Článek
Zákon zřejmě zavede pravidla provozu autonomních vozidel, tedy aut bez řidiče. Lidé na místě řidiče například nebudou smět pít alkohol a budou muset na výzvu vozidla převzít řízení. Počítá s tím novela zákona o silničním provozu a dalších zákonů, kterou ve středu přijal Senát. Schválený zákon nyní dostane k podpisu prezident.
Předloha počítá se zřízením Inspekce silniční dopravy. Inspekce bude mít větší pravomoci například při kontrolách stanic technické kontroly nebo přetížených kamionů. Upravuje také takzvanou poptávkovou dopravu a do budoucna má umožnit rozšíření mýtného i na některé krajské silnice.
Poptávková doprava, nazývaná také autobus na zavolání, kterou už některé kraje zavádějí, umožní cestujícím objednat si autobus například pomocí aplikace v mobilu. S pomocí aplikace v chytrém telefonu si lidé mohou přivolat minibus, který je dopraví, kam potřebují. Nasazení tohoto typu dopravy má být jednodušší i díky tomu, že pro použitá vozidla bude stačit řidičský průkaz skupiny B, nebude nutné oprávnění pro autobusy. Poptávkovou dopravu již nějaký čas testuje třeba Středočeský kraj. Senátor Ondřej Lochman (STAN) označil poptávkovou dopravu zjednodušeně jako veřejný taxík.
Pravidla pro autonomní vozidla hlavně stanoví, že po dobu řízení automatizovaného auta vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo. Novela také počítá se vznikem Inspekce silniční dopravy, která vznikne transformací dosavadního Centra služeb pro silniční dopravu. Neměla by podle vlády znamenat zřízení nových úřednických míst. Inspektoři budou nosit služební stejnokroj a zaměří se třeba na přetížené kamiony nebo na nápadně kouřící vozidla, u nichž bude podezření na porušování emisních předpisů.
Novela řeší i takzvané tatraktory. Jde o vozidla registrovaná jako traktory, ale přitom mají provozní a jiné vlastnosti jako běžné nákladní automobily. Podle nynějšího zákona se za ně například neplatí mýtné. Nově mají podléhat mýtnému a k jejich řízení bude zapotřebí oprávnění skupiny C1 nebo C a také profesní způsobilost. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se tím odstraňuje nespravedlnost v českém zákoně.
Sněmovna v zákoně prodloužila nyní roční platnost evidenční kontroly vozidla, která je potřebná pro změnu vlastníka nebo provozovatele. Nově má platit celou dobu mezi pravidelnými technickými prohlídkami vozu. Evidenční kontrola je součástí technických prověrek, prodloužení její platnosti má snížit administrativu. Podle Kupky šlo o nadbytečnou zátěž.
Společný záznam o nehodě, k níž není nutné přivolat policii, budou moci řidiči pořizovat patrně také přes webovou aplikaci České kanceláře pojistitelů. Zvyšuje se také hranice odhadované škody, od níž je nutné oznamovat havárii policii, z nynějších 100 tisíc korun na 200 tisíc korun.
Zákon by měl do budoucna také zavést mýto na silnicích II. a III. třídy pro nákladní automobily a dodávky s hmotností nad 3,5 tuny. Podle Ministerstva dopravy jde o požadavek krajů, které to prosazovaly dlouhodobě. Kraje se prosazením mýtného snaží omezit tranzitní nákladní dopravu na silnicích II. a III. třídy.