Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Souběh dvou problémů, které se aktuálně řeší na úřadech práce, označuje generální ředitel Daniel Krištof za problematický mix a nezakrývá, že pro jeho podřízené je to složitá situace.
Jak už Seznam Zprávy popsaly – jednotliví úředníci napříč republikou upozorňují na to, že od ledna spuštěný elektronický systém, ve kterém se pečuje o žadatele o podporu v nezaměstnanosti a lidi zařazené do evidence zájemců o zaměstnání, zatím podle jejich pohledu spíše komplikuje práci. Zároveň se úředníci děsí propouštění.
„Všichni věděli, že se bude nasazovat nový systém. U soukromých firem, jako jsou banky či telekomunikace, je taková změna rozložena do mnoha let, tady to musíme zvládnout za šest měsíců, a těch šest měsíců je samozřejmě pro všechny velmi náročných,“ říká Krištof.
„Ať mi nepřidávají peníze, ale hlavně ať nám neberou lidi. K čemu mi bude o pět tisíc korun víc, když tady budu kolabovat?“ shrnula začátkem dubna pro Seznam Zprávy náladu jedna z úřednic z regionů.
Šéf Úřadu práce věcně s podřízenými souhlasí. „Potřebuji zaměstnance ujišťovat, aby to vydrželi, a že když si to odpracují, budou dělat více poradenství, tedy pomáhat klientům v těžké situaci a pomáhat jim najít dobrou práci,“ říká generální ředitel.
250 míst ke zrušení?
Mluví o tom, že očekával, že situace ohledně financování platů na úřadu bude dořešená. „Je potřeba, aby bylo jasné, jaký bude letošní personální rozpočet úřadu práce. To je základní pevný bod,“ říká na dotaz, kolika lidí by se propouštění mohlo dotknout: „Se svým týmem jsem samozřejmě rozpracoval možnosti dalších potenciálních personálních úspor. Platí, že napříč republikou se liší vytížení pracovišť a prostor k úsporám jsme našli, hlavně tedy mimo oblast zaměstnanosti a budoucí superdávky.“
Neoficiálně se mluví o tom, že vedle zrušení neobsazených 250 systemizovaných míst by se mělo zruštit dalších 250.
„Reálně by ale i v tomto případě nebylo nutné propustit tolik zaměstnanců,“ ubezpečuje Krištof, „Máme hodně neobsazených míst, na které jsou peníze z evropských zdrojů. Schopné zaměstnance bychom tam chtěli převést,“ komentuje průběh vyjednávání Krištof.
Odpracováváme seznam chyb
Generální ředitel nezakrývá ani problémy s nasazeným systémem na správu agendy zaměstnanosti.
„Máme vlastně systémy dva. Jeden je pro klienta, ten funguje skvěle. Žádný fundamentální problém tam není. Šetří nám čas, je skutečně velmi dobrý,“ říká.
„Pak je systém náš interní, kde se schvaluje dávka, vlastně systém, který používají zaměstnanci úřadu práce. A ten si sedá. Je to změna po třiceti letech. Nedivím se proto, že jsou zaměstnanci nespokojení. Je to obrovská změna po třiceti letech. Vidí, že klientovi to šetří čas a jim ještě ne. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, je to jako kolega v zácviku,“ podotýká.
Tým Karla Trpkoše, vrchního ředitele na Ministerstvu práce a sociálních věcí, který má na starosti informační systémy, pracuje na seznamu dalšího vývoje aplikace a na základě zpětné vazby od úředníků prioritně odstraňuje problémy, které nejvíce komplikují práci.
„Na začátku se řešila stabilizace systému, pak migrace dat, protože tam nebyla zmigrovaná data ze starého systému. To se vše stabilizovalo. Systém už nepadá a máme tam data. A pak máme celou řadu doplnění funkčností, o kterých víme a které postupně odpracováváme,“ říká šéf Úřadu práce.
Podle Krištofa se počítá s tím, že systém by měl být do tří měsíců odladěný.