Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) musí ekologické organizaci Děti Země předat informace o stavu schvalování a výstavbě dálnice D8 přes České středohoří. Děti Země o tom dnes informovaly ČTK a poskytly také text rozsudku. Ekologové očekávají, že informace budou muset vymáhat exekučně. Úsek D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který prochází Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří, nebyl podle dřívějšího vyjádření ŘSD ještě loni v říjnu zkolaudovaný. Motoristům se v takzvaném předčasném užívání otevřel v prosinci 2016. ČTK zjišťuje vyjádření ŘSD.
Děti Země loni v lednu požádaly ŘSD o informace ke stavu povolování a kolaudaci u tří úseků dálnic. Vedle D8 přes České středohoří se žádost týkala také dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem a obchvatu Frýdku-Místku dálnicí D48. ŘSD informace odmítalo sdělit, nařídil mu to ale Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Údaje o D48 předalo ŘSD ekologům loni v říjnu, nařízené předání informací u D8 a D49 napadlo žalobami. Žalobu k D8 letos v únoru zamítl pražský městský soud a kasační stížnost ŘSD proti verdiktu v polovině května zamítl i NSS.
Děti Země upozornily, že NSS v rozsudku zdůraznil to, že ŘSD musí být jako státní podnik hospodařící s veřejnými penězi transparentní. „Už 15 měsíců nevíme, jaký je stav schvalování a výstavby asi 203 objektů na dálnici D8, která se začala stavět v listopadu 2007 a stále není hotová, a asi 191 objektů na dálnici D49, která se staví od prosince 2021. ŘSD se asi bojí sdělit občanům, jak to s nimi konkrétně vypadá,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik. „Počítáme proto i s možností, že údaje o dálnici D8 v červnu nezískáme, takže je budeme muset vymáhat exekučně,“ dodal.
ŘSD dříve uvedlo, že kolaudaci D8 přes České středohoří brání soudní spory se spolky Ústecké šrouby a Děti Země. Oba spolky ale loni v říjnu uvedly, že takové spory s ŘSD nevedou. Podle Dětí Země má D8 přes České středohoří nevhodně vybranou trasu. Už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, podle ekologů varovali geologové před rizikem půdních sesuvů. V roce 2013 rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů u Litochovic zavalily po vydatných deštích hlína a kamení. Po otevření úseku v prosinci 2016 byl kvůli nestabilnímu podloží u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Místo poté stavbaři zpevnili piloty a vysokotlakou injektáží betonu.