Hlavní obsah

Vlak se musí stabilizovat, aby mohlo začít vyprošťování, popsal hasič zásah

Foto: HZS Pardubického kraje, Michal Fanta

Následky nočního železničního neštěstí v Pardubicích.

Noční srážka osobního a nákladního vlaku v Pardubicích si vyžádala čtyři mrtvé a přes 20 zraněných. Mluvčí hasičů Martin Kavka popisuje, jak takový zásah probíhá.

Článek

Srážka osobního a nákladního vlaku, k níž v noci ze středy na čtvrtek došlo v Pardubicích, je jednou z nejtragičtějších za poslední roky.

Zemřeli čtyři lidé, více než dvě desítky dalších skončily v nemocnicích.

Byl aktivován takzvaný traumaplán, kdy při vážných nehodách spolupracují všechny složky záchranného systému.

„Nejdůležitější je dostat zdravé i zraněné co nejdříve z vlaku ven,“ řekl k zásahu pro Seznam Zprávy Martin Kavka, mluvčí pražských hasičů a také hasičů Správy železnic.

Příčiny neštěstí zatím nejsou známy, škody podle odhadů přesáhnou 110 milionů korun.

Můžete popsat, co následuje, když se o takové události dozvíte?

Rozjede se „mašinerie“ složek integrovaného záchranného systému. Na místo míří hasiči, záchranáři a další záchranné složky. Snažíme se na místo dostat co nejvíce jednotek.

Jak probíhá zásah u vlakové nehody takového rozsahu? Jak dlouho trvá?

Délka zásahu se nedá obecně určit. Záleží na poškození vlaku a na tom, zda se musí vyprošťovat, nebo nikoliv. V tomto případě bylo vyprošťování velmi náročné a trvalo dlouho, protože vlak byl výrazně poškozen. Vyprošťování bylo kvůli tomu zdlouhavé a složité.

Začíná se vyprošťováním osob a jejich evakuací. Nejdůležitější je dostat zdravé i zraněné co nejdříve z vlaku ven. Část hasičů pomáhá těm, kteří mohou sami chodit, a část se zaměřuje na vyprošťování zraněných. Ve spolupráci se záchranáři pak dochází ke třídění zraněných podle vážnosti, podle toho jsou následně transportováni do nemocnic.

+16

Nakolik zásah ovlivnily chemikálie, které převážel nákladní vlak? Vyžadovalo to od hasičů nějaké specifické kroky?

V tomto případě naštěstí nijak, protože v prvních dvou vagonech vlaku nebyl náklad, nedošlo tedy k žádné kontaminaci. Pokud by k úniku došlo, bylo by nutné použít speciální obleky. Na místě však bylo dost hasičů a věřím, že by se i toto v pořádku zvládlo.

Jak složité je dostat lidi ze zničených vagonů? Jak se vyprošťování liší u zdravých a zraněných?

Záleží to především na tom, jak moc je vlak poškozen. Není to jako u osobního auta, proces je mnohem složitější. Vlak se musí stabilizovat, aby bylo vůbec možné vyprošťování začít. U zraněných se postupuje po dohodě se záchranáři. Prioritou je nezhoršit jejich zdravotní stav.

A co technika? Jaké nástroje a postupy se při vyprošťování používají?

Používá se hlavně hydraulické vyprošťovací zařízení, se kterým hasiči pracují při všech dopravních nehodách. Jedná se většinou o hydraulické nůžky nebo rozpínáky.

Komplikuje zásah panika cestujících?

Hasiči jsou na podobné situace připraveni, evakuaci osob trénují pravidelně. Cestující však v podobných situacích pracují většinou dobře, a když už k nějaké panice dojde, s pomocí záchranných složek ji dokážou snadno překonat.

Kam byli vyproštění cestující transportováni?

Zranění byli převezeni do okolních nemocnic, ostatní se přesunuli do nádražní budovy. Byla jim poskytnuta i psychologická pomoc.

Co teď čeká hasiče, kteří na místě stále zasahují?

V současné době se na místě nacházejí hasiči ze Správy železnic. Momentálně zajišťují poškozené vagony, které se budou snažit odstranit z kolejí a obnovit tak provoz.

Původní materiály Seznam Zpráv k železničnímu neštěstí v Pardubicích

Vše důležité o tragické nehodě z 5. června 2024 najdete zde.

Reportáž z místa nehody, kde probíhá vyšetřování.

Video zobrazující srážku vlaků a zásah záchranářů.

Svědectví cestujících z havarovaného vlaku.

Článek o pravděpodobném viníkovi nehody a postupu vyšetřování.

Galerie, jak viděli nehodu reportéři i profesionální fotograf v řadách zasahujících hasičů.

Vysvětlení hasiče, jak se postupuje při zásahu u nehody vlaku.

Přehled dopravních komplikací, které nehoda způsobila na klíčové trase mezi Čechami a Moravou.

Reportáž z pražského hlavního nádraží s informacemi o dopadech na železniční dopravu v celém Česku a pohled na dopravní komplikace z Brna.

Doporučované