Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ve vytížených dnech tam projede okolo 100 000 aut. Stavbaři na podzim započnou jeden z nejnáročnějších projektů českých dálnic. Na 196. kilometru na jihu Brna se D1 kříží s dálnic D2 na Bratislavu. Právě tam má pokračovat další fáze rozšíření nejdelší české dálnice na tři pruhy.
Pro šoféry u Brna to znamená další perný rok. Silničáři chtějí zmírnit kolapsy, které nyní D1 zažívá u první etapy mezi sjezdy na Vídeň a Bratislavu. „S přestavbou křižovatky začneme na podzim, abychom do té doby vypořádali připomínky dopravců. Chceme s nimi projednat co nejlepší etapizaci, aby se podařilo ulevit zácpám,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Matka křižovatek,“ jak silničáři monumentální stavbě přezdívají, se přemění ze čtyřlístkovitého typu na dvoulístkovitou křižovatku. Silničáři z pěti uchazečů vysoutěžili zhotovitele MORAVA – RD velké zakázky. Přestavba 1,5 kilometru D1 a půl kilometru D2 vyjde na 4,4 miliardy korun. Hotovo má být v roce 2028.
„Zároveň chceme začít stavět křižovatku Černovická terasa,“ řekl šéf ŘSD Radek Mátl. Zhruba na 200. kilometru D1 tak vznikne nový sjezd pro auta mířící do tamní průmyslové zóny nebo na letiště Brno-Tuřany.
Etap prací ubyde
Dálnice D1 má být u Brna rozšířená na tři pruhy na 30 kilometrech mezi Kývalkou a Holubicemi do roku 2030 nebo 2031.
Silničáři však projekt překopou, aby co nejmíň komplikovali už tak silný provoz na dálnici. Namísto původně 7 plánovaných etap jich bude míň. „Uvažujeme, že bychom některé etapy spojili dohromady a stavěli delší úseky. Za mě je lepší cesta práce nakumulovat, podobně jako v posledních letech u modernizace D1 mezi Prahou a Brnem,“ řekl Mátl.
Berou v potaz, jak zásadně dálnice v některých dnech kolabuje. „Řešíme, jak práce optimálně naplánovat. Byl bych rád, kdybychom je smrskli do dvou nebo tří sezon. Možná budeme některé mosty dělat v předstihu,“ doplnil šéf ŘSD.
Na dalších úsecích chtějí navázat kolem roku 2027. „To je horizont, kdy bude z velké části dostavěná dálnice D35, což by mohlo ulevit i tomuto tahu,“ dodal.
Stát však odmítá, že by stavební práce výrazněji přerušoval, jak zaznělo v některých médiích. „Rozšíření D1 u Brna patří mezi priority. Čtyři pruhy prostě nestíhají,“ řekl Kupka.
Skončí dostavba D1
Jak už Seznam Zprávy informovaly, v příštím roce má také po více než půlstoletí skončit dostavba D1 u Přerova. Zbývající nedokončený úsek z Přerova do Říkovic má být hotový v prosinci, o čtyři měsíce dříve než původně silničáři zamýšleli.
Zároveň silničáři chtějí navázat na rekordní rok 2024, kdy se řidiči projeli po 110 kilometrech nových dálnic. V roce 2025 mají navázat až 80 kilometry nových úseků.
Týká se to především D35, která má v budoucnu sloužit jako alternativa pro přetíženou D1. Nyní se staví 54 kilometrů této dálnice. „Zprovozníme úseky Hořice–Sadová, Janov–Opatovec a také obchvat Vysokého Mýta. Průtah tímto městem, který je dnes dopravně absolutně nepřijatelný, bude konečně pryč a pro obyvatele to bude obrovská úleva,“ avizoval Mátl.
ŘSD chce také podepsat smlouvu o zkrácení výstavby D6 u Hořoviček a Hořesedel. Tyto dva úseky dlouhé necelých 15 kilometrů se tak mají zprovoznit už na konci září a D6 ve Středočeském kraji bude prakticky hotová.
Řidiči se také mají dočkat zahájení práce na zbývajícím úseku D11 směrem na Polsko. Téměř 20 kilometrů propojí Jaroměř s Trutnovem. „Zahajujeme výběrové řízení na zhotovitele. Je to poslední úsek dálnice D11, který zbývá dostavět. I tento tah se blíží dokončení,“ dodal šéf ŘSD.
Ke konci minulého roku už se rozjely také práce na východní části Pražského okruhu (D0). Za 10 miliard korun vznikne 12,6 kilometru dlouhý úsek z Běchovic na D1. Úsek bude šestipruhový a má být hotový za tři roky.
Nové úseky dálnic v roce 2025
D1: Brno-centrum – Brno-jih, 1,4 km (Jihomoravský kraj)
D6: Hořovičky, obchvat, 5,2 km (Středočeský kraj)
D6: Hořesedly, přeložka 9,2 km (Středočeský kraj)
D35: Janov–Opatovec, 11,8 km (Pardubický kraj)
D35: Vysoké Mýto – Džbánov, 6 km (Pardubický kraj)
D35: Hořice–Sadová 10,5 km (Královéhradecký kraj)
D35: Křelov – Slavonín, 2. etapa, 3,2 km (Olomoucký kraj)
D49: Hulín–Fryšták (2. část), 7,8 km: Zlínský kraj
D55: Olomouc–Kokory, 7,6 km (Olomoucký kraj)
D55: Napajedla-Babice, most, 0,5 km (Zlínský kraj)
D1: Říkovice–Přerov, 10,1 km (Olomoucký kraj) *
* předpoklad, ŘSD plánuje zprovoznit obchvat Přerova koncem prosince 2025
Zdroj: ŘSD