobilů. Z celkového počtu 148 nehod bylo 101 s auty. Došlo při nich k 11 úmrtím. Zranění si odneslo 55 osob.
Seznam Zprávy přináší přehled několika nehod, při nichž došlo ke srážce vlaku s kamionem z uplynulých let:
2023: Střet kamionu a osobního vlaku na Olomoucku
Ke srážce kamionu s osobním vlakem na železničním přejezdu došlo v olomoucké části Bělidla 17. října. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor.
Jelikož nákladní vozidlo zasáhlo při nárazu palivovou nádrž vlaku, došlo na místě k požáru. Při nehodě bylo zraněno celkem pět lidí, mezi nimi i řidič kamionu polské poznávací značky. Toho policisté později obvinili z obecného ohrožení z nedbalosti. Podle drážní inspekce vznikla na místě škoda kolem 36 milionů korun.
2020: Nákladní vůz vjel na Příbramsku pod vlak
V únoru 2020 vjel na železniční přejezd u Staré Huti na Příbramsku kamion na koleje, i přesto, že projíždějící vlak v tu chvíli avizoval průjezd houkáním.
Při nehodě došlo ke zranění několika cestujících i strojvedoucího vlaku. Drážní inspekce uvedla, že na vlaku vznikla škoda více než 10 milionů korun.
2019: Kamion zůstal stát mezi závorami
Ke srážce vlaku s nákladním vozidlem došlo 6. září 2019 na železničním přejezdu v pražské Uhříněvsi. Řidič kamionu srbské národnosti vjel na koleje ve chvíli, kdy bylo rozsvíceno červené světlo. V důsledku spuštěných závor nicméně zůstal dvě minuty stát na kolejích, načež do něj narazil osobní vlak.
Škoda na vlakové soupravě byla vyčíslena na 63 milionů korun. Několik cestujících utrpělo zranění.
1 kamion, 1 vlak, 1 přejezd = 50 hasičů, desítky policistů a záchranářů u zásahu, který trval několik hodin, 250 evakuovaných lidí a skoro desítka zraněných osob. pic.twitter.com/DxI7HCsbmk
— Hasiči Praha 🚒 (@HasiciPraha) September 7, 2019
2015: Srážka Pendolina s náklaďákem ve Studénce
V červenci 2015 došlo k vážné nehodě, při níž se srazilo Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní s kamionem polské poznávací značky. Řidič nákladního vozidla vjel na železniční přejezd ve chvíli, kdy již svítila světelná signalizace. Od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.
Na místě zemřeli tři lidé a 17 cestujících utrpělo zranění. V důsledku nehody vznikla i hmotná škoda v odhadované výši kolem 110 milionů korun.
Jak se chovat na železničním přejezdu?
Bezpečné chování:
- Přejezd nikdy nepřejíždějte ani nepřecházejte, pokud blikají výstražná světla či slyšíte výstražný signál nebo pokud vidíte či slyšíte vlak.
- Železniční přejezd přejeďte maximální rychlostí 30 km/h.
- Je-li přejezd vybaven výstražnými světly, na kterých bliká přerušované bílé světlo, můžete přejet maximální rychlostí 50 km/h.