Hlavní obsah

Vlak se musí stabilizovat, aby mohlo začít vyprošťování, popsal hasič zásah

Foto: HZS Pardubického kraje, Michal Fanta

Následky nočního železničního neštěstí v Pardubicích.

Noční srážka osobního a nákladního vlaku v Pardubicích si vyžádala čtyři mrtvé a přes 20 zraněných. Mluvčí hasičů Martin Kavka popisuje, jak takový zásah probíhá.

Článek

Srážka osobního a nákladního vlaku, k níž v noci ze středy na čtvrtek došlo v Pardubicích, je jednou z nejtragičtějších za poslední roky.

Zemřeli čtyři lidé, více než dvě desítky dalších skončily v nemocnicích.

Byl aktivován takzvaný traumaplán, kdy při vážných nehodách spolupracují všechny složky záchranného systému.

„Nejdůležitější je dostat zdravé i zraněné co nejdříve z vlaku ven,“ řekl k zásahu pro Seznam Zprávy Martin Kavka, mluvčí pražských hasičů a také hasičů Správy železnic.

Příčiny neštěstí zatím nejsou známy, škody podle odhadů přesáhnou 110 milionů korun.

Můžete popsat, co následuje, když se o takové události dozvíte?

Rozjede se „mašinerie“ složek integrovaného záchranného systému. Na místo míří hasiči, záchranáři a další záchranné složky. Snažíme se na místo dostat co nejvíce jednotek.

Jak probíhá zásah u vlakové nehody takového rozsahu? Jak dlouho trvá?

Délka zásahu se nedá obecně určit. Záleží na poškození vlaku a na tom, zda se musí vyprošťovat, nebo nikoliv. V tomto případě bylo vyprošťování velmi náročné a trvalo dlouho, protože vlak byl výrazně poškozen. Vyprošťování bylo kvůli tomu zdlouhavé a složité.

Začíná se vyprošťováním osob a jejich evakuací. Nejdůležitější je dostat zdravé i zraněné co nejdříve z vlaku ven. Část hasičů pomáhá těm, kteří mohou sami chodit, a část se zaměřuje na vyprošťování zraněných. Ve spolupráci se záchranáři pak dochází ke třídění zraněných podle vážnosti, podle toho jsou následně transportováni do nemocnic.

Nakolik zásah ovlivnily chemikálie, které převážel nákladní vlak? Vyžadovalo to od hasičů nějaké specifické kroky?

V tomto případě naštěstí nijak, protože v prvních dvou vagonech vlaku nebyl náklad, nedošlo tedy k žádné kontaminaci. Pokud by k úniku došlo, bylo by nutné použít speciální obleky. Na místě však bylo dost hasičů a věřím, že by se i toto v pořádku zvládlo.

Jak složité je dostat lidi ze zničených vagonů? Jak se vyprošťování liší u zdravých a zraněných?

Záleží to především na tom, jak moc je vlak poškozen. Není to jako u osobního auta, proces je mnohem složitější. Vlak se musí stabilizovat, aby bylo vůbec možné vyprošťování začít. U zraněných se postupuje po dohodě se záchranáři. Prioritou je nezhoršit jejich zdravotní stav.

A co technika? Jaké nástroje a postupy se při vyprošťování používají?

Používá se hlavně hydraulické vyprošťovací zařízení, se kterým hasiči pracují při všech dopravních nehodách. Jedná se většinou o hydraulické nůžky nebo rozpínáky.

Komplikuje zásah panika cestujících?

Hasiči jsou na podobné situace připraveni, evakuaci osob trénují pravidelně. Cestující však v podobných situacích pracují většinou dobře, a když už k nějaké panice dojde, s pomocí záchranných složek ji dokážou snadno překonat.

Kam byli vyproštění cestující transportováni?

Zranění byli převezeni do okolních nemocnic, ostatní se přesunuli do nádražní budovy. Byla jim poskytnuta i psychologická pomoc.

Co teď čeká hasiče, kteří na místě stále zasahují?

V současné době se na místě nacházejí hasiči ze Správy železnic. Momentálně zajišťují poškozené vagony, které se budou snažit odstranit z kolejí a obnovit tak provoz.

Původní materiály Seznam Zpráv k železničnímu neštěstí v Pardubicích

Vše důležité o tragické nehodě z 5. června 2024 najdete zde.

Reportáž z místa nehody, kde probíhá vyšetřování.

Video zobrazující srážku vlaků a zásah záchranářů.

Svědectví cestujících z havarovaného vlaku.

Článek o pravděpodobném viníkovi nehody a postupu vyšetřování.

Galerie, jak viděli nehodu reportéři i profesionální fotograf v řadách zasahujících hasičů.

Vysvětlení hasiče, jak se postupuje při zásahu u nehody vlaku.

Přehled dopravních komplikací, které nehoda způsobila na klíčové trase mezi Čechami a Moravou.

Reportáž z pražského hlavního nádraží s informacemi o dopadech na železniční dopravu v celém Česku a pohled na dopravní komplikace z Brna.

Doporučované