Hlavní obsah

Sporná úloha v přijímačkách? Podle některých bylo více správných odpovědí

Ilustrační snímek.

Má úloha 21 v přijímačkách z češtiny více řešení? Podle některých češtinářů a lingvistů ano. Rozporují zadání otázky, které nebylo dostatečně jednoznačné. Podle Cermatu je ale úloha v pořádku.

Článek

Stejně jako loni i letos se řeší, jestli Cermat připravil testy zcela jednoznačně. Spor se týká jedné úlohy přijímaček z češtiny pro deváťáky. Část odborníků, se kterými Seznam Zprávy úlohu probraly, se domnívá, že otázka 21 nemá jen jedno, ale dvě správná řešení.

V úloze se Cermat žáků ptal, jestli ve dvou větách podtržených v Textu 1 (celé zadání najdete níže na obrázku) lze zcela jednoznačně určit podmět. A nabídl k tomu dětem i modelové příklady:

Termíny, výsledy a další důležité informace k přijímačkám

Zatímco ve větě „Hádku vyvolal stres“ je jasné, že podmětem je slovo stres, u druhé věty „Spor vyvolal stres“ to říci nelze. Nevíme totiž, jestli spor vznikl kvůli stresu, nebo stres kvůli sporu. Potud je zadání jasné.

Jenže jakmile začali řešit žáci konkrétní příklad, úloha se zamotala. Měli totiž rozhodnout, jestli ve větě „Protože brochy neměly okna“ je možné určit podmět jednoznačně. Podle Cermatu to jde.

„Úloha č. 21 je jednoznačná a má jediné správné řešení, a to možnost A. Je zřejmé, že tato úloha se vztahuje k Textu 1, podtržené věty je tedy nutné posuzovat v kontextu tohoto textu,“ vysvětluje mluvčí Cermatu Jana Patáková s tím, že z textu žáci pochopí, že brochy „jsou kamenné věže nacházející se na území Skotska“.

Foto: CZVV

Zadání úlohy 21.

S tím ale nesouhlasí češtinář Jarmil Vepřek, který na úlohu v testech upozornil. Podle něj jednoznačná není.

„Cermat nemůže argumentovat kontextem, když podstatou úlohy je řešit větu bez kontextu,“ říká Vepřek, který mimo jiné připravuje žáky na přijímací zkoušky a na sociálních sítích vystupuje pod přezdívkou Běžící češtinář.

Kontext a spisovnost

Debata se tak vede kolem toho, jestli se Cermat neutopil ve svém zadání. Na jednu stranu totiž žákům v modelovém příkladu naznačuje, aby kontext v úvahu nebrali, na tu druhou ho pak při řešení úlohy vyžaduje.

„V zadání je jako příklad věty, u které je nejasné, které slovo plní roli podmětu (a které roli předmětu), uvedena věta spor vyvolal stres. Bez kontextu to samozřejmě platí. Kdybychom k němu ale přihlédli, zmíněná nejednoznačnost by se rozplynula,“ popisuje lingvista Martin Konvička.

I tak ale podle Cermatu platí jediná správná odpověď.

„Text 1 je důsledně spisovný: aby z čistě gramatického hlediska, tj. bez ohledu na smysl a vyznění věty, mohlo být podmětem slovo okna, věta by musela znít protože brochy neměla okna,“ dodává mluvčí Patáková.

Ani podmínka spisovnosti ale v zadání není. Podle oslovených odborníků by tak žáci bez problému mohli počítat i s nespisovnou formou – „neměly okna“. V úvahu by tak mohla připadat jak odpověď A, tak C.

„Můj názor je, že se jedná o natolik nejasně zadanou úlohu, že by měla být uznána obě diskutovaná řešení,“ přidává lingvista Radek Šimík, který ale doplňuje, že hodnotí jen tuto konkrétní úlohu, ne test jako celek.

Rozhodují komise

Odborníci se ale v hodnocení úlohy rozcházejí. Druhá část expertů se kloní na stranu řešení, které předestírá Cermat.

„Já to vidím spíše jako jednoznačně zadanou úlohu. Vzhledem k tomu, že je celý text spisovný, nelze očekávat, že by autor najednou zvolil nespisovný výraz ‚ty okna‘. Právě to bylo zřejmě testováno, jestli na základě shody podnětu s přísudkem dokáží žáci vydedukovat, co je jaký větný člen,“ říká lektor češtiny Tomáš Ficza.

V debatě na facebooku se ke stejnému závěru také přiklonil předseda Asociace češtinářů Josef Soukal, podle kterého „nelze počítat s možným řešením vně spisovného jazyka, ledaže by (úloha) byla přímo zaměřena na určení jazykového prostředku jako nespisovného“.

Kolika žákům mohla možná nejednoznačnost úlohy zhoršit hodnocení, prozatím nevíme. Cermat výsledky zveřejní až na konci dubna. Jednoznačnost zadání ale posuzují ještě členové validační komise Cermatu, jejíž součástí je i zástupce Ústavu pro jazyk český AV ČR, a Nezávislá odborná komise MŠMT.

Každopádně nejednoznačné nebo chybné úlohy v testech Cermatu nejsou zcela výjimečné. Před pěti lety byla chyba jak v přijímačkách, tak v maturitě. Tehdejší ministr školství Robert Plaga kvůli tomu odvolal ředitele Cermatu. Nejednoznačná úloha se objevila i na podzim v loňském maturitním testu. Nezávislá odborná komise Ministerstva školství proto doporučila, aby se počítaly všechny odpovědi jako správné.

Doporučované