Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V online dotazníku Agentury GEN odpovídali mladí řidiči, mentoři, učitelé z autoškol i instruktoři. Celková spokojenost byla 5,9 ze sedmi možných. Nejskeptičtější byli k programu profesionálové z autoškol a zkoušející.
I když u nich převládal většinově (65 %) pozitivní názor na sedmnáctileté řidiče, kteří musí před řízením pod dohledem absolvovat běžnou autoškolu, zhruba třetina kritizovala nezralost, nesamostatnost a horší řešení krizové situace.
Ačkoli je téma bezpečnosti pro učitele i učitelky významné, z dat je zřejmé, že sedmnáctiletí řidiči a řidičky nezpůsobují dopravní nehody.
Jak jsme již psali, za loňský rok jedna nehoda vychází na 4008 sedmnáctiletých řidičů, zatímco u osmnáctiletých je toto číslo 48.
Důvodem je, že v programu L17 jsou mladí pod dohledem mentorů – v drtivé většině svých rodičů.
Sedmnáctiletí řidiči se pak od začátku letošního roku dopustili 50 bodovaných přestupků, u o rok starších řidičů to bylo 565 přestupků.
Otázkou ovšem je, jestli se program projeví pozitivně i ve chvíli, kdy mladí za volant usednou bez doprovodu. Řidiči do 24 let jsou nejohroženější i nejrizikovější skupinou. Zda se tato bilance zlepší, bude zřejmé až ze statistik příští rok.
„Údaje ze Švédska vypovídají o tom, že jízda pod dohledem je asi desetkrát bezpečnější, než když novopečený řidič samostatně vyrazí po úspěšně zvládnuté zkoušce do provozu bez předchozí praxe s doprovázející osobou,“ říká dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Experti po roce oceňují i zájem veřejnosti. Do programu se přihlásilo do konce loňského roku téměř 40 tisíc mentorů. „Důležité je, aby mentoři byli na svou roli co nejlépe připraveni, budeme proto dále podporovat vzdělávání mladých řidičů i jejich mentorů,“ upozornil vedoucí oddělení BESIP (Bezpečnost silničního provozu) Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Více vzdělávání
Právě na vzdělávání a obecně podporu mentorů cílí nejvíce doporučení, a to jak od autoškol, tak samotných mentorů a mentorek.
„Někteří mentoři přiznali nejistotu v začátcích mentorství a navrhují větší podporu, příkladem mohou být lekce pro mentory nebo konzultace s lektory. Mentoři by uvítali podporu ze strany autoškol formou školení, brožur s radami, ale i povinnost absolvovat jízdu s instruktorem,“ stojí v hodnocení k průzkumu.
Část učitelů a učitelek z autoškol navrhuje přímo povinná školení pro mentory, aby tím byla zajištěna jejich dostatečná kvalita.
Už nyní je pro mentory zdarma dostupná online aplikace. V ní jsou i doporučené postupy na jednotlivé úrovně. Pro postup do druhé úrovně musí mentor se sedmnáctiletým řidičem odjet 20 jízd, najet 300 kilometrů, řídit minimálně 20 hodin a splnit pět výzev.
Statistiky nehod mladých řidičů za minulý rok
Řidiči 17 let (s mentorem)
V této kategorii bylo loni celkem 24 048 řidičů, kteří dohromady způsobili šest nehod a čtyři lehká zranění.
Řidiči 18 let
V této kategorii bylo loni celkem 53 464 řidičů, kteří dohromady způsobili 1106 nehod, šest úmrtí, 31 těžkých zranění a 457 lehkých zranění.
Mezi výzvy patří například tankování paliva, nazutí zimních řetězů, dofouknutí pneumatik nebo přepínání různých funkcí či rádia pouze pohmatem, aniž by řidič přestal sledovat provoz.
Povinné označení
Mezi další doporučení patří, aby se zmírnily požadavky na mentory. Podmínka nula bodů může být příliš přísná, Platforma Vize 0 proto navrhuje zvýšit tuto hranici na dva body.
Dopravní experti také navrhují povinné označení vozidel řízených řidiči L17, aby ostatní řidiči věděli, že se jedná o mladé a nezkušené řidiče. Dále by navýšili počet praktických hodin v autoškole.
Aktuálně musí nejmladší řidiči splnit 28 hodin jízd, dvě hodiny praktické údržby, čtyři hodiny zdravotnické přípravy a 11 hodin teorie.
Program L17
Od loňského ledna mohou kurz v autoškole zahájit i nezletilí řidiči od 15 let a šesti měsíců. Po absolvování autoškoly a závěrečné zkoušky program L17 umožní řízení od 17 do 18 let pod dohledem registrovaného mentora či mentorky.
Mentorem může být pouze řidič, který je držitelem řidičského oprávnění skupiny B po dobu alespoň deseti let (zkušený řidič), kterému nebyl v posledních pěti letech udělen zákaz řízení a který má v bodovém hodnocení řidičů 0 bodů. Mentor musí v autě sedět vedle řidiče a sledovat provoz.
Mezi významnými přínosy je podle mentorů vyšší sebevědomí pro začínající řidiče, a tím větší jistota i bezpečnost v provozu.