Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) dal v březnu pokyn k vystoupení dopravního podniku z projektu Nové Holešovice. Městská firma a dvě developerské společnosti měly spolupracovat na rozvoji metra Nádraží Holešovice a výstavbě v jeho okolí. Jednotlivé strany měly do projektu investovat stovky milionů korun.
Společnosti CPI Property Group a Karlín Group kvůli tomu poslaly Praze předžalobní výzvu, ve které vyčíslily škodu způsobenou případným odstoupením dopravního podniku na 1,3 miliardy.
„Požadavky na náhradu vnímám jako zcela bezpředmětné až směšné,“ reaguje na to Hřib. Tvrdí, že kvůli podezřením vzešlých z kauzy Dozimetr není možné v projektu pokračovat.
V rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, jak by se podle něj mělo město s předžalobní výzvou vypořádat, proč věří zprávám o 50milionovém úplatku při vyjednávání o projektu nebo proč se s bývalým náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha sobě) navzájem obviňují ze spolupráce se zločinnou skupinou známou jako Dozimetr.
Před několika týdny jste začal činit kroky k zastavení projektu Nové Holešovice. A to s odkazem na článek, který popisoval zapojení Tomáše Pitra do jednání, a zmínil jste i informace z policejního spisu. Proč chcete projekt zastavit?
Pitra zmiňovali spíš jiní. Je alarmující, že v tom projektu měly hrát roli úplatky, podle médií až 50 milionů korun. Včera v noci (rozhovor vznikal ve čtvrtek, pozn. red.) přišel zastupitelům e-mail, který de facto obsahuje materiály, které tohle podezření podporují. Za mě je skutečně neakceptovatelné v tom projektu pokračovat.
Teď přišla předžalobní výzva s vyúčtováním škody na 1,3 miliardy korun. Co na to říkáte?
Požadavky na náhradu vnímám jako zcela bezpředmětné až směšné. Akcionářská smlouva jasně hovoří o tom, že smluvní strany se vůči sobě vzdávají nároku na náhradu škody. V kontextu těch veřejně dostupných informací, že příprava projektu byla provázena úplatky až v hodnotě 50 milionů korun, mi ten požadavek na náhradu škody přijde zcela absurdní.
Jak na výzvu budete reagovat?
Je to předžalobní výzva vůči dopravnímu podniku, nikoliv vůči městu. To znamená, že ten, kdo na ni má reagovat, je případně představenstvo dopravního podniku, takže tohle je spíš otázka na něj. Město nemá žádný smluvní vztah se stranami toho sporu.
Informace o 50milionovém úplatku vycházejí z tvrzení Pavla Dovhomilji, člověka obviněného v kauze Dozimetr. Soud, kde by se mohla prokázat pravdivost tvrzení, ale zatím neběží. Je to adekvátní reakce, zastavit takhle velký byznys na základě tvrzení jednoho člověka?
Konkrétně tento člověk je spolupracující obviněný. To znamená, že nesmí lhát při výslechu, to je důležité si uvědomit a podle toho se na to dívat. Ono to nicméně nevychází jenom z toho tvrzení. Když se podíváte na ty dokumenty, co dorazily zastupitelům, tak ve skutečnosti tam je popsané, že on odpovídá na otázky policie a vysvětluje, co je napsané na papírech, které byly zajištěny jako důkazy. Není to tak, že by si někdo stoupl, koukal z okna a něco začal povídat. To je velký rozdíl.
Jakou roli sehrál audit, který si Praha po vypuknutí kauzy Dozimetr nechala zpracovat k projektu Nové Holešovice?
Ten audit jasně hovoří o problému, že nedošlo k normální soutěži o to, kdo bude partnerem v tom projektu. A tahle věc dohromady s tím podezřením, které vychází z veřejně dostupných informací o úplatcích, v praxi znamená, že já určitě nepřipustím pokračování Dozimetru v dopravním podniku.
Naopak mě velice překvapuje, že i přes ty veřejně dostupné informace jsou tady někteří zastupitelé, zejména tedy zástupci opozice, konkrétně Adam Scheinherr z Prahy sobě a Ondřej Prokop z ANO, kteří to hájí.
K tomu se ještě dostaneme. Audit, který si Praha nechala zpracovat, je neveřejný. Developerská skupina Karlín Group vyzvala Prahu, aby ho zveřejnila. Uděláte to?
Já s tím problém nemám. Mohou si o něj požádat standardní žádostí o poskytnutí informací podle zákona číslo 106/1999. Zároveň teď přes média přišla nějaká předžalobní výzva, takže město samozřejmě musí dbát na to, aby nedošlo ke zhoršení jeho procesního postavení v této záležitosti.
Kdy má Dopravní podnik hl. m. Prahy vystoupit z toho společného podniku?
Dopravní podnik nám zaslal žádost o poskytnutí souhlasu valné hromady k dokončení vystoupení dopravního podniku. Podnik si sám stanovil, že chce, aby se to stalo do 29. 4. Já si myslím, že to datum nebude problém splnit. Město bude v roli valné hromady rozhodovat o dvou možnostech dalšího postupu. A to je věc, která se určí hlasováním.
Co obsahuje předžalobní výzva
Dozorčí rada DPP letos v lednu schválila prodej městských pozemků společnému podniku Nové Holešovice za nejméně 173 milionů korun, a to do 29. února. Když se tak nestalo, firma Nové Holešovice podle předžalobní výzvy vyzvala ke splnění závazku ve lhůtě 30 dnů.
„Klient přesto stále věří ve smírné vyřešení celé situace, a proto naposledy vyzývá DPP k uzavření dodatku smluv ve lhůtě 14 dnů od data této předžalobní výzvy,“ stojí v dokumentu, který je datován 17. dubna. Pokud DPP prodej neuskuteční, obrátí se firma na soud s žádostí o naplnění původní dohody, případně náhradu škody.
Počítáte i s tím, že už nebude možné z projektu vystoupit?
Z toho projektu oni de facto už vystoupili, protože spustili takzvaný exit v přípravné fázi, to je aktivita představenstva dopravního podniku. A my teď vlastně jenom máme odmávnout dokončení exitu v přípravné fázi.
Jakou podporu pro svůj postup máte mezi kolegy v Radě hlavního města Prahy?
To se prokáže hlasováním v termínu, kdy o tom budeme hlasovat.
Tušíte, jak hlasování dopadne?
Rada by měla rozhodovat s využitím všech potřebných podkladů. Teď se připravuje posudek, který se vyjádří k jejich nárokům na náhradu škody z odborného hlediska, což bude nepochybně sloužit jako jeden z podkladů pro rozhodování.
Mluvil jste o vašem předchůdci ve funkci náměstka pro dopravu Adamu Scheinherrovi. On vás veřejně obvinil, že pokud zabráníte dokončení projektu Nové Holešovice, tak tím dokončíte práci lidí z Dozimetru, kteří právě tímhle chtěli vydírat Karlín Group a získat tím od nich úplatek. Vy naopak jeho označujete za člověka spojeného s Dozimetrem. Nejsou tahle všechna prohlášení už za hranou?
NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE NAVŽDY V TRISTNÍM STAVU? Zakonzervuje se neutěšený stav nádraží Holešovice a jeho okolí? Právě to...
Posted by Adam Scheinherr on Thursday, March 21, 2024
Mně to přijde strašně zvláštní. V médiích jsou veřejně dostupné informace o tom, že v rámci tohoto projektu figurovaly úplatky. Včera došel e-mail zastupitelům, který tato podezření prohlubuje. A někteří pořád dělají, jako by se nechumelilo. Jedou, dalo by se říct, opoziční práci.
Ale mně to přijde v tomhle konkrétním případě skutečně absurdní. Mě vážně překvapuje, že partaje, které o sobě celou dobu tvrdí, jak jsou strašně zaměřené proti korupci, tak stále i ve světle aktuálních skutečností podporují pokračování v tomto projektu. Říkám si prostě: Jaká je tedy reálná role těch aktérů v té celé kauze?
Jak může vypadat revitalizace prostoru kolem zastávky metra Nádraží Holešovice bez zapojení developerů, kteří vlastní okolní pozemky?
V předminulém volebním období za vlády ANO se tady říkalo, že je třeba naprosto nezbytné, aby bylo využito PPP projektu pro development na stanicích metra D. Teď se ukázalo, že ve skutečnosti to vůbec není nutné, že ten development na Nových Dvorech, což bude nová stanice metra D, bude řešit Pražská developerská společnost. Takže si myslím, že tady je mnoho možností, jakým způsobem rozvíjet stanice metra.
Nepřijde Praha o stovky milionů korun ze zisků projektu Nové Holešovice, jak teď tvrdí developeři?
Principiálně nám zůstane ten pozemek. Praha si díky tomu uchová možnost dalšího developmentu na stanici metra a bude to moci do budoucna řešit různými způsoby.