Hlavní obsah

Šéf brněnské Armády spásy končí. Podřízení si stěžovali na šikanu

Foto: Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

Armáda spásy pomáhá lidem v nouzi. V poslední době se však potýkala s vypjatými pracovními vztahy.

Ivan Borek v závěru roku skončí jako ředitel brněnské pobočky Armády spásy. Seznam Zprávy v sérii textů upozornily na stížnosti části zaměstnanců. Tvrdili, že je šikanoval.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Problémy brněnské Armády spásy, na které v uplynulých dnech upozornily Seznam Zprávy, mají personální dohru. Ke konci roku v brněnské filiálce dobročinné organizace skončí dosavadní ředitel Ivan Borek. Brněnskou organizaci vede téměř devět let.

Část zaměstnanců si stěžovala, že je sledoval kamerami, hrubě urážel a na výtky některých podřízených reagoval vyhazovem.

první text série Seznam Zpráv

Letošní kontrola Státního úřadu inspekce práce odhalila více než 20 pochybení. V nejbližších dnech zahájí přestupkové řízení o uložení pokuty. Z Centra sociálních služeb Josefa Korbela v Brně za necelé dva roky odešlo 20 lidí.

Borek i jeho nadřízení jakoukoli šikanu na brněnském pracovišti odmítali, přesto teď nakonec brněnský šéf oznámil rezignaci. Jak potvrdil národní ředitel sociálních služeb Jan František Krupa, k Borkovu konci v čele brněnské pobočky vedla i vypjatá situace.

Organizace informovala o změnách v úterý na svém webu. „Rozhodl jsem se ukončit své působení na pozici ředitele brněnského centra Armády spásy z více důvodů, např. proto, že se nepodařilo vyřešit některé stěžejní úkoly v čase, který jsem si vytyčil. Přesto bych rád i touto cestou vyjádřil poděkování všem svým kolegům za jejich vstřícnou spolupráci, odhodlání a zejména podporu v prosazování všech potřebných a správných kroků, důležitých pro každodenní kvalitní poskytování čtyř sociálních služeb brněnského centra Armády spásy,“ uvedl Borek.

Celostátní vedení organizace chce nyní nastavit nový systém kontrolních nástrojů, aby se v budoucnu podobným problémům vyhnula. „Přestože původní interní kontrola v Brně neshledala důkazy o šikaně, identifikovali jsme určité aspekty ke zlepšení v oblasti komunikace a vedení. Rovněž jsme obdrželi řadu výtek ze strany inspektorátu práce. Ne všechny výtky se nám jevily opodstatněné a rozporovali jsme je, přesto jsme je reflektovali a učinili kroky vedoucí k odstranění zjištěných chyb. Zpětnou vazbu bereme vážně a vnímáme ji jako příležitost k posílení především preventivních, edukačních i kontrolních prvků,“ reagoval Krupa.

Stanovisko ředitele Armády spásy

„Armáda spásy se zavazuje k odpovědnému a etickému přístupu v řízení svých poboček a k vytváření pracovního prostředí, kde se každý cítí respektován a podporován. Vzhledem k prožité situaci, ve které byla po řadu měsíců pobočka Armády spásy v Brně na Mlýnské ulici, a vzhledem ke zpětné vazbě, kterou jsme obdrželi od bývalých zaměstnanců, veřejnosti a rovněž externích odborníků, vnímáme jako vysokou prioritu zrevidovat všechny HR procesy, a především kontrolní systémy, aby k podobným problémům nikde v Armádě spásy již nedošlo.

Přestože původní interní kontrola v Brně neshledala důkazy o šikaně, identifikovali jsme určité aspekty ke zlepšení v oblasti komunikace a vedení. Rovněž jsme obdrželi řadu výtek ze strany inspektorátu práce. Ne všechny výtky se nám jevily opodstatněné a rozporovali jsme je, přesto jsme je reflektovali a učinili kroky vedoucí k odstranění zjištěných chyb.

Armáda spásy chce také zpětně prověřit, co se na brněnském pracovišti dělo. „Na základě této zkušenosti s nařčením ze šikany jsme zahájili jednání o spolupráci s externím dodavatelem nástroje pro bezpečný, přehledný a anonymní sběr podnětů, stížností a zpětné vazby. Společně s nezávislým odborníkem chceme zpětně přezkoumat veškeré procesy v posledním roce, které danou situaci interně řešily, a vyvodit z toho důsledky pro další práci. Je nám velice líto, jak se situace v Brně za uplynulý rok vyvinula,“ dodal Krupa.

Dobročinná organizace poskytuje v Brně sociální služby a pomoc lidem v nouzi, provozuje mimo jiné nízkoprahové denní centrum, azylový dům i terénní programy prevence bezdomovectví. Jako poskytovatel sociálních služeb čerpá veřejné peníze, od kraje a města letos dohromady získala téměř 30 milionů korun.

Inspektoři tam od ledna během asi čtyř měsíců kontrolovali legálnost zaměstnávání, pracovní vztahy, podmínky a dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Více nedostatků zjistili ve všech kontrolovaných oblastech. Oblastní inspektorát proto zahájí přestupkové řízení o uložení pokuty. „Tuto informaci máme zatím k dispozici pouze prostřednictvím médií. Přesto rozhodnutí přestupkového řízení budeme plně respektovat,“ doplnil Krupa.

Doporučované