Hlavní obsah

Krajské volby

Konečné výsledky voleb v ČR
Sečteno 100 %
Výsledky voleb
StranaHlasy
ANO
842 947
ODS
140 544
KDU+ODS+TOP 09
131 058
STAN
130 347
Piráti
85 169

Volby do Senátu

Výsledky 1. kola voleb
Sečteno 100 %
Výsledky voleb

„Je to win-win,“ hodnotí pošta možnost žádat o dávky na pobočkách

Jan Novák
reportér
Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

Nově mohou žadatelé o státní sociální podporu podávat žádost na poště v Liberci. Brzy přibydou další pobočky.

aktualizováno •

Lidé mohou požádat o dávky sociální podpory i na pobočkách české pošty. V pondělí odstartoval pilotní projekt v Liberci. Za měsíc se přidají další desítky poboček po celé republice. Pro poštu je to prý zajímavý byznys.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Před budovou hlavní pošty v centru Liberce postává zhruba patnáct lidí. Především seniorů. Tiše a trpělivě čekají na otevření. Je první pracovní den v měsíci, tedy výplata důchodů. Minutu po osmé hodině ráno se otevřou dveře a lidé se nahrnou před vyvolávací systém. S mačkáním správných tlačítek jim pomáhá pošťačka v kostýmku. Všichni míří k „obyčejným“ přepážkám.

Na přepážce e-pošty, která je oddělená, působí jako kancelář, dá se tu sedět, a kde lidé převážně vyřizují komunikaci se státem, panuje klid. U přepážkové pracovnice Jany Halířové se zastaví během ranního frmolu jen dva lidé, pro výpis z rejstříku trestů a karty řidiče. Ode dneška si tu ale mohou nově podat žádost o dávky státní sociální podpory. Konkrétně o příspěvek na bydlení, přídavek na dítě nebo rodičovský příspěvek.

Chytrá podatelna

„Vy jako klient úřadu práce máte tři možnosti, jak si o tyto dávky, které jsou už digitalizované, zažádat. Jít osobně na úřad, udělat to doma online přes systém Jenda nebo nově přijít na poštu,“ popisuje trochu zeširoka mluvčí české pošty Matyáš Vitík.

„My jsme taková chytrá podatelna. Lidem tu nebudeme administrovat nebo radit, jakým způsobem mají vyplnit žádosti, ale to, co nezvládnou online doma, tak jim na základě přinesených dokumentů překlopíme do online prostředí,“ vysvětluje mluvčí už zcela konkrétně.

Před devátou ranní přichází první žadatelka. Jana, třicet tři let. O této možnosti se dozvěděla na úřadu práce a rovnou ji využila. Přišla kvůli příspěvku na bydlení.

„Po pár úkonech jsme ale zjistili, že stejně musím na úřad práce. O dávku mám už dávno zažádáno a chtěla jsem ji jen prodloužit o další půlrok a to tu udělat nejde, “ krčí rameny.

Přesto ale odchází spokojená.

„Bylo to rychlé a jednoduché. Kdyby to šlo, tak budu raději chodit sem. Je tu méně lidí, je to tu hezčí a příjemnější,“ hodnotí svou návštěvu pošty.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

Vyvolávací systém mohou nově lidé v Liberci využít i pro nasměrování k přepážce se sociálními dávkami.

O hodinu později dorazí další žena. Představuje se rovněž jako Jana, věk prozradit nechce. Ta se o možnosti podat žádost o dávku sociální podpory dozvěděla z médií. Dokumenty k příspěvku na dítě má připravené a s pošťačkou strávila zhruba 15 minut.

„Udělaly jsme všechno, co jsme potřebovaly. Požádaly, odpravily, vyřídily. Už mi přišla i SMS z úřadu práce, že žádost byla přijata. Teď už budu čekat jen na odpověď,“ popisuje svou čtvrthodinku Jana.

Liberecký úřad práce je od hlavní pošty vzdálený zhruba 10 minut chůze. Přesto Jana raději zamířila na poštu.

„Sem je to pro mě jednoduší. Nemusím stát frontu a vím, že tady budu vždycky příjemně obsloužená,“ říká.

Necháme si to zaplatit

Mluvčí pošty Matyáš Vitík vidí spolupráci s Úřadem práce ČR jako takzvanou win-win situaci, tedy výhodnou pro všechny strany. Úředníkům se uleví a pro poštu to je zajímavý byznys.

„Česká pošta má síť 2900 poboček a počet transakcí na nich nám za posledních pět let poklesl o 40 procent. Takže jsme hledali další agendy, jak tu kapacitu a potenciál pobočkové sítě využít,“ popisuje.

Česká pošta za loňský rok snížila ztrátu zhruba o miliardu korun přibližně na 700 milionů korun. Přispěly k tomu provozní změny a úspory včetně uzavření 300 poboček. Za rok 2022 vykázala ztrátu na 1,75 miliardy korun a výnosy se snížily o dvě miliardy na 17,5 miliardy.

Ceník úkonů za žadatele o sociální dávku

VýkonKompenzace v Kč
Ověření klienta22,50
Podání žádosti o rodičovský příspěvek96,20
Volba výše rodičovského příspěvku59,20
Podání žádosti o příspěvek na dítě96,20
Převzetí žádosti o příspěvek na dítě zletilým dítětem59,20
Podání žádosti o příspěvek na bydlení111,00
Zpětvzetí žádosti o rodičovský příspěvek, o příspěvek na bydlení, o přídavek na dítě29,60
Doložení podkladů pro rozhodnutí prostřednictvím ČP (pro dávku rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, přídavek na dítě)111,00
Doložení příjmů k žádosti o příspěvek na bydlení či přídavek na dítě88,80
Doložení nákladů k žádosti o příspěvek na bydlení96,20
Souhlas společně posuzované osoby29,60
Přidání/odebrání společně posuzované osoby59,20

Zdroj: Úřad práce

Proto zahájili spolupráci s Úřadem práce ČR. Za jednotlivé úkony, které pro žadatele o státní podporu učiní zaměstnanci pošty, si samozřejmě nechávají zaplatit.

„Tato spolupráce je finančně ohodnocena. Ceny se pohybují v řádu desítek korun za úkon. Za paní, která tu podala žádost o příspěvek na dítě, budeme od Úřadu práce ČR inkasovat zhruba 320 korun,“ uvádí mluvčí.

„Cílem naší spolupráce je rozšířit možnosti pro občany, kteří si třeba nevědí rady s digitálním podáním žádosti a mají pobočku České pošty blíže, než je Úřad práce. Česká pošta ale nebude nahrazovat činnost Úřadu práce. Samotné vyřízení dávek, tedy jejich přijetí, kontrola, schválení a vyplacení i nadále zůstane plně v kompetenci našeho úřadu,“ zdůraznil generální ředitel Úřadu práce Daniel Krištof.

Přibude dalších 50 poboček

Od prvního července si budou moci žadatelé o příspěvek na bydlení, rodičovský příspěvek nebo přídavek na dítě požádat v dalších prý padesáti pobočkách v Libereckém kraji, Ústeckém kraji a na Vysočině.

„Do pilotního programu jsme vybrali krajská, okresní i malá města, aby to bylo tak nějak průřezově. Zkoušíme, jak to bude fungovat. Každopádně naší středně i dlouhodobou ambicí je mít úřady práce na všech pobočkách včetně pošt partnerů,“ uvádí mluvčí pošty.

Do oběda obsloužila přepážková pracovnice Jana Halířová jen dvě zmíněné ženy. Předpokládá, že až se to rozkřikne, bude jich v budoucnu chodit víc. Že by na ni byli žadatelé o dávky zlí nebo nepříjemní, se nebojí.

„Pro nás je každý nový klient dobrý. My mu tu třeba můžeme nabídnout založení účtu, nebo si tu koupí los. Já se na nové klienty těším,“ dodává s úsměvem. A zdá se, že to myslí upřímně.

Článek jsme aktualizovali o hospodářské výsledky České pošty a stanovisko ředitele Úřadu práce ČR.

Doporučované