Hlavní obsah

Ukrajinský řidič bez výplaty hrozil hořlavinou. Firma dluží stovkám lidí

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Ihor, krátce poté, co vyšel z policejní stanice, kam byl pozván v rámci vyšetřování.

V logistické společnosti na severu Čech v létě prožili vypjaté chvíle - s hořlavinou v lahvi si pro výplatu přišel řidič. Insolvenční řízení teď odhaluje, že zaměstnavatel dluží statisíce na výplatách a miliony bankám.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Neproplacená mzda od února do června završená v červenci okamžitou výpovědí za zvláště hrubé porušení kvůli pracovní absenci. To je kombinace, která měla ukrajinského řidiče Ihora vyprovokovat k absurdním krokům.

Sám mluví o tom, že se diskuzí na pracovišti nechal natolik vytočit, že začal vyhrožovat, že se na místě upálí. Zástupce společnosti zase redakci popsal, že chtěl zapálit je.

O stovky tisíc se hlásí další řidiči

Nervy drásající spor Seznam Zprávy popsaly v srpnu, aktuálně se ovšem ukazuje, že Ihor byl ve skutečnosti jen jeden z mnoha, který od logistické společnosti Stebal Spedition nedostal peníze.

Další řidič bez proplacené mzdy vyvolal insolvenční řízení. Dožaduje se proplacení bezmála 152 tisíc korun. A přidali se další. Například s neproplacenou mzdou a cestovními náhradami od února do května v hodnotě bezmála 200 tisíc korun.

Samotný Ihor, jehož celé jméno redakce zná, ale na jeho přání příjmení nezveřejňuje, vypočítává dluh na zhruba 274 tisíc korun.

Jenomže pohled do probíhajícího insolvenčního řízení ukazuje, že žádosti o proplacení mezd jsou jen „drobné“. Přihlásily se i finanční domy s těžkotonážními dluhy: ČSOB nahlásila dluh v součtu za bezmála 100 milionů korun a k tomu další v eurech za více jak 14 milionů.

A leasingová společnost Société Générale se ozvala s dluhem převyšujícím 429 milionů korun. „Omlouvám se, ale nad rámec zveřejněných informací v insolvenčním rejstříku banka nemůže komentovat své vztahy s klienty,“ reagovala na dotaz Seznam Zpráv Šárka Nevoralová, mluvčí Komerční banky spadající do skupiny Société Générale.

První článek firmu poškodil, ohrazuje se společnost

Redakce Seznam Zpráv oslovila najatého krizového manažera Petra Havlíčka, který za společnost Stebal Spedition ještě v létě mluvil s novinářem. Ten pouze zareagoval, že pro logistickou společnost už dál nepracuje.

Jednateli celého holdingu Stebal Kamilu Kasanovi se nelze dovolat a na zaslaný e-mail přišla automatická reakce, že je „v tuto chvíli mimo kancelář“.

Za společnost se tak krátce písemně ozval pouze Václav Schiller, na kterého jednatel Kamil Kasan v mailu odkazuje. Firma se měla dostat do problémů kvůli situaci na Ukrajině a následně i kvůli tomu, že na situaci s řidiči upozornila média.

„Bohužel informace asi může podat pouze pan Kasan. Jako zaměstnanci k tomu nemáme žádné informace. Momentálně jen vím, že první článek firmu poškodil natolik, že nám banka nepodepsala prý již předschválený úvěr, který byl nutný na kompletní reorganizaci firmy zasaženou situací na Ukrajině,“ reaguje vedoucí pracovník ze skupiny Stebal.

V červenci se přitom Kamil Kasan pro Seznam Zprávy ohradil vůči tomu, že by firma dlužila zaměstnancům peníze. Problém podle něj spočíval v interní změně, kdy dříve řidiči zvlášť řešili mzdu a zvlášť diety za zahraniční cesty. Nově měla společnost spojit platby do jedné.

„Musejí dodat vyúčtování, a to nechtějí. Začali vyhrožovat, že když jim nedáme peníze, tak zavolají televizi a že to dají do zpráv. A to se děje,“ konstatuje jednatel s tím, že řidiči neodevzdali podklady pro vyúčtování diet.

Toto vysvětlení zase odmítli řidiči, se kterými Seznam Zprávy mluvily, s poukazem na to, že společnost měla detailní přehled o tom, kde řidiči s vozidly jsou.

V srpnu pak již zmíněný krizový manažer Petr Havlíček připustil, že se Stebal s výplatami zpozdil. „A to proto, že nám řada klientů neplatí,“ říkal Havlíček.

O pomoc žádalo 160 řidičů

Řidičům, kteří pracovali pro skupinu Stebal a žádají doplacení mezd na Teplicku, pomáhá Centrum humanitární pomoci a Centrum na podporu integrace cizinců – jde totiž většinou o pracovníky ze zahraničí.

Obě organizace totožně hlásí, že se se celkově starají o zhruba 160 řidičů, kteří je v souvislosti s nevyplacenou mzdou žádali o pomoc.

„A spoustu dalších to vzdalo, nebo ještě ani nepřišli. V úterý se třeba objevil jeden nový. Víme, že jich má být celkově zhruba 360,“ popisuje Lucie Beyerová, ředitelka Centra humanitární pomoci.

Jak se stará Úřad práce?

Data, které si redakce Seznam Zpráv vyžádala, odhalují, že krajský Úřad práce neřeší pouze situaci řidičů, ale i dalších pracovníků.

O zprostředkování zaměstnání mělo požádat k 23. října 19 zaměstnanců. Z nich 9 již bylo úřadem práce zprostředkováno zaměstnání a 8 zůstává nadále v evidenci uchazečů o zaměstnání. Dva ukončili evidenci jinak.

„Z uvedeného počtu uchazečů je 11 žen, které pracovaly v administrativě, polovina jsou občané ČR, polovina cizí státní příslušníci,“ uvádí Martina Bečvářová, ředitelka Krajské pobočky Úřadu práce v Ústí nad Labem.

Insolvenční řízení ovšem řidičům otevírá další možnost, jak se dobrat k dlužným mzdám, a to skrze Úřad práce a žádost o proplacení mzdových nároků.

Bohužel ovšem tato ochrana zaměstnanců řadě řidičů, kteří postrádají výplaty z prvního pololetí, fakticky nepomůže.

„S ohledem na datum vyhlášení zahájení insolvenčního řízení dne 26. 9. 2024, jmenovitě jde o Stebal Spedition, lze proplacení mzdových nároků uplatnit nejdříve tři měsíce zpětně, tedy až od června,“ vysvětluje Martina Bečvářová, ředitelka krajské pobočky Úřadu práce v Ústí nad Labem a doplňuje, že zaměstnavatel nespolupracuje, nebyl stanovený insolvenční správce, a proto může vyřízení žádostí trvat déle.

„Všichni žadatelé situaci zatím chápou a jsou především rádi, že konečně mohou žádosti podat,“ říká ředitelka Martina Bečvářová.

Zatím registrují 18 žádostí o úhradu mzdových nároků.

O skupinu Stebal se zajímají i inspektoři práce. „Kontroly ve společnostech skupiny Stebal v Dubí stále probíhají,“ hlásí Richard Kolibáč, mluvčí Státního úřadu inspekce práce.

Ukrajinec nemá žádná práva, myslí si Ihor

Insolvenční řízení proti Stebal Spedition i přesto považuje ředitelka Centra humanitární pomoci za důležitý důkaz v případu řidiče Ihora, který je kvůli vyhrožování s lahví hořlaviny obviněný z vydírání a poškození cizí věci.

Jeho případ aktuálně převzalo okresní státní zastupitelství, které rozhoduje o tom, jestli muže obžaluje.

Reportér se s řidičem Ihorem setkal 26. září, když si mylně myslel, že jde jeho případ v Teplicích k soudu. Ukázalo se, že byl přizvaný na policii k vyšetřování incidentu.

„Cítím se jako člověk, co je na obtíž. Mají mě za zloděje, za zločince,“ popisoval Ihor bezprostředně poté, co vyšel od policistů.

Odkazuje se na to, že v České republice pro skupinu Stebal pracoval několik let. Po celou dobu bez jakýchkoliv problémů, s čistým rejstříkem a bez pokut. A ve chvíli, kdy se dožadoval proplacení mzdy a úpravy důvodů výpovědi, je za problematického.

„Mám pocit, že tady Ukrajinec nemá žádná práva,“ říká muž, který po incidentu docházel za psycholožkou, aby krizovou životní situaci po výpovědi a incidentu přes léto zvládl.

Aktuálně už opět pracuje jako řidič pro jiného zaměstnavatele.

Doporučované