Hlavní obsah

Jurečka se kvůli zpožděným dávkám pustil do ředitele Úřadu práce

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Generální ředitel Úřadu práce ČR Viktor Najmon.

Nespokojenost se situací na Úřadu práce ČR projevil i ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Otevřeně pro Seznam Zprávy zkritizoval generálního ředitele, že problém adekvátně neřeší. Ten se proti výtkám ohradil.

Článek

Přepracovaní a demotivovaní úředníci i zpoždění ve vyplácení dávek, které dostává příjemce do problémů, se stali hlavním tématem středečního sněmovního výboru pro sociální politiku.

Rozhořčení ovšem nejsou jen poslanci, kteří se ve výboru jednomyslně shodli na tom, že situace na úřadech práce je neutěšená. Trpělivost dochází i ministrovi práce a sociálních věcí Marianu Jurečkovi (KDU-ČSL), jenž kritizuje práci generálního ředitele úřadu Viktora Najmona.

„Z mého pohledu pan generální ředitel tuto situaci dlouhodobě adekvátně neřeší, byť jsem s ním vedl mnohá jednání a předkládal jsem mu návrhy na konkrétní kroky, které zatím bohužel nebyly naplněny,“ řekl Jurečka Seznam Zprávám.

Dodal, že sám se situaci dlouhodobě věnuje, ale nemůže nahradit práci generálního ředitele, který má kompetence problematiku řešit. „S přístupem ze strany generálního ředitele rozhodně nejsem spokojený,“ uvedl ministr s tím, že vedení Úřadu práce ČR dlouhodobý problém podcenilo.

Generální ředitel Viktor Najmon se ostré kritice brání. „Nejsem si vědom žádných podstatných pochybení,“ reagoval pro Seznam Zprávy.

Tvrdí, že vedení dělá maximum pro zlepšení činnosti úřadu. „I přes objektivní překážky, jako je například více než 30procentní nárůst pracovního zatížení nebo nedostatek zkušených zaměstnanců způsobený především nikoli vždy odpovídajícím platovým ohodnocením,“ vypočítal Viktor Najmon.

Poslankyně četla příběh ženy

Během středečního dopoledne ovšem musel – společně s náměstky z ministerstva práce – čelit rozzlobeným dotazům členů výše zmíněného výboru. Ti ho mimo jiné konfrontovali s případy žen, kterým kvůli potížím s výplatou dávek hrozí ztráta bydlení. Jeden takový popsaly i Seznam Zprávy.

Přečtěte si článek, na který poslanci naráželi:

„Pokud mi tady řeknete, že je to ojedinělý případ, tak vás pošlu někam,“ rozčiloval se poslanec Aleš Juchelka (ANO).

„Nás by zajímalo, proč se dávky zpožďují. Dostáváme spoustu mailů od klientů, ale i od vedoucích a zaměstnanců na úřadech práce. Podcenili jste a poddimenzovali personální stav. Není to náhlá krize, informace máme několik měsíců a dávky se zpožďují týdny,“ dodal.

Jana Pastuchová z ANO před ředitelem četla e-mail, v němž si žena stěžuje na délku vyplácení dávek v Liberci. O přídavek na dítě měla zažádat 10. října a ještě 29. listopadu jí nebyl vyplacen. Podle poslankyně se tak stalo až poté, co ona osobně zasáhla.

„Paní jsem poradila, aby se obrátila na potravinovou banku,“ vylíčila na výboru, když dočetla e-mailový stesk ženy, že ze zoufalství začala po nocích hledat jídlo i v popelnicích.

„Za mě je nejhorší, že o tom víme už řadu měsíců a opatření tomu vůbec neodpovídají,“ přidala se i další poslankyně ANO Jana Hanzlíková.

Prahu doplňují úředníci v Liberci a Ústí

Generální ředitel Najmon před poslanci upozorňoval především na to, že se snaží rozložit síly úředníků.

„Největší problém máme v Praze, kde máme největší počet neobsazených míst,“ vysvětloval. Vznikla proto dvě nová pracoviště – jedno v Ústí nad Labem přímo spadá pod Prahu, druhé v Libereckém kraji se pak zaměřuje na zpracování on-line žádostí z Prahy.

Podle Najmona nejsou pracovní podmínky na úřadech práce v Praze konkurenceschopné.

V podobné logice lepšího rozdělení práce také podle ředitele došlo nově k tomu, že část úředníků žádosti připravuje pro zkušenější kolegy, kteří je následně pouze zpracují.

Náměstek ministra práce Karel Trpkoš, jenž zastřešuje informační technologie, ve své prezentaci ukazoval data, z nichž vyplývá, že úřady práce zpracovaly 194 426 žádostí na příspěvek na bydlení. Vyřízení 2499 žádostí přitom trvalo déle než 60 dní. Přes 90 dní pak zabralo zpracování 589 žádostí.

Doporučované